בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים
צפו בעדי קושניר שמפתח מוצרים שיסייעו לעיוורים:
אפיק סופיר (22), עיוור מלידה, פוטר ממקום עבודתו לפני כשנה, בעיצומה של מגפת הקורונה. סופיר, תושב קריית-גת, התחיל לחפש עבודה חדשה וגילה שאין התייחסות לפניותיו ולקורות החיים ששלח למעסיקים פוטנציאליים בעקבות מודעות דרושים שפרסמו. "היו כאלה שלא חזרו אליי עד היום, כלומר יותר משנה", מספר סופיר, "ואחרים ששאלו שאלות הזויות בראיונות העבודה".
סופיר לא התייאש. "החלטתי שצריך לפנות למנהלים", הוא מספר, "שלחתי מייל לעופרה שטראוס, הסברתי מי אני, מה ההכשרה שלי ומה יכולותיי, וכעבור יומיים קיבלתי שיחת טלפון מאחראית הגיוס של חברת 'שטראוס מים'. מאז אני שם, נהנה מאוד ומקווה גם להתקדם בחברה".
אופיר סופיר, שלח מייל לעופרה שטראוסאופיר סופיר, שלח מייל לעופרה שטראוס
סופיר ממליץ למחפשי עבודה עם מוגבלויות לשלוח קורות חיים שוב ושוב, לא לוותר, לא להסכים לקבל תשובה שלילית. "רכזת הגיוס אמרה לכם לא? פנו לבכיר ממנה", הוא מציע, "שווה לנצל גם את הרשתות החברתיות, לפרסם את העובדה שאתם מחפשים עבודה, לבקש מחברים להפיץ את זה. המוטו צריך להיות 'סגרו לכם דלת? כנסו מהחלון'".
"אנחנו קוראים לעוד ועוד חברות וארגונים להצטרף אלינו למהפכה הכל כך חשובה הזאת. שילוב בשוק התעסוקה לא משנה רק את מצבו הכלכלי של אדם עם מוגבלות, אלא מעניק לו מעגל חברתי חדש ומשפר את תחושת הביטחון העצמי, החיוניות והמסוגלות שלו", אומר יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי
אין כל ספק שעובד עם התושייה של סופיר הוא נכס לכל ארגון. אך כמו במקרה שלו, מעסיקים רבים נוטים להתעלם מקורות החיים של אנשים עם מוגבלויות. אחוז ההעסקה שלהם נמוך מאוד, רק 40% , וכתוצאה מכך המשק מאבד חמישה מיליארד שקל בשנה. בדיוק בגלל זה נולד פרויקט "שווים בתעסוקה", שיתוף פעולה של קבוצת "ידיעות אחרונות", מפעל הפיס ועמותת "שווים". במסגרת הפרויקט יתקיימו שני קורסי הכשרה, שיינתנו בחינם. הראשון: "מסלול המראה לעולם הה-ייטק", קורס שיתקיים במיקרוסופט. השני: קורס בעיתונות וביח"צ שיתקיים בבית "ידיעות אחרונות".
"החזון שלנו מתחילת המהלך היה לעורר הד ציבורי חזק שיגרום למעסיקים גדולים נוספים להרים את הכפפה, ליישם את המודל שפיתחנו ולייסד קורסי הכשרה משלהם", מסביר יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, "אנחנו שמחים שרשת פתאל עושה זאת, מעסיקים נוספים התחילו בתהליך, ואחרים משריינים משרות אטרקטיביות עבור אנשים עם מוגבלויות.
טור תרומות אביגדור יצחקי (יו"ר מפעל הפיס)אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס. החזון הוא לעורר הד ציבורי חזקצילום: כפיר סיון
"זאת כמובן רק ההתחלה: אנחנו קוראים לעוד ועוד חברות וארגונים להצטרף אלינו למהפכה הכל כך חשובה הזאת. שילוב בשוק התעסוקה לא משנה רק את מצבו הכלכלי של אדם עם מוגבלות, אלא מעניק לו מעגל חברתי חדש ומשפר את תחושת הביטחון העצמי, החיוניות והמסוגלות שלו".
אז מה יקרה ברשת פתאל: שם יקיימו שני מסלולי הכשרה לעובדים עם מוגבלויות, אחד בתחום הבישול והשני בתחום המכירות והשירות. כל מי שיסיים אותם בהצלחה יקבל עבודה באחד ממלונות הרשת. לקורס המכירות והשירות, שבוגריו יעבדו בתחומים כמו אופרציה של תיירות נכנסת, הזמנות עסקים, שירות ודיגיטל, מכירות ועוד, מוזמנים בעלי 12 שנות לימוד עם כושר ביטוי ברמה גבוהה ותודעת שירות מצוינת. יתרון לבעלי ניסיון בתחומי התיירות, השירות והמכירות ובעלי אנגלית מצוינת.
למסלול "יסודות הבישול", שבו יתקיימו שני קורסים, במרכז ובדרום, מוזמנים בעלי 10 שנות לימוד עם אהבה לתחום. הקורס ישלב לימודים תיאורט יים והתמחות מעשית.
להרשמה: ShahafGa@fattal.co.il
"זו זכות גדולה עבורנו להעניק הזדמנות תעסוקתית שוויונית לכל אדם באשר הוא", מסרה אביה מגן, מנכ"לית הרשת, "ישנו משפט שאומר: 'בית הוא המקום שבו הלב שוכן'. עבורנו, השתתפות במיזם 'שווים בתעסוקה' מזכירה לכולנו שהלב של פתאל נמצא במקום הנכון".
ויש עוד כמה וכמה חברות שהצטרפו אלינו.
בזק אונליין מעוניינת לקלוט עשרות עובדים עם מוגבלויות למוקדי החברה בבאר-שבע, קריית-מלאכי ובני ברק. "במוקדים שלנו יש שעות עבודה נוחות, תנאים מעולים ועליות שכר לפי ותק", אומר ירון וייס, מנהל הגיוס בחברה. לדבריו, החברה נוהגת לקדם את העובדים המצטיינים לתפקידי ניהול ולא לגייס מנהלים מבחוץ, כך שיש אפיק תעסוקתי גם לטווח ארוך.
פרטים או קורות חיים אפשר לשלוח אל: gius4@bezeqonline.co.il
"אסקריא", חברת מחקר, מבקשת לגייס 10 סוקרים טלפוניים בעלי היכרות עם המגזר החרדי, ידע טכנולוגי ואנגלית בסיסית. אין צורך בידע קודם במכירות. העבודה במשמרות, בשכר בסיס פלוס בונוסים משמעותיים על מכירות.
לפרטים: rivkiwe@askaria.co.il.
דודי דרור, מנכ"ל "אסקריא", אומר: "שיעור המועסקים הנמוך בקרב אנשים עם מוגבלויות צריך להיות קריאת השכמה לחברה כולה ולמעסיקים בפרט. שילובם הראוי יגיע רק דרך הקצאת מקומות עבודה במיוחד עבורם. ראוי לבחון עובד לפי יכולתו למלא את התפקיד ולא לפי המראה שלו, הכיסא עליו הוא יושב או האביזרים המסייעים שהוא נעזר בהם".
דוגמה מוצלחת להעסקת אנשים מוגבלויות אפשר לקחת מ"החברה לשוויון סביבתי", מפעל למחזור מנועים חשמליים ראשון מסוגו בישראל שהוקם על ידי תאגיד מ.א.י למחזור פסולת אלקטרונית ועמותת "למען". המפעל, שנמצא בג'וליס, מחפש עשרות עובדים חדשים עם צרכים מיוחדים, מכל המגזרים – ערבים, יהודים ודרוזים.
לפרטים: eyad@lemaan.org.il.
שלום שמחון, יו"ר תאגיד מ.א.י, אומר: "אנו מברכים על השקתו של פרויקט 'שווים בתעסוקה'. הניסיון שלנו בתחום נהדר. לא רק שהתפוקות מהמפעל מצוינות, אלא שכל העובדים הפכו למשפחה אחת גדולה. אני קורא לעוד מעסיקים לפתוח את הראש ולראות את הערך שבהעסקת אנשים עם מוגבלויות. כולם רק ירוויחו".

"אל תשבו במקום ותחכו שהדברים יקרו מאליהם"

אז מקומות עבודה אנחנו אט-אט מקבצים עבורכם. משרות רבות אחרות מחכות לכם באתרים "תעסוקה שווה" ו"עבודה נגישה". אבל הצד השני של המטבע הוא שהאנשים עם המוגבלויות צריכים להאמין בעצמם, לנסות וליזום. הם יכולים לקחת דומה מעדי קושניר (24), תושב רמת-גן, עיוור שעובד בפיתוח מוצרים ייעודיים לעיוורים. זה התחיל, הוא מספר, בתסכול שחווה כתלמיד בבית הספר היסודי, כשהיה אמור להיעזר במישהו שיקריא לו שאלות במבחנים ויכתוב עבורו את התשובות שהכתיב. קושניר התוודע לפתרונות מתקדמים יותר שעומדים לרשות תלמידים עיוורים במקומות אחרים בעולם והחליט לעסוק בצדדים הטכנולוגיים של התאמת מערכות שונות לצרכי אנשים במצבו.
עדי קושניר. "השקיעו ברכישת מיומנויות טכנולוגיות"עדי קושניר. "השקיעו ברכישת מיומנויות טכנולוגיות"צילום:  אריק מרמור
"כשמדובר באנשים עם מוגבלויות, אתגר מציאת עבודה, שאינו פשוט לאף אדם, מועצם", הוא אומר, "אני תמיד דחפתי את עצמי לעבודה בחברות שעוסקות בתחומים שמעניינים אותי. לצערי הרב, מעטים האנשים עם מוגבלות שיוזמים בעצמם, שלומדים ומחפשים ומוצאים עבודה. אנשים לא ממצים את הפוטנציאל שלהם, וחבל".
ביקשנו ממנו להציע טיפים למחפשי עבודה עם מוגבלות. קושניר שמח לעזור: "אין טעם לייפות את המציאות. דברו בכנות. הציגו את המוגבלות מייד, היא חלק מכם. ייתכן שבהתחלה תחוו דחיות, אבל כשכבר תמצאו מקום מתאים – הוא יהיה הטוב ביותר עבורכם; אל תמהרו ללכת על המובן מאליו. בדקו אפשרויות תעסוקה שונות, והילחמו על אלה שאתם רוצים. לא הלך? המשיכו הלאה; אל תשבו במקום ותחכו שהדברים יקרו מאליהם. נסו ליזום מהלכים גם אם זה מביך. זה ישתלם; ודאו שלא מציעים לכם עבודה שהיא ברירת מחדל, אלא משהו שיתאים לבקשות ולצרכים שלכם. אל תתפשרו על משרות שאינכם מעוניינים בהן; רכשו מיומנויות טכנולוגיות גבוהות. השקיעו בזה, כי ברוב מקומות העבודה – מדובר בכלי חשוב".

עוד משרות שמחכות לכם:

המעסיק: "אסקריא"
מיקום: בני-ברק
התפקיד: חוקר לניהול וביצוע מחקרי לקוחות, כתיבת הדו"חות והצגת הממצאים.
דרישות התפקיד: היכרות מעמיקה של המגזר החרדי, תואר ראשון ושנתיים ניסיון רלוונטיים, ידע בתוכנות סטטיסטיות, אנגלית ועברית ברמה גבוהה.
שכר: 8,000-14,000 שקל, בהתאם לניסיון רלוונטי.
לשליחת קורות חיים: service@askaria.co.il
המעסיק: רשת פתאל
מיקום: אשדוד ואילת
התפקיד: עובדים במחלקת שכר
דרישות התפקיד: תעודה מקצועית, הכרת מערכת שכר, עבודה בסביבה ממוחשבת, יכולת עבודה בצוות ותחת לחץ.
יתרון: ניסיון בתחום.
שכר: יימסר לפונים.
לשליחת קורות חיים: jobsfa@fattal.co.il
המעסיק: חברת סטארט אפ ביטחונית
מיקום: תל-אביב
תיאור התפקיד: מפתח תוכנה.
דרישות התפקיד: בוגר או סטודנט להנדסת תוכנה שנה ג' או ד'. שליטה במערכות פייטון, react , c. היכרות עם סביבת אנדרואיד.
שכר: יתואם מול המעסיק. לפי תנאי השוק.
משרה זאת, מאות משרות אחרות ועוד המון מידע רלוונטי מחכים לכם באתר "תעסוקה שווה": taasukashava.org.
רוצים להירשם לאחד משני הקורסים שלנו? כדי לבדוק את תנאי הקבלה ולהירשם היכנסו לכתובת: shavimbataasuka.ynet.co.il
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים