בשיתוף בנק מסד
תלוש השכר הוא אחד המסמכים המורכבים ביותר לפענוח. עם עשרות סעיפים, תוספות ופרמטרים, המורה הממוצע עלול לוותר מראש על הניסיון לוודא שהוא מקבל את כל מה שמגיע לו, מה שעשוי להוביל להפסד משמעותי של הכנסה ותנאים במשך השנים.
לקחנו לדוגמה תלוש שכר של מורה בישראל, ובשיחה עם בני בנימין, מנהל מינהל שכר ופנסיה בהסתדרות המורים, ורון כהן, מנהל מחלקת שיווק ומכירות בבנק מסד, קיבלנו את המידע על הסעיפים שהכי חשוב לבדוק ומהן התשובות לשאלות הנפוצות בנושא. צפו בווידיאו בראש העמוד
אם כן, בנימין אומר כי יש לבדוק את הדרגה, הדירוג והוותק בהתאם להסכמים הקיבוציים הרלוונטיים לעובד. "השכר ממנו נגזרות כל התוספות האחוזיות והגמולים, הוא השכר המשולב", אומר בנימין, "אשר נקבע על ידי הדירוג, דרגה וותק".
2 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)
נקודה נוספת אליה צריך לשים לב היא ניכוי/ הפרשות גמל, שם מופיעים כל הביטוחים הפנסיוניים של עובד ההוראה, "כלומר, החברות המבטחות והרכיבים בשכר המבוטחים על ידן", אומר בנימין. "חשוב לשים לב שיש קרן השתלמות, משום שיש עדיין הרבה עובדי הוראה שאין להם קרן השתלמות".
כהן מספר כי תלוש השכר של המורים הוא מסמך שבנק מסד מכיר על בוריו, משום שהוא כלי המסייע לבנק בתהליך קבלת ההחלטות והתאמת ההטבות לעובדי ההוראה. "אנחנו מכירים את המורים ואורח החיים שלהם, את הצרכים הפיננסיים שלהם, ומציעים הטבות בהתאם לתלוש השכר שהלקוח מביא איתו לפתיחת חשבון או קבלת הלוואה. אנחנו בודקים טווח דרגות, כושר השתכרות עתידי, השתייכות ארגונית".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

דוגמה לשאלות לנפוצות בהקשר לתלושי שכר של מורים והתשובות להן -
1. אני נמצאת בפנסיה תקציבית, מדוע בתלוש מופיע לי 'הראל פנסיה צוברת'?
לא כל הרכיבים המופיעים בתלוש הם רכיבים פנסיוניים, לדוגמה גמולי ריכוז, מילוי מקום, שעות נוספות של אופק וכו'. הרכיבים האלו מבוטחים על ידי הראל. רכיבי השכר הפנסיוניים מבוטחים ב'פנסיה תקציבית'.
2. מה ההבדל בין ותק באופק לוותק בהוראה?
ותק באופן אינו כולל את תקופת ההתמחות ולכן יש שוני ביניהם. אצל מורים ותיקים הוותק באופן והוותק בהוראה יהיו לרוב זהים.
3. לפי מה משולמת תוספת חינוך מיוחד
גמול חינוך מיוחד משולם לפי שיבוץ השעות בחינוך מיוחד בפועל ולפי השכלתו של המורה.
4. לפי מה משולם חינוך כיתה?
גמול חינוך כיתה משולם לפי 100% משרה, ללא קשר להיקף ההעסקה.
5. מדוע מופיע לי בתלוש ניכוי בגין ביטוח חיים ונכות?
בהתאם להסכם הקיבוצי של הסתדרות המורים, עובדי ההוראה מבוטחים בביטוח חיים קיבוצי, אשר מנוכה אוטומטית. מי שאינו מעוניין, יכול לבטל אותו.
בנימין מוסיף כי "מינהל שכר ופנסיה של הסתדרות המורים קם לפני 4 שנים כדי לתת את המידע ואת השירות שהמעסיקים לא נותנים בכל הנוגע לתלושי השכר. המינהל מספק שערוכי פנסיה ותשובות לכל בעיות השכר".
לסיכום, ההמלצה היא לעולם לא לקחת את תלוש השכר כמובן מאליו - תמיד לבדוק ולהתייעץ.
בשיתוף בנק מסד
פורסם לראשונה: 08:00, 21.06.22