בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה
ישראל נכנסה אל משבר הקורונה בחודש מרץ שעבר במצב כלכלי מהטובים שידעה עם אחוזי אבטלה נמוכים, עלייה ברמת החיים, צמיחה בתוצר ב-3.5% ועלייה מתמשכת בשכר. אך היא תצא ממנו במצב שונה לחלוטין עם מאות אלפי מובטלים ועסקים שלא ישרדו. כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שנפתח אתמול (שני) ויערוך מושבים למשך שלושה ימים, יתמקד השנה בצעדים ליציאה מהמשבר הכלכלי.
לרגל הכנס השנתי המתקיים זו השנה ה-27 מתארחים באולפן ynet פרופ' קרנית פלוג, לשעבר נגידת בנק ישראל והיום סגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה; ופרופ' יוג'ין קנדל, מנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטרל. צפו בדיון באולפן בראש הכתבה.

"הפגיעה בתעסוקה אצלנו היא בהחלט נרחבת בהשוואה למדינות אחרות", מציינת פרופ' פלוג. "אנחנו עומדים על שיעור אבטלה בסדר גודל של 18%. זה עדיין קשור לסגר, אבל השאלה הגדולה היא איך יראה שוק העבודה אחרי המשבר. הנפגעים העיקריים הם אוכלוסיות, שמלכתחילה רמת השכר שלהם הייתה נמוכה. אלו צעירים מאוד וגם מבוגרים, עצמאים יותר מאשר שכירים ונשים יותר מאשר גברים".
3 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים מול בית משפט העליון
הפגנת העצמאיים מול בית משפט העליון
הפגנת העצמאיים מול בית משפט העליון
(צילום: שלו שלום)
אחת הדרכים המרכזיות ליציאה מהמשבר, טוענים פרופ' פלוג ופרופ' קנדל, היא ללמוד מסקטורים שלא נפגעו מהקורונה ואף נהנו מביקושים מוגברים, כמו ההייטק למשל. "כ- 9% מהמועסקים במשק שייכים לתחום ההייטק וזה משמעותי", מציינת פרופ' פלוג. "אבל יש 91% שמועסקים בשירותים ובענפים, שבהם יש הרבה פחות חדשנות, ואולי אחד האתגרים שיכולים לדחוף אותם החוצה מהמשבר היא, שהחדשנות של ה-9% יחלחלו לשאר ה-91% שלא מאופיינים בחדשנות".
דרך אחת לעודד חדשנות בתחומים כמו תעשייה וממשל היא באמצעות פריסת תשתיות דיגיטליות, שיסייעו בניהול נכון של מדיניות, אומר פרופ' קנדל ומוסיף כי אחת הסיבות העיקריות לאיתנותו של סקטור ההייטק, בייחוד בתחומי הסייבר והבריאות הדיגיטלית, היא שמשבר הקורונה האיץ תהליכים ושימוש בטכנולוגיות שהיה לוקח להם עשור להיטמע. "החדשות הטובות הן שהביקוש בטכנולוגיה ישראלית עולה הרבה יותר מאשר במקומות אחרים. אנחנו רואים את זה בהשקעות בישראל וההשקעות בשלט רחוק. עם זאת, יש לנו היום מחסור בהשקעות בשלבים מוקדמים. זאת אומרת, בהקמת חברות חדשות".
3 צפייה בגלריה
לעודד תעסוקה בעזרת הכשרות
לעודד תעסוקה בעזרת הכשרות
לעודד תעסוקה בעזרת הכשרות
(צילום: shutterstock)
פרופ' קנדל ופרופ' פלוג ייפתחו היום את המושב השני של כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה, וישוחחו עם מומחים נוספים בנושא שוק העבודה בצל משבר הקורונה והאתגרים העומדים בפניו. הכנס ישודר בשידור ישיר באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה, ויעסוק, לצד המשבר הכלכלי, בנושאים כגון משבר האקלים, מערכת החינוך הישראלית; משילות בשעת משבר, חיזוק מוכנות מערכת הבריאות למצבי משבר, ומערכת היחסים שבין השלטון המקומי והשלטון המרכזי.
בין משתתפי הכנס: שר הביטחון וראש הממשלה החליפי ח"כ בני גנץ, יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הבריאות ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין, השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר-סימן-טוב, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ועוד.
סקר האקלים המלא ותכנית ישראל 2050 יוצגו בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שמזה 27 שנים משמש צומת שבו נפגשים השיח הציבורי והידע המקצועי בכלכלה ובחברה, במטרה לטייב את תהליכי קבלת ההחלטות בממשל ולהשביח את איכות המדיניות החברתית והכלכלית של ישראל לטובת הציבור כולו.
השנה, הכנס מתמקד במדיניות המאקרו כלכלית בשעת משבר כלכלי; שוק העבודה ומערכת החינוך הישראלית; משילות בשעת משבר; חיזוק מוכנות מערכת הבריאות למצבי משבר; ומערכת היחסים שבין השלטון המקומי והשלטון המרכזי. הכנס מהווה שיא לעבודת הכנה מחקרית ויישומית של קבוצות עבודה וחשיבה מצד בכירים במשרד הכלכלה, העבודה, האוצר, משרד ראש הממשלה, האקדמיה, מומחי המכון, נציגי חברה אזרחית ושותפים נוספים.
בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה