פרויקטור הקורונה החדש, פרופ' נחמן אש, אמר הערב (ה') כי יש להיערך לעוד שנה לפחות של התמודדות עם המגפה. בתדרוך ראשון על מצב המגפה מאז שנכנס לתפקידו הוסיף כי "סגר שלישי בהחלט על הפרק". התדרוך מתקיים על רקע העלייה במספר המאובחנים בימים האחרונים, שעמד אתמול על יותר מאלף. בתוך כך, שיעור החיוביים עלה מעט ועומד הערב על 2.1%, לאחר שאתמול עמד אתמול על 1.8%.
"אני ואיתי כל מובילי המאבק בקורונה, רואים את המחירים הכבדים שאתם משלמים ואת הדרך האחראית שבה אתם נוהגים. אתם מקריבים המון ופועלים איתנו למען בריאות העם", אמר פרופ' אש.
3 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"להיערך לעוד שנה לפחות של קורונה". פרופ' אש
(צילום: טל שחר)
"לצערי יש גם אנשים חסרי אחריות שמהווים סכנה לכולנו, אלה שלא עוטים מסכות, שעורכים אירועים המוניים. רוב העם עומד על המשמר, המיעוט שמזלזל – מסכן את כולנו. דווקא כעת עם פתיחת המסחר והלימודים נדרשת עוד אכיפה משטרתית ועוד אחריות אישית בטרם תתרחש הידרדרות מהירה וחמורה", הוסיף פרויקטור הקורונה.
על המרוץ אחר החיסון אמר: "אנחנו נערכים במרץ להוביל מבצע חיסונים ארצי לטובת כלל אזרחי ישראל. בסיום מבצע החיסונים אני מקווה שנוכל להכריז שהעם בישראל ניצח את הקורונה, אבל זה ייקח עוד זמן. עד אז נכונים לנו עוד ימים קשים. יש מי שחושב שהקורונה אוטוטו מאחורינו, אני רואה את הדברים אחרת. זה לא הולך להיות קל, זה לא הולך להיות קצר.
"הנחת העבודה שלי כראש מגן ישראל היא שהקורונה תהיה כאן בשנה הקרובה. חיסון יעיל של האוכלוסייה יהיה במקרה הטוב סביב 2021 ובמקרה הפחות טוב לקראת סוף שנה הבאה. לכן, עלינו כמדינה וכאזרחים להיערך לפחות לשנה שבה עדיין נחייה בשגרת קורונה".
3 צפייה בגלריה
התקהלות ציבור מחוץ למסעדות למרות סגירתן
התקהלות ציבור מחוץ למסעדות למרות סגירתן
"יש אנשים חסרי אחריות שמהווים סכנה לכולנו". התקהלות מחוץ למסעדות בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הפרויקטור הוסיף כי בכוונתו לייצר "דרכון ירוק" שיאפשר טיסות לחו"ל ללא בידוד. "הדרכון יגדיר אנשים שהם בסכנה פחותה להדביק ולהידבק. כבר בימים הקרובים נעביר לקופות החולים בדיקות סרולוגיות ועל פי זה נדע אם אדם איננו בסכנת הדבקה ויקבל דרכו ירוק", אמר. "את הדרכון יקבל מי שהחלים מהמחלה".
פרופ' אש הוסיף כי בכוונתו להכניס שינויים בתוכנית הרמזור. "הרמזור לא יהיה רק לאזורים אלא גם לאנשים. בכוונתי להעביר סמכויות לרשויות ועוד מידע לכם האזרחים. הנחתי לפרסם מפת רמזור מלאה שתהיה זמינה לכל אדם".
הוא הוסיף כי סגר שלישי "בהחלט על הפרק. תלוי בנתונים ובנו. הנתונים משקפים את ההתנהגות שלנו, כרגע הם מדאיגים ומקדם ההדבקה גבוה מ-1. מספר החולים גבוה מהרצוי והוא עבר את האלף, אין מקום לשאננות. בתי הספר מתחילים להיפתח, מחר פיילוט קניונים, ועלולה להיות הידרדרות שתוביל לסגר. לא אהסס להמליץ על סגר ארצי אם נידרש לכך. נוכל להשיג שגרת חיים סבירה לצד הקורונה רק אם נקפיד על ההנחיות".
על פי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, מחצות אובחנו עוד 745 נדבקים בנגיף הקורונה, במסגרת כ-36 אלף בדיקות שבוצעו. 276 חולים מאושפזים במצב קשה בבתי החולים, בהם 114 מונשמים. מניין הנפטרים עלה היום באחד עומד על 2,829 מפרוץ המגפה.
3 צפייה בגלריה
גרנד קניון באר שבע
גרנד קניון באר שבע
מחר הפיילוט ייצא לדרך. גרנד קניון באר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
אמש אישר קבינט הקורונה את פיילוט הקניונים שיחל כבר מחר ובמסגרתו ייפתחו 15 קניונים ברחבי הארץ. ההחלטה התקבלה בשל לחץ בעלי המרכזים המסחריים לפתוח את הקניונים בכל מקרה, גם בהיעדר הכרעה.
השרים סיכמו בין היתר כי הקניונים שייפתחו הם קניוני עופר (מליסרון) בבאר שבע, פתח תקווה והקריון, קניוני עזריאלי בחיפה ובמלחה וקניון איילון. בנוסף, ייפתחו תשעה קניונים שבשטחם לפחות 20 חנויות: שלושה בצפון, שלושה בתל אביב והמרכז ושלושה בירושלים והדרום.
בהצעה שהובאה לקבינט נכתב גם כי יש לפתוח ארבע מוזיאונים - בהם שניים שאינם במרכז הארץ - אך בהודעת משרד האוצר לא צוין דבר על פתיחתם מחדש. לפי הודעת משרד הבריאות ייפתחו מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב לאומנות, מוזיאון ארץ ישראל והמדעטק בחיפה.
בתוך כך, הבוקר ביקרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במרכז הלוגיסטי "טבע סלא" בשוהם, שעתיד לקלוט, לאחסן ולשנע את החיסונים נגד קורונה בתנאים מיוחדים. נתניהו אמר כי "יהיו לנו מיליוני חיסונים ואין שום מגבלה לוגיסטית להקפאה".
ירון דרוקמן השתתף בהכנת הכתבה