בימים אלה מתחילה הקמתו של "קמפוס חוסידמן" - כפר נוער ראשון מסוגו, בו יאוחדו חמש מסגרות חינוך מטעם ארגון "כוכבי המדבר" המקדם פיתוח מנהיגות צעירה בנגב. הקמפוס עתיד לאחד חמש מסגרות חינוך שונות המיועדות לצעירים הבדואים בנגב, כדי לקדם מנהיגות בדואית על-שבטית, מתוך הבנה כי הדרך לקידום החברה הבדואית בישראל, ולפיתוח מנהיגות בדואית היא רק דרך תהליך פנימי בתוך החברה הבדואית עצמה.
מתן יפה, מייסד ארגון "כוכבי המדבר"; ודיאב אל גאלבן, בוגר תוכנית החממה למנהיגות מטעם ארגון "כוכבי המדבר" התארחו באולפן ynet כדי לספר על חניכתו של כפר נוער בדואי ראשון בסוגו בארץ.
צפו בריאיון באולפן ynet:
מה זה בעצם "כוכבי המדבר"? אל גאלבן: "זהו ארגון שהוקם לפני כ-9-10 שנים במטרה לפיתוח מנהיגות בדואית צעירה שתחולל את השינוי שכולם מדברים עליו בחברה הבדואית. הוא הוקם בתור שנת י"ג שנקראת 'החממה למנהיגות'. כל שנה לוקחים 40-50 צעירים מכלל השבטים והמשפחות, מביאים אותם לשנה בתנאי פנימייה ששם רוכשים כלים של מנהיגות. כולל הרבה מאוד הכנה לאקדמיה ולא מעט עיסוק בזהות האישית של כל אחד ואחד מהמשתתפים. זו השנה הראשונה, במשך השנים התפתח עוד בית ספר תיכון מ-ט' -י"ב ועוד שנת י"ג לבנות ורשת שלמה שנקראת 'רשת הבוגרים'. בשנתיים האחרונות מדברים המון על כפר נוער והיום זה קורה, הולך להיות הטקס של הקמת כפר הנוער".
כשמדברים על הציבור הבדואי אנחנו מדברים בעיקר על הסרטונים מהרשתות החברתיות, על הנסיעה הפרועה, על ירי לבתי קפה על מפגע שיצא גם לבאר שבע, הרוב המוחלט הם לא כאלה?אל גאלבן: "אני חושב שמיותר לציין שהרוב של החברה הבדואית הם אנשים נורמטיביים שרוצים לחיות בכבוד, להתפרנס ולהיות חלק מהמרחב בנגב. האירועים בבאר שבע בבית הקפה וכל מה שציינתם קודם כל משפיעים עלינו כחברה. כארגון לקחנו צד ולא רצינו להיות אדישים. לאחר האירוע של הדקירה בבאר שבע הרמנו כנס של 350 משתתפים, יהודים וערבים, כאחד שבא לדבר על חיים משותפים ובא להזכיר שאנחנו כאן ביחד ולא נזוז לשום מקום. האירוע בבית הקפה ברהט משפיע קודם כל עלינו כאנשים שרוצים להתפרנס ולחיות בכבוד. הלכנו לשם כ-30 משתתפים ובאנו להביע תמיכה בבעל העסק שם ובאנו להזכיר לכולם - זאת לא הדרך. אפשר לחלוק לא להסכים אבל אלימות היא לא הדרך".
3 צפייה בגלריה
חניכת כפר נוער בדואי בנגב
חניכת כפר נוער בדואי בנגב
"חייבים לא להתלונן ולא לקטר, לבוא ולהגיד 'זה שלנו, לוקחים אחריות ורצים קדימה'".
"נגזר עלינו לחיות יחד. אף אחד לא הולך לשום מקום, העתיד משותף אנחנו תלויים אחד בשני בין אם נרצה ובין אם לא. אנשים עם קצת שכל שפותחים את העיניים צריכים להבין שאנחנו צריכים לעשות דברים יחד ולבנות עתיד משותף".
מתן, אתה מייסד הארגון. מה עבר על המגזר הבדואי בשמונה השנים הללו? אתה מרגיש שהיעדים מתחילים באמת להתגשם? מה ששומעים בתקשורת זו לא המציאות בפועל? יפה: "התקשורת באופן כללי היא לא דבר שמביא את המציאות בפועל, היא מביאה דגימות מאוד ספציפיות בעוצמה מסויימת. זה לא שאין שוליים, יש שוליים וזה נורא וצריך למגר, אבל לרוב המוחלט של החברה הבדואית יש את אותם חלומות כמו לי ולך ולילדים שלנו. הם רוצים להתפרנס ולחיות בכבוד ולהשתלב באקדמיה וכלי אנחנו כריבון יש לנו אינטרס ואחריות להנגיש את הדברים האלה ככל שרק אפשר. הקמפוס הוא אבן דרך דרמטית במסע הזה הוא בעצם מוסד חינוכי שבישראל - לא נבנה הרבה מאוד שנים על עשרות אלפי מטרים רבועים של מוסד חינוכי טהור שלוקח צעירים וצעירות מהחברה הבדואית ונותן להם את ההזדמנויות החינוכיות הכי טובות שאפשר לקבל בשביל לממש את הפוטניצאל שלהם. דרך זה לייצר אנשים כמו דיאב שאומרים שבאו לקחת אחריות.
"חייב לקרות מהלך דו צדדי אנחנו כריבון צריכים לבוא ולאפשר ולתת את ההזדמנויות ולתת את כל האפשרויות שרק אפשר, אותן הזדמנויות שאני קיבלתי ולצד זה כוחות פנימיים מהחברה הבדואית. חייבים לא להתלונן ולא לקטר, לבוא ולהגיד 'זה שלנו, לוקחים אחריות ורצים קדימה'. בסיפור הזה יש משהו אחד מאוד פרגמטי, משהו שכל ישראלי בעיני צריך להתחבר אליו באשר הוא. נגזר עלינו לחיות יחד. אף אחד לא הולך לשום מקום, העתיד משותף אנחנו תלויים אחד בשני בין אם נרצה ובין אם לא. אנשים עם קצת שכל שפותחים את העיניים צריכים להבין שאנחנו צריכים לעשות דברים יחד ולבנות עתיד משותף".
3 צפייה בגלריה
חניכת כפר נוער בדואי בנגב
חניכת כפר נוער בדואי בנגב
"לרוב המוחלט של החברה הבדואית יש את אותם חלומות כמו לי ולך ולילדים שלנו".
הנחת אבן הפינה של כפר הנוער הבדואי הראשון. יפה: אמת. טקס מאוד גדול בהשתתפות שר הרווחה ועוד הרבה מאוד אנשים וכמובן משפחת חוסידמן שנתנה את מירב הכסף לדבר הזה וזה אירוע מרגש. תהליך תכנוני של ארבע שנים מגיע לקיצו ובעצם הטרקטורים כבר החלו לעבוד לפני שבוע. דרמה גדולה. יבנה שם בית ספר של מעל 700 תלמידים בשיתוף משרד החינוך ומנהל החינוך ההתיישבותי ותוקם שם גם פנימייה. ממש כפר נוער שלא נבנה בישראל עשרות שנים הולך להבנות. בהחלט אירוע מרגש שובר שיוויון ויאפשר לנו לקחת מסה של צעירים וצעירות מהחברה הבדואית, לתת להם את החינוך הטוב ביותר שמדינת ישראל יכולה להציע, ודרך הדבר הזה לראות אותם חוזרים לקהילות שלהם תופסים עמדות מפתח כמו דיהאב, ובעצם משנים את הווקטור אליו הולכת כל החברה הבדואית".
3 צפייה בגלריה
חניכת כפר נוער בדואי בנגב
חניכת כפר נוער בדואי בנגב
"משנים את הווקטור אליו הולכת כל החברה הבדואית".