גארי הטלה נולד בדיר חלב עם נכות מולדת. הוא שכב חסר אונים לאחר שהופרד מאמו, בלי יכולת ללכת או לעמוד. למזלו במקום להיות מושלך הצידה, הבחין בו החקלאי ובדרך נס הבחין בעיניו שהיו מלאות רצון לחיים והעביר אותו לפינת חי בבית ספר חקלאי בסביבה.
ילדה שלמדה באותו בית ספר מצאה את גארי וניסתה לטפל בו ולעזור לו לעמוד, מאמץ שלא צלח כיוון שגארי היה חלש מדי ונפל שוב ושוב. אחרי מספר ניסיונות פנתה הילדה ל"חוות החופש" וביקשה סיוע, ובהחלטה משותפת עם מיטל בן ארי הוחלט שגארי יעבור לחיות שם.
7 צפייה בגלריה
חוות החופש
חוות החופש
גארי הטלה - במקום להיזרק לפח, חי בחופש
גארי זכה לטיפול צמוד ומסור וקיבל מידי יום שלל טיפולים, דיקור, פיזיותרפיה ואפילו סדים מיוחדים שתמכו בו בשיקום ההליכה. לאט לאט, הוא הצליח לעמוד ואף ללכת ולרוץ, הוא יצא לטיולים במרחבים הפתוחים, תרגל חיזוק מסת שריר, יציבות טובה ויצר קשרים חברתיים. מאז ועד היום גארי חי באושר, מקפץ ומשתולל ב"חוות החופש", בחברתם של הדיירים הנוספים בחווה.
סיפורו של הטלה, שקיבל את שמו על שם גארי יורובסקי - האיש וההרצאה שגרמה לעשרות אלפי בני אדם בעולם (ורבים בישראל) להפוך לטבעונים - הוא אחד מיני רבים בחווה שנוצרה בדיוק לשם כך: הצלת בעלי חיים והענקת מרחב חופשי בו יוכלו לחיות בנחת.
צפו בהרצאה של גארי יורובסקי ששינתה את חייהם של עשרות אלפי אנשים:
חוות החופש שבמושב עולש בשרון הוקמה בשנת 2016 על ידי עדית רומנו, יזמית ואשת עסקים לשעבר, ומיטל בן ארי שניהלה קריירה בתחום ההייטק. מטרת החווה היא לשמש מרכז חינוכי חברתי לקירוב לבבות בין בני האדם לבעלי חיים שניצלו מתעשיות המזון.

"או לזרוק לפח או לזרוק אלינו"

"בעלי החיים שמגיעים אלינו לחווה זוכים להגיע אלינו כי הם לא משתלמים כלכלית למגדל, הם פגומים, זה בעצם מצב של או לזרוק אותם לפח, ממש ובאמת לפח, או לזרוק אותם אלינו. אנחנו משקיעות מאמצים עילאיים כדי לשקם אותם פיזית, מנטלית ובעיקר את האמון שלהם בנו, בני האדם", מסבירה רומנו.
7 צפייה בגלריה
חוות החופש
חוות החופש
עדית רומנו ומיטל בן ארי
"כשמיטל ואני החלטנו להקים את החווה למדנו במשך שנתיים את סוגיית הקרקעות החקלאיות במדינת ישראל, התדפקנו על דלתות של משרדים ממשלתיים, בדקנו שטחים אפשריים, קיבלנו אישורים מיוחדים, ליקטנו תרומות להפעיל את החווה בשנה הראשונה ורק אז פתחנו את שערי החווה", היא משחזרת.
צפו ב"חוות החופש" בעולש - בעלי חיים מתעשיית המזון מחוץ לצלחת:

"להכיר את הכבשים, הפרות והתרנגולות - לא כשהם בסופר"

מיטל בן ארי מוסיפה: "יצא לי לבקר בחווה כמו שלנו באחת מנסיעותיי לארה"ב, שם עברתי טלטלה רגשית. בכיתי למראה הניצולים ולא יכולתי שלא לומר לעצמי – איך אין כזה דבר בארץ? ראיתי באפשרות הזאת להכיר את האופי, התחביבים והרצונות של בעלי החיים הללו כחשיבות עליונה במסע הקירוב בינם לבין בני האדם. הרי גם אני, לא ממש הכרתי כבשים, עזים, פרות או תרנגולת למעט כשהם עטופים יפה בסופר".
7 צפייה בגלריה
חוות החופש
חוות החופש
בילי - גדי שנולד בתעשיית חלב העזים, משותק בשתי רגליו האחוריות
"הבנתי שזה פרויקט שחסר בארץ וכששמעתי שעדית מתחילה לחשוב על הנושא החלטתי לגשת אליה ולומר לה שאני איתה. כהכנה לפתיחת החווה נסעתי לארצות הברית ולמדתי את כל תחום ניהול החווה הפנימי, סדר היום וכמובן טיפול בבעלי חיים עם עיוותים גנטיים חריפים מתעשיית המזון".
7 צפייה בגלריה
חוות החופש
חוות החופש
"אני רוצה שאנשים יכירו את בעלי החיים הללו בדיוק כפי שמכירים כלבים וחתולים"
"שנים שאני אקטיביסטית למען בעלי חיים אבל אני חושבת שזה הדבר שיעשה את השינוי! שינוי מתחיל מחינוך. אני רוצה שאנשים יכירו את בעלי החיים הללו בדיוק כפי שמכירים כלבים וחתולים ואני בטוחה שלא ימצאו הרבה הבדלים ואף יפתח עולם חדש שפספסנו".
חוות החופש היא מיזם חינוכי-חברתי ומקלט לבעלי חיים מתעשיות המזון והניסויים שבבסיס פעילותה מהווה מרכז חינוכי לחמלה אהבה וכבוד לבעלי חיים ובני אדם, מתוך רצון להוביל לשינוי על ידי חיבור וקירוב לבבות בין בני-האדם לבעלי-חיים.

"שכל בעל חיים יקבל את הסביבה, התנאים והטיפול הנכונים"

החווה קיימת כבר ארבע שנים, מצילה בעלי חיים מתעשיית הבשר, החלב, הביצים והניסויים ומספקת לבעלי החיים בית לכל החיים. בחווה דואגים שכל בעל חיים יקבל את הסביבה, התנאים והטיפול הנכונים והטובים ביותר עבורו. בחווה גרים ומטופלים פרות, עזים, כבשים, חזירים, חמורים, תרנגולות, ברווזים וארנבים.
7 צפייה בגלריה
חוות החופש
חוות החופש
אורית ודקלה נולדו באחת מהחזיריות בארץ. הן גודלו למאכל ועברו חיתוך זנב ושיניים
"החווה פועלת 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, וגם בתקופת הקורונה מעסיקה עובדים, רוכשת מזון וציוד עבור דיירי החווה. כידוע, בתקופה זו עסקים רבים בארץ נפגעו מאוד וחלקם נסגרו סופית. גם אנחנו כארגון הפועל ללא מטרות רווח כשהפעילות השוטפת נעשית על-ידי מתנדבים ונתמכת על ידי תרומות, מרגישים את ההשפעה של המשבר. אנחנו לא יכולים לקיים סיורים בגלל הנחיות משרד הבריאות ולצערנו גם חווים ביטולים של תרומות, מה שמקשה עלינו מאוד ומסכן את המשך פעילותינו", משתפת בן-ארי.

"כששריר החמלה מתפתח הוא פועל לכל הכיוונים"

בחווה פותחה גם תוכנית חינוכית המשתלבת בימים אלו בבתי ספר ומועברת לתלמידים אונליין. התוכנית עוסקת בסובלנות וחמלה לבעלי חיים באמצעות תכנים חינוכיים, רגשיים, חברתיים ופדגוגים במטרה לפתח אצל הילדים והנוער אמפתיה וחמלה אל האחר, בעל חיים או בן אדם, דרך היכרות מעמיקה ויצירת חיבור מחדש אל בעלי החיים מהתעשיות השונות.
7 צפייה בגלריה
חוות החופש
חוות החופש
"שיח, קבלה, חמלה וסובלנות לכולם"
מספר בתי ספר כבר אימצו את התוכנית והתגובות מצד המנהלים והמורים מראות על שיתוף פעולה, עניין וסקרנות שלא נראו מזמן בקרב התלמידים.
"בימים אלו של הקורונה ההורים וגם במערכת החינוך הבינו שהציונים, המבחנים והבגרויות הם לא הדבר הכי חשוב שמערכת החינוך צריכה לספק לילדים. תקופה זו צריכה להיות מנוצלת ללמידה של ערכים וכישורי חיים שישמשו את הילדים לא רק על ספסל הלימודים. אנחנו שמחות לראות שההבנה הזו הובילה בתי ספר להיפתח לתכנים נוספים".
7 צפייה בגלריה
חוות החופש
חוות החופש
ניר - נולד במפטמה של תעשיית הבשר. הרגל שלו נתקעה בסלע, נשברה ונקטעה
"עצם היותנו ארגון לזכויות בעלי חיים השפה שלנו והמסרים שלנו הם של שיח, קבלה, חמלה וסובלנות לכולם, ואלו הערכים אותם אנחנו רוצים להעביר לילדים במיוחד בימים אלו של קונפליקטים ופילוג שרואים מכל עבר.
כששואלים אותי על הפעילות שלנו אני אומרת שמבחינתי זהו חדר אימונים לפיתוח שריר החמלה וכששריר החמלה מתפתח הוא פועל לכל הכיוונים, לבעלי חיים, לבני אדם, לכדור הארץ ואפילו לעצמנו", מסכמת רומנו.
לתרומה לחוות החופש לטובת המשך הפעילות למען ההצלה ושיקום של בעלי החיים לחצו כאן.