ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין ביקרו הבוקר (יום חמישי) במרכז הלוגיסטי "טבע סלא" בשוהם, שעתיד לקלוט, לאחסן ולשנע את החיסונים נגד קורונה בתנאים מיוחדים. נתניהו אמר כי "יהיו לנו מיליוני חיסונים ואין שום מגבלה לוגיסטית להקפאה". ynet העביר את הביקור בשידור חי.
ראש הממשלה אמר בפתח דבריו: "אנחנו כאן כדי לראות את כל יכולת האספקה והשימור של חיסונים בטמפרטורות נמוכות ואחר כך הבאתם אל אזרחי ישראל. יש פה מפעל ברמה עולמית שיכול לקלוט את מיליוני החיסונים שאנחנו מביאים כדי לסיים את המגפה. אנחנו בדרך ליציאה מהמגפה. פה לא רואים את האור בקצה המנהרה אלא אבוקה גדולה מאוד".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין וחזי לוי
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין וחזי לוי
נתניהו, אדלשטיין וחזי לוי בסיור במרכז הלוגיסטי בשוהם
(צילום: לע"מ)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"בשורה חשובה לסיום המגפה בישראל"
(צילום: לע"מ)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין
בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין
אדלשטיין ונתניהו, היום. "מאמץ לוגיסטי ענקי"
(צילום: לע"מ)
נתניהו הוסיף כי "בשבוע הבא שר הבריאות יביא צוות מקצועי שיציג לי ולשר הביטחון את אופן חלוקת החיסונים". לדבריו, "יהיו לנו מיליוני חיסונים לכל אזרח בישראל שיחפוץ בכך יותר מפעם אחת. ממה שאני רואה כאן אין לנו שום מגבלה לוגיסטית לשימור ההקפאה, וחלוקה של החיסונים הללו זו בשורה מאוד חשובה לסיום המגפה במדינת ישראל".
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "זה שמדינת ישראל חתמה עם חברה כזאת או אחרת זה רק חלק מתהליך שהתחיל לפני כמה חודשים בעבודה מקצועית מסורה של מספר אנשים במשרד הבריאות. אבל ברגע שחותמים על החוזה, העבודה לא מסתיימת אלא רק מתעצמת. עכשיו יש את כל השאלות הלכאורה שגרתיות - הובלה, אחסון, חלוקה, מתן החיסון עצמו ותעדוף. כל הדברים האלה דורשים מאמץ לוגיסטי ענקי".
עם זאת שר הבריאות הדגיש כי "זה כבר יותר מרק אור בקצה המנהרה, אבל על מנת להגיע לשם, יש עוד לפנינו כמה חודשים לעבור ורק עם שיתוף פעולה של הציבור, עם מסכה, ריחוק חברתי ושמירה על כללים נוכל לחיות חיים סבירים בצל הקורונה עד שנצא מהמשבר הזה".
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר בביקור כי "הדרך מרגע יציאת החיסון ממפעל הייצור ועד הגעתו לזרועו של המחוסן מכילה מספר שלבים מורכבים ביותר, ומשרד הבריאות בהנחייתו של רה"מ והשר עוסקים רבות בכל הדברים שקשורים בזה. גם ברשימת התעדוף, את מי לחסן וכיצד להניע, לשנע ולהגיע לחולה. המבצע מורכב".
יוסי אופק, מנכ"ל טבע ישראל: "לטבע ולחברת ההפצה שלה בישראל סל"א ניסיון רב שנים, בשגרה ובחירום, באספקת תרופות וציוד רפואי קריטי. אנו שמחים לעדכן, כי בנקודת זמן זו טבע כבר ערוכה לביצוע המשימה הלאומית - הן במרכז הלוגיסטי בשוהם והן באתר החברה בכפר סבא - שמסגרתה נוכל לאחסן ולהפיץ חיסונים בהיקף שיספק את כל צרכי אזרחי מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
החיסון של אסטרהזניקה
החיסון של אסטרהזניקה
החיסון של אסטרהזניק. טעות במינונים
(צילום: רויטרס)
לפני כמה ימים, נזכיר, הכריזו החברות מודרנה ופייזר כי החיסון מתוצרתן הגיע ליעילות מקסימלית של 95% לאחר המנה השנייה, ואסטרהזניקה הכריזה כי הגיעה ליעילות מקסימלית של 90% לאחר המנה השנייה. אלא שהבוקר נראה כי השמחה הייתה מוקדמת: תחקיר של "ניו יורק טיימס" חושף כי התוצאות שהראו כי דווקא חצי ממינון החיסון שניתן למחוסנים של אסטרהזניקה, שנמצא יעיל יותר מהמינון המלא, מקורו בטעות שלא הייתה אמורה להתרחש בפרוטוקול המקורי. רק לאחר פרסום התוצאות, הודתה החברה כי המהלך נבע מטעות בתחילת הניסוי ולאחר שחוסנו במינון השגוי כ-2,000 איש, שבו לפרוטוקול המקורי של המינון המלא, שהראה דווקא יעילות מופחתת.
בנוסף, מודרנה כבר חתמה על הסכם עם ישראל לניפוק החיסונים בסבב הראשון מהמפעל בלוזאן שבשוויץ; פייזר חתמה על הסכם הבנות, אולם עדיין לא התחייבה להבאת החיסונים לישראל.
גם רוסיה טוענת ליעילות גבוהה ביותר של החיסון "ספוטניק 5" מתוצרתה. לדברי היצרנית, גמאליה, החיסון מגיע גם כן ליעילות מקסימלית של 95%.
ישראל חתמה על הסכם עם מודרנה בסכום של 66 מיליון דולרים (כ-230 מיליון שקלים), שיאפשר רכישה של כמיליון וחצי מנות חיסון. החיסון של מודרנה צפוי להגיע ראשון לישראל, ואחריו, אם הכל יתנהל כשורה, צפוי להגיע החיסון של פייזר, שממנה רכשה ישראל כ-8 מיליון זריקות שיספיקו ל-4 מיליון אזרחים.
עם זאת, עדיין אין תאריך מדויק להגעת החיסון של מודרנה לארץ, אולם סביר שהמשלוח הראשון ינחת כאן בחודשי מרץ-אפריל, אם לא יהיו הפתעות בדרך.

בינתיים, מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר עולה כי לראשונה מאז 21 באוקטובר אובחנו אתמול יותר מאלף נדבקים חדשים בקורונה. אתמול בוצעו יותר מ-60 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים עומד על 1.8%. שיעור המאומתים ללא בדיקות סקר הוא 2.2%.
בתוך כך, קובע דו"ח אמ"ן כי "בתמונה הכוללת - ובפרט לקראת השבוע הבא - מימוש ההקלות המתוכננות ללא הקפדה יתרה שתלווה אותן (מסכות, ריחוק חברתי, אכיפה וכו') בכלל המגזרים במדינה, צפוי להאיץ את רמת התחלואה".