בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
לא תמיד קל למצוא מקום עבודה שמקשיב לצרכי העובד עד הפרט האחרון. כאשר מגיעים לחברת "Call יכול" מבינים שכאן השפה היא אחרת. העובדים נראים מרוצים, מחייכים, מתקשרים אחד עם השני. כולם נראים חברים.
הכל התחיל לפני 15 שנה. ד"ר גיל ויניש גילה שבחברה הישראלית ישנה אוכלוסייה שמתקשה למצוא עבודה: אנשים עם מוגבלות. "לא הבנתי את מקור הבעיה, מדוע אנשים עם כיסאות גלגלים, או אנשים עם מוגבלות נפשית שיציבים עם כדורים – לא עובדים. לא היה הסבר לרמת האבטלה", הוא מספר, "התחלתי לחקור את העניין והבנתי שהבעיה היא גלובלית, ולא 'המגבלה' היא זו שמונעת מהם לעבוד, אלא כל הנסיבות מסביב".
3 צפייה בגלריה
מוקד call יכול
מוקד call יכול
מוקד call יכול
(צילום: יריב כץ)
"אנחנו משפחה אחת גדולה"
הוא החליט לעשות מעשה ולהקים את חברת "Call יכול", שנותנת מענה טלפוני לאלפי לקוחות מדי יום. בחברה יש כ־200 עובדים. מחציתם עם מגבלה פיזית או נפשית, שליש מהם מוסלמים וחרדים. "כאן אין צורך להתנצל על המגבלה שלך", מכריזה קרולין לוי־חיים, "כבר כשעליתי במעלית ביום הראשון פה הבנתי כמה האווירה שונה. כולם מסייעים ודואגים לך. אנחנו ממש משפחה אחת גדולה".
היא עובדת שם כבר שמונה שנים. "זה הבית השני שלי", היא אומרת בחיוך, "אף אחד לא מרגיש פה בצד, אף אחד לא מרגיש פחות טוב מאחרים – כולם שווים". על אף שיש לה אופציה לעבוד מהבית, ולמרות שהיא מתמודדת עם ניוון שרירים שהולך ומחמיר וכיום מתניידת בכיסא ממונע, היא מתעקשת להגיע למשרד. "העובדה שכאישה עם מוגבלות אני בשוק העבודה – זו הצלחה עצומה מבחינתי", היא מספרת, "עבורי, להגיע פה כל יום זו מסירות נפש גדולה, אבל אני עושה הכל כדי שזה יקרה".
"זה לא היה פשוט בכלל, אבל המאמץ השתלם"
הכניסה לעבודה של מיכאל, מתמודד נפש, לא הייתה חלקה במיוחד. "הייתי חסר ניסיון ובקושי דיברתי בטלפון לפני כן", הוא מספר, "המעסיקים שלי דרבנו אותי לעשות עוד משימה ועוד אחת, זה לא היה פשוט בכלל, אבל המאמץ השתלם. כיום אני מצליח כמו כולם. בזכות טיפול של ויטמינים שעוזרים לעירנות אני מצליח לא להירדם בזמן העבודה. אני מאושר שאני כאן".
אילנית ארכיטקטר, שמתמודדת עם לקות שמיעה חמורה, הגיעה לחברה לפני שמונה חודשים לאחר שעבדה במשרד עורכי דין. "שם היה קל כי הייתי בחדר לבד, היה שקט מוחלט", היא מסבירה, "כאן הכל רועש, ולא ידעתי מה לעשות. רכזת הגיוס נפגשה איתי, שמעה על הבעיה והסבירה לי שיש מגבר שיכול לעזור. ניסיתי אותו, הצלחתי לתת שירות ותוך יומיים־שלושה כבר התקבלתי לעבודה. המגבר הזה הפך להיות החבר הכי טוב שלי".
3 צפייה בגלריה
מוקד call יכול
מוקד call יכול
מוקד call יכול
(צילום: יריב כץ)
איך לשלב יותר אנשים עם מוגבלות בעבודה?
גיל, כמעסיק של אנשים עם מוגבלות – אילו טיפים תוכל לתת לארגונים וחברות שרוצים לשלב אותם?
"אני מכיר הרבה חברות שהלכו על אדם בודד, השקיעו, התאמצו, ואחרי כמה חודשים גילו שהניסוי לא עבד מכל מיני סיבות. אם לוקחים מההתחלה צוות של 4-5 אנשים עם מוגבלות – בסוף היום יישארו שלושה, ואז אפשר ממש ליהנות מהשילוב ומההצלחה של ההעסקה. זה מתחיל בגחל קטן שאפשר להפוך ללהבה גדולה בכל החברה. לכן חשוב להתחיל עם קבוצה.
"בנוסף, חשוב לזכור שאי אפשר לבקש מאדם שלא עבד אף פעם, או עשר שנים, להתאים את עצמו לגמרי לדרישות של החברה. אבל החברה יכולה להתאים את עצמה לצרכים של האדם די בקלות. אז גם אם ההיקף הוא חצי משרה – בשלב ראשון קחו שני אנשים. צריך גם לזכור שתהליך הכניסה לשוק העבודה של אנשים עם מוגבלות מלווה בחשש וחרדה. לכן, אם העסק לא מתאים את עצמו כבר בתהליכי פרסום מודעות הדרושים, אז באמת לא ימצאו עובדים. וזה חבל כי בסוף היום הם מביאים ערך עצום לחברה".
3 צפייה בגלריה
מוקד CALL יכול
מוקד CALL יכול
"כאן אף אחד לא צריך להתנצל על המגבלה"
(צילום: ירון שרון)
"למשל, במודעות שלנו לא יהיה כתוב 'מישהו עם יכולת ורבלית מעולה', כי יכול להיות שיש לאנשים יכולת ורבלית מעולה אבל ברמת הביטחון העצמי הנוכחית שלהם, זה ירתיע אותם והם לא ייגשו, אז אנחנו כותבים רק 'יכולת ורבלית'. גם תהליכי המיון שלנו הם ללא חרדה. זה מתחיל בקפיטריה בשיחה עם המועמד על האהבות והתחביבים שלו, כי שם אנשים הכי ורבליים".
קרולין מסכמת עם מסר למחפשי עבודה: "לא להישבר. לחשוב תמיד קדימה. זה שאני עם מוגבלות זה טוב ויפה, אבל המוח עובד אז הכל בסדר. להישאר בבית זה דבר שיוצר דכדוך וייאוש. בעבודה אתה פוגש אנשים, מדבר עם לקוחות, זה נהדר". למיכאל יש מסר לאנשים עם מוגבלות: "לעולם אל תפחדו לנסות".

בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
פורסם לראשונה: 09:42, 17.04.24