בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"

גיא וקנין פוגש את ניר גולן
(צילום: נדב אבס , עריכה: עמית ברקוביץ)

הרבה אנשים חולמים לעבוד בהייטק, מעטים מצליחים להגשים את החלום. במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה" פגשנו את ניר גולן (37) מהרצליה שהוכיח שעם הרבה רצון, נחישות וגישה חיובית אפשר להגשים כל חלום: ניר, אוטיסט בתפקוד גבוה, עובד בחברת אמדוקס כבר שש שנים, ומתקדם בהדרגה מתפקיד לתפקיד.
"נולדתי עם צרכים מיוחדים ולמדתי במסגרות לחינוך מיוחד", מספר גולן, "כיום אני גר בדיור קהילתי בית אקשטיין. למדתי לפני כמה שנים טובות יזמות ומנהיגות באוניברסיטה בירושלים ובנוסף למדתי מחשבים. אחר כך עבדתי בכל מיני מקומות, סופרים וכל מיני דברים דומים, כי תמיד חשבתי שעדיף לצאת לעבוד מאשר לשבת בבית בין ארבעה קירות, אבל החלום שלי מאז ומעולם היה להגיע לעולם ההייטק".
3 צפייה בגלריה
yk13565134
yk13565134
"החלום שלי מאז ומעולם היה להגיע לעולם ההייטק"
(צילום: אביגיל עוזי)
"לכל אחד יש כישרון מסויים. רק צריך לתת צ'אנס"
הקשר עם אמדוקס החל כאשר גולן עבד כפיקולו במסעדה שבה אוכלים עובדי החברה. "חבר שלי מנהל את המסעדה", סיפר, "הוא ידע שאני מסוגל לעשות את התפקיד כמו שצריך והביא אותי לשם". עם הזמן הכיר גולן את עובדי אמדוקס, סיפר להם על הרקע שלו במחשבים, והם הציעו לו לנסות להתקבל לחברה. הוא ניסה את מזלו והתקבל לעבודה במחסן. "בהתחלה חילקתי ציוד לעובדים החדשים שבאו", מסביר גולן, "אחר כך התקדמתי וחיברתי להם את מסך המחשב, את הטלפון והמדפסת – מה שצריך". לאחר ארבע שנים, מנהליו הבינו שהוא מסוגל ליותר והוא הפך למסייע טכני באולמות המחשבים, משם ניתנים שירותים ללקוחות בכל רחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
ניר גולן - סיירת "שווים בתעסוקה"
ניר גולן - סיירת "שווים בתעסוקה"
"כולנו מוכיחים שכדאי להעסיק אותנו"
(צילום: נדב אבס)
"באמדוקס יש עובדים נוספים עם מוגבלויות, וכולם עושים את העבודה על הצד הטוב ביותר", הוא אומר, "אנחנו כמו כולם: לכל אחד יש חסרונות ויתרונות. גם לאנשים בלי מוגבלות יש דברים שהם טובים בהם ודברים שפחות. בכל אחד יש כישרון מסוים. צריך רק לתת צ'אנס. אני חושב שכולנו פה מוכיחים שכדאי להעסיק אותנו".
יש הרבה אנשים שרוצים לעבוד בהייטק, במיוחד אנשים עם מוגבלות, וזה נראה להם בלתי אפשרי. מה אתה ממליץ להם?
"שיבואו עם קורות חיים מסודרים, וכשמגיעים לראיונות – שיסבירו מה הם יכולים לעשות ומה לא. אם מנסים אפשר להגיע למקומות הטובים".
איך התגברת על החשש הזה שאולי לא יקבלו אותך?
"אמרתי לעצמי: 'אנסה להכין קורות חיים, אתראיין, אם יקבלו אותי אז יקבלו, ואם לא – אז לא'. פשוט אין מה להפסיד. תמיד כדאי לנסות. אם נצליח, מצוין. אם לא, לא קרה כלום. ננסה שוב".

"לא צריך לחשוש מהעסקת אנשים עם צרכים מיוחדים"

רמי ארצמן, מנהל אולמות המחשבים באמדוקס ישראל, הוא מנהלו הישיר של גולן בשנתיים האחרונות. "ניר עובד אצלי כבר זמן רב והוא אחד מאנשי הצוות המורחב של ה־data center בישראל", הוא מספר, "החריצות שלו, העובדה שהוא לא מוותר לעצמו עד שהוא מבצע את כל המשימות, אלה דברים שמשפיעים על כל הצוות. הוא הגביר את המוטיבציה לעבוד יותר טוב, לא לקטר ולבצע את המשימות כנדרש. זה כבר הגיע למצב שניר יוזם לבד פעילויות חברתיות. זה פשוט לא יאומן מה שהוא עושה כאן".
בעקבות העבודה עם גולן, לארצמן יש מסר למעסיקים אחרים: "הם לא צריכים לחשוש להעסיק אנשים עם צרכים מיוחדים. צריך להיכנס לדברים האלה ברגישות אבל בנחישות. לתת לעובד את ההרגשה שהוא כאחד האדם, כמו שאר העובדים, ופשוט לעשות את ההתאמות הנדרשות".
3 צפייה בגלריה
רמי ארצמן - סיירת "שווים בתעסוקה"
רמי ארצמן - סיירת "שווים בתעסוקה"
"החריצות של ניר משפיעה על כל הצוות"
(צילום: נדב אבס)
איך מרגישים כשמגיע לראיון איש עם מוגבלות?
"אני מנסה להכיר את היתרונות והחסרונות של כל אחד, מגשש מבין השאלות מה הוא מסוגל לעשות ומה הוא לא מסוגל לעשות, ולפי זה אני מתאים לו את העבודה. זה דורש סבלנות – ויש לי סבלנות. ברמה היומיומית, מה שצריך זה בעיקר מודעות: לדעת להסביר ביתר פשטות, לעקוב קצת יותר, ולהתאים את המשימות ליכולות ולכישורים - זה נכון, אגב, לגבי כל עובד. המשימות באולמות המחשבים מגוונות מאוד, החל מדברים פשוטים ביותר ועד דברים מסובכים מאוד. כשניר התחיל פה הוא קיבל את המשימות הפשוטות ביותר, אבל לאט לאט הוא למד את המקום ורמת המשימות עלתה בהתאם. הוא מבצע את כל העבודות באדיקות ויש לי ראש שקט כשאני יודע שמשהו נמצא בידיו".
באמדוקס יש אפשרות לעבודה מהבית. גולן מעדיף לוותר עליה. "אני אוהב לפגוש אנשים ולהיות בחברה", הוא מסביר, "זה אומר אמנם לנסוע במספר אוטובוסים כל יום, אבל אני כבר רגיל לנסיעות ואפילו אוהב אותן כי כיף לי בעבודה".
לצד העבודה באמדוקס ("אני רוצה להמשיך פה עד הפנסיה"), גולן מוצא גם זמן לתרום לקהילה ומתנדב במוקד 106 של עיריית הרצליה. "אני מסייע לעובדי העירייה בעבודות השוטפות, אחראי על המצלמות ושולח ניידות כשצריך לכל המקומות", הוא מספר. בזמן שנותר לו לאחר העבודה והפעילויות למען הקהילה, גולן יוצא לבלות: "אני אוהב להיות עם חברים וללכת לקונצרטים של חזנות".

מחפשים הכשרה מקצועית? פרויקט "שווים בתעסוקה" מחפש אתכם

גם השנה מציע הפרויקט שלל תוכניות הכשרה במגוון תחומים ללא עלות*(בחלקן יידרש דמי רישום*).
בין הקורסים שעומדים להיפתח השנה: קורס עיתונות ותקשורת של "ידיעות אחרונות" ו־ynet (שכותב כתבה זו נמנה בעבר על משתתפיו); קורס סושיאל מדיה של "ידיעות אחרונות" ו־ynet; קורס יסודות הבישול במלונות פתאל; הכשרת פיתוח SAP בחברת "פרוגיקס"; קורס שיווק דיגיטלי בחברת JUMPIN; קורס מיישמי ומטמיעי CRM של חברת MLY ,קורס תקשורת וטלוויזיה ברשת 13; וקורס סושיאל מדיה "בישראל בידור". חלק מהקורסים יועברו באופן מקוון.
בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
פורסם לראשונה: 07:00, 29.08.23