בשיתוף בנק מסד

לעזור לבני נוער להפוך לאנשים בוגרים שעומדים בזכות עצמם זו משימה בעלת חשיבות עליונה, שבה מנסים לעבוד כל בתי הספר בישראל, ועובדיהם המסורים. כאשר זה מגיע לתלמידי החינוך המיוחד, נוער בסיכון ואוכלוסיות מוחלשות, מתן הזדמנות שווה לחיים עצמאיים זו משימה שחשיבותה גדולה אף יותר. "אלומות אור" הוא ארגון חברתי המפתח, מקדם ומטמיע תוכניות מצוינות ב־15 בתי ספר לחינוך מיוחד ברחבי הארץ. בשמונה מהם, שנושאים את שמו של הנדבן בנימין רוטמן ז"ל, פועלת העמותה ישירות. בשבעה נוספים מיישמים את התוכניות הפדגוגיות והמקצועיות של "אלומות אור".
העמותה פועלת בשתי דרכים מקבילות: מצד אחד "אלומות" – קידום תוכניות מצוינות וחדשנות חינוכית, פיתוח כלים לצוותי החינוך והפצת מודלים וידע מקצועי. ומצד שני "אור" – קידום תוכניות הנוגעות בתלמידים עצמם, בצוות בית הספר, במשפחות התלמידים ובקהילה סביבם. ובקיצור, ניסיון לגעת בכל המעגלים סביבם.
4 צפייה בגלריה
הכשרת תלמידים בבנימין רוטמן נעמת חולון
הכשרת תלמידים בבנימין רוטמן נעמת חולון
הכשרת תלמידים בבנימין רוטמן נעמת חולון
(צילום: באדיבות אלומות אור )
תיכון בנימין רוטמן נעמת בחולון הוא אחד משמונת בתי הספר הפועלים ישירות תחת העמותה. החזון שלו: לאפשר למאות התלמידים להצליח להתמודד עם האתגרים שמצפים להם בחייהם הבוגרים בעזרת פיתוח ויישום של פתרונות מתקדמים. אורית לבון, מנהלת בית הספר, אומרת כי "מה שמייחד את התיכון שלנו זה שילוב מעורר השראה של משמעת, אפס אלימות, ואהבה והכלה 24/7. המורות והמורים מגיעים לעבודה להיות אבא ואמא ודודה ואחות ושוטרת ופסיכולוגית ופסיכיאטר ועובדת סוציאלית – כל מה שבעצם הנערים והנערות צריכים".
זיו מגור, מנכ"ל "אלומות אור", אומר כי "אנחנו שמים דגש על תוכניות הכנה לחיים הבוגרים כדי לאפשר לאנשים לחיות בעתיד חיים עצמאיים. יש לנו היום מספר בוגרים שמסלול חייהם היה מוסלל בלעדינו לכיוון של מסגרות סגורות, והיום הם מנהלים חיים עצמאיים בקהילה, עם ליווי. כתוצאה משיתוף פעולה בין 'אלומות אור' לבנק מסד אנחנו יכולים להטמיע את כל התוכניות שלנו בצורה מיטבית וגם ללוות את הבוגרים שלנו בהמשך הדרך".
4 צפייה בגלריה
הכשרת צוותים חינוכיים- סגל מנהלות אלומות אור
הכשרת צוותים חינוכיים- סגל מנהלות אלומות אור
הכשרת צוותים חינוכיים- סגל מנהלות אלומות אור
(צילום: באדיבות אלומות אור )
לבון מוסיפה כי "מדובר במקום שכיף ללמוד בו. המתחם כל כך אסתטי ויפה, כולל המסדרונות, הגינה, הפרחים, הקירות. הילדים מרגישים שמכבדים אותם ומתייחסים בהתאם לסביבה. בהינתן זה שאני מכבדת אותם הם גם יכבדו אותי. ומפה, אני יכולה גם ללמד אותם".
תוכניות הלימודים וסדר היום בבתי הספר נבנים מתוך הכרה בצורכי הילדים ובקשיים המלווים אותם במטרה להביא לקידומו של כל ילד בכל תחומי התפקוד: תקשורתי־שפתי, חברתי־רגשי, קוגניטיבי, מוטורי, עצמאות בתפקודי היומיום, פנאי, משחק, למידה והכשרה לשוק העבודה. כל אחד זוכה ליחס המתאים למצבו ולגילו. "מטרת העל שלנו היא מימוש הזכויות לחינוך שווה, למימוש מלוא הפוטנציאל ולחיים עצמאיים בקהילה", אומר מגור.
"אנחנו נוקטים בפעולות אקטיביות לקדם את הזכויות שלהם לשוויון בכל התחומים האלה. אם אנחנו לא מתערבים בנקודת זמן מוקדמת שכזו, אז הרכבת תחלוף ואנחנו לא נמצא אותם שם. הרצון הוא שתהיה להם יותר מאפשרות אחת בחייהם, ושימצו את מלוא הפוטנציאל שלהם. מלוא הפוטנציאל זה אומר גם הזכות לבחור מה יעלה בגורלם וליישם את הבחירה. זאת גם הזכות שיראו אותם לא רק דרך הפריזמה של 'מוגבלות', או 'נוער בסיכון', אלא שיראו אותם כאנשים שיש להם צרכים ורצונות כמו כל אחד. המטרה היא בעצם להנגיש להם כמה שיותר אפשרויות ולתת להם הזדמנות שווה לעשות את הבחירות שלהם כראות עיניהם".
4 צפייה בגלריה
תמונה קבוצת האופניים בנימין רוטמן אשל הנשיא
תמונה קבוצת האופניים בנימין רוטמן אשל הנשיא
קבוצת האופניים בנימין רוטמן אשל הנשיא
(צילום: באדיבות אלומות אור )
אחד המפתחות המרכזיים להצלחה הוא שיתוף פעולה עם מגוון גורמים. רוברט זינגר, מייסד ויו"ר דירקטוריון "אלומות אור", אומר כי "העמותה עומדת מאחורי אשכול בתי ספר שפועל בשיתוף פעולה צמוד מאוד עם משרד החינוך, עם המינהל לחינוך התיישבותי בהובלת אורנה פרידמן ועם הרשויות המקומיות. הפעילות בבתי הספר הפכה לפרויקט מוביל, שמיישם, מפעיל ומציע הרבה מאוד תוכן. החזון של העמותה הוא להכניס את הילדים האלה לחברה הישראלית בצורה חלקה ככל האפשר, ולתת להם את הביטוי שלו הם ראויים".
ענבר אלוני, מנהלת חווית לקוח, בנק מסד, אומרת כי "בנק מסד שותף בתוכנית 'קהילה לומדת' של 'אלומות אור', שמביאה עבור הצווותים החינוכיים מרצים מהשורה הראשונה, מנגישה להם ידע, מעצימה אותם ונותנת להם הכשרות, מיומנויות וכלים להתמודדות בעבודה שכזו".
ענבר אלוני, בנק מסדענבר אלוני, מנהלת חווית לקוח, בנק מסדצילום: באדיבות בנק מסד
עובדי הבנק גם מגיעים פיזית להתנדב בבתי הספר. "מספיק לראות את העובדים חוזרים עם עיניים נוצצות, עם סיפורים מרתקים על מפגשים מאוד מאוד מרגשים, כדי להבין את הערך של הפעילויות", אומרת אלוני, "בסופו של דבר אני מאמינה שנתינה יוצרת נתינה, והבנק בהחלט רואה את עצמו חלק מהשרשרת של הנתינה הזו ולהחזיר לקהילה. אנחנו מאוד מאוד מוקירים את ההזדמנות להשתתף בעשייה הזאת, ומאמינה שנמשיך בכך עוד הרבה מאוד שנים קדימה".
4 צפייה בגלריה
מורה עם תלמידים
מורה עם תלמידים
(צילום: באדיבות אלומות אור )
העמותה נמצאת בתהליך מתמיד של התפתחות. "אנחנו נכנסים לשלב חדש לחלוטין", אומר זינגר, "לאחר שהעמותה עסקה בהקמת שמונה בתי ספר, כעת נוספו אליהם שבעה בתי ספר קיימים שבהם נמשיך להתנסות בתוכניות שלנו, מתוך שאיפה לגלות מה עוד אפשר לשפר ואיזה עוד תכנים אפשר לפתח".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף בנק מסד