"לכו להצביע" קוראים אוריה רוזנמן, איש חינוך ויוצר שייסד ביחד עם סאמח 'סאז' זקות, זמר ושחקן את "דוגרי" מיזם משותף שמחבר יהודים וערבים ע"י הדהוד של נרטיב ישראלי-פלסטיני חדש ומתון.
צפו בריאיון עם שניהם באולפן ynet:
למה להוציא את הקמפיין הזה? מה כ"כ דחוף לכם שאנשים ילכו בחברה הערבית? רוזמן: "עשינו את הפרויקט 'בוא נדבר דוגרי', בזמן שומר חומות הוא התפרסם, והפך להיות הפסקול של מה שקורה בארץ בין יהודים וערבים, ומאז הקמנו מיזם משותף שמחבר יהודים וערבים ע"י הדהוד של נרטיב ישראלי-פלסטיני חדש ומתון. פנו אלינו אזרחים מודאגים, אמרנו לנו 'ערבים לא יוצאים להצביע, תעזרו לנו לייצר תוכן שייגע ברגש'. לכן יצאנו בקמפיין של ארבעה סרטונים, שהמטרה שלהם היא לגעת ברגש של החברה הערבית ולגרם להם להרגיש את המורכבות שתניע אותם לקלפי.
תראה סאמח אני רוצה לשאול אותך, אם אני צעיר מתון בחברה הערבית, אני לא יודע אם יש לי למי להצביע. נגיד אני שומע אתמול את אעיד תומא סלימאן, נגיד מהדהדת מסרים בעייתיים, זה בלשון המעטה, שהידים וכאלה, אז למי נותר להצביע? בסוף כאילו למי אתה תצביע? אני באמת שואל
זקות: "קודם כל, אני חייב להגיב לזה. הקטע של שוכחים את כל מה שהם עשו ב.. מנסים לעשות ב20 שנה האחרונות, לבוא ולהסתכל על דבר שהיא אמרה אתמול. אתה יודע זה המורכבות, אנשים ישראלים לא מבינים את המורכבות שיש בשטחים ובעזה. הם לא יודעים שיש לנו משפחות שמה, אנחנו לא סתם מדברים שם, זה כן נוגע בנו. גם בתור אזרחים ערבים בישראל, למרות שאנחנו אזרחים ישראלים, THAT BEING SAID, אנחנו עדיין פלסטינים. עדיין יש לנו משפחות, וזה לא עם אחר.. אז חשוב לי להבהיר את זה, תפסיקו כבר להגיד לנו מה הזהות שלנו וכשח"כ ערבי אומר משהו כזה, שוכחים כל מה שהוא מנסה לעשות לחברה הערבית ומסתכלים רק על זה. אבל בסדר, זה בסדר, זה התפקיד של תקשורת, שזה סבבה".
2 צפייה בגלריה
אוריה וסאמח מדברים "דוגרי"
אוריה וסאמח מדברים "דוגרי"
אוריה וסאמח מדברים "דוגרי"
יש טענה אמיתית נגד הפוליטיקאים הערבים, אני אציף את הטענה שאומרת: 'תראו, הם יותר מדי מתעסקים במה שקורה בשטחים ובעזה במקום לדאוג לבעיות היום-יומיות'. עכשיו כשהסוגיה הכי בוערת אולי, בקרב כלל המצביעים, היא הביטחון האישי. בשמונה ישב פה, בן אדם שאמר 'תראו אני מפחד לצאת מהבית, אני גר בנצרת, אני מפחד לפעמים לצאת מהבית'. אז יש סוגייה כ"כ בוערת, אתה מרגיש שהפוליטיקאים הערבים כן נוגעין בסוגיות שחשובות לכם? בסוגיות היום-יום מה שנקרא?
זקות: "אני אוהב מספרים. עכשיו אני ואורי כבר יותר משנה וחצי במיזם, ואני אוהב לבדוק מספרים. 95 אחוזים מהחוקים, השאילתות, מה שח"כים ערבים עושים בישראל, זה רק לנו לחברה הערבית-פלסטינית הישראל. שיהיה ברור.
החיים עצמם אתה אומר זקות: "החיים עצמם. בחמישה אחוזים הם מדברים על פלסטין, רק שיהיה לכם ברור. חשוב להבהיר את זה. כל הזמן מהדהדים בתקשורת הישראלית את החמישה אחוז האלו. הם דואגים לנו, הם מנסים לדאוג לנו. אבל הנושא יותר מורכב ממה שאתה חושב. המערכת הישראלית, המדיניות הישראלית, היא כבר מ-48 מזלזלת בנו. לא מקצים לנו משאבים, באים אלינו כל הזמן בתלונות. כאילו חברים, אנחנו צד מוחלש. אז מה אתה רוצה מהם? מה אתה רוצה מהח"כים שהם רק סה"כ שמונה? הם מאוד מנסים לדאוג לנו, אני לא בעד אף ח"כ, אבל אני בעד שינוי לי בתור צעיר".
אבל בא אחד כמו מנסור עבאס ואומר "תראה, אני אחרי 70 שנה, משנה את כללי המשחק ואני רוצה לקחת חלק. אני רוצה להיות בממשלה". זקות: "אני בעד הגישה הזאת, של להיות חלק, אני הכי בעד. אולי עם קצת שינוי בגישה שלו,אבל אני כן בעד, בגלל זה עשינו את הקמפיין. היה לי מאוד חשוב להגיד, תשמע, לי בתור ערבי ישראלי, אין לי איך להתמודד עם הדיכוי והגזענות שאנחנו עוברים בתור מיעוט, שיהיה ברור. אין לי יותר מדי כלים, ולהצביע..
תראה, ישבה פה לפניך פנינה תמנו שטה והיא אמרה "תראו כשחברי הקהילה שלי חווים גזענות יש להם אותי". יש להם שרה בכירה בממשלה כנציגה. יכול להיות אבל שגם בציבור הערבי, חבר'ה מסתכלים ואומרים "אולי גם אני רוצה שיהיה לי שם מישהו שידאג לי וישב במקבלי ההחלטות"? זקות: "בגלל זה הוצאנו קמפיין עכשיו להגיד לערבים תקשיבו, ואני אומר את זה גם בטקסט, 'אם פעם הוצאנו 15 ובני גנץ בגד בנו, אז בואו נכניס 20 וננסה להיכנס בפנים. ולנסות את החוקים שם.. לשנות את החוקים, ולהתחיל להיות מקבלי ההחלטות'. אני בעד לגמרי. אנחנו צריכים להיכנס, כבר נמאס לנו לשבת על הספסל. אנחנו מ-48 'ערבים נחמדים'. אנחנו לא 'ערביי מחמד' ולא 'נחמדים', אנחנו רוצים את מה שמגיע לנו בזכות, בתור אזרחים. והכלי שלנו, אני חושב בתור סאמח, זה להצביע".
2 צפייה בגלריה
אוריה וסאמח מדברים "דוגרי"
אוריה וסאמח מדברים "דוגרי"
"אנחנו לא 'ערביי מחמד' ולא 'נחמדים', אנחנו רוצים את מה שמגיע לנו בזכות, בתור אזרחים". זקות ורוזמן
היית יכול להצביע למפלגה שהיא לא מפלגה ערבית קלאסית? זקות: "אם הייתה מפלגה משותפת של ערבים ויהודים, שזה דרך אגב יש, חד"ש. דרך אגב היא המפלגה היחידה שיש בה ערבים ויהודים שהם בעד להדהד את הקול המתון, שאני ואוריה מדברים עליו. זה הקול המתון של אנשים בסופו של יום שרוצים לחיות פה, שרוצים להתפרנס בכבוד, להגשים את עצמם, אתה יודע, להקים משפחות. אתה יודע זה חיים נורמטיביים. אני בעד לגמרי בדברים האלה".
אוריה, אתה לא חוטף על השילוב הזה ביניכם? רוזמן: "חוטף, חוטף, לגמרי. אבל זה לא כזה משנה. אתה יודע, אנחנו לא פועלים מתוך תוצאה רצויה. אני חי כמו הבן אדם שאני רוצה להיות, אני מאמין שכל הבעיות שהעלית, והעלית בעיות חשובות. אנשים שמפחדים ללכת ברחוב זה אמיתי, אבל זה לא ייפתר ע"י הצבעה למישהו אחד או אחר. הרעיון של לצאת להצביע אומר: 'בוא ניתן לכל מי שהוא חלק מהציבור לקחת חלק בדמוקרטיה'. אתה מבין? שכאילו נבחרי הציבור ייצגו את הציבור בצורה נאמנה. אי-אפשר ש20 אחוז מהמדינה זה ציבור שלא מאמין במערכת והוא לא מיוצג. המטרה שלנו זה להוציא את כולם ולהגיד 'המעט זה לנסות להצביע למי משקדם שותפות יהודית-ערבית ומקדם את הקול המתון שאנחנו מאמינים בו'".
תגיד, החברים שלך נגיד ברמלה, הולכים להצביע? זקות: "וואלה כן, יש עלייה מאוד יפה. דרך אגב, עכשיו זה עומד על 47 אחוז שזה לא רע. 46-47 אחוזים". רוזמן: "נמוך מאוד". זקות: "לא, לא רע לעומת 39 אחוזים לפני שלושה שבועות. אנחנו מקווים באמת להגיע ל-60-55 אחוזים שזה איכשהו לנסות קצת להצליח להביא את הקול הזה. אבל יש, יש דיבור יפה. הצעירים קצת מתחילים כן לזוז, עוד פעם, לא קשור לקמפיין שלנו.
חכה בוא ניתן לכם צ'אנס. ההיפ הופ עובד זקות: "ההיפ הופ עובד. אנחנו צנועים אבל אחי. אנחנו לא מציעים כמובן פיתרונות, רק אומרים חבר'ה יש גישה. לכו תצביעו, אינשאללה נצליח" רוזמן: "זה האמת והדוגרי שעובד. לא ההיפ הופ".
צפו בסרטון המלא של הקמפיין של "מדברים דוגרי":