בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים
(צילום: אריק מרמור | בימוי: יעל לינזן)
במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה" המשותף ל-ynet, "ידיעות אחרונות", מפעל הפיס ואתר "שווים" הזמנו לאולפן את אלעד קויאטק, מלי לוי ושי רלר כדי לשתף אותנו באתגרים בהם נתקלו, וחלקם עדיין נתקלים, בשוק העבודה - לא תמיד קל לשמוע, אבל יש גם סיפורים שמחממים את הלב והם אלו שמאפשרים להם להיות אופטימיים לעתיד.

אלעד קויאטק

3 צפייה בגלריה
אלעד קויאט
אלעד קויאט
אלעד קויאטק
(צילום: אריק מרמור )
גיל: ‭ 44 ‬
מאיפה: אשקלון
מה אתה עושה? "בבקרים מלמד ילדים תקשורת וקולנוע ובערבים עוסק בייעוץ זוגי ואישי. בנוסף, כתבתי חמישה ספרים על מערכות יחסים והשישי בדרך. אני גם כותב במדורי עיתונות מקומית על נושאי זוגיות ואהבה, אבל החלום שלי הוא למצוא עבודה קבועה בכלי תקשורת גדול".
מה בעצם יש לך? "כשאנשים רואים אותי קשה להם באמת לזהות שאני סובל מנכות. אני חולה במחלת קרוהן. זו נכות שקופה. אנחנו לא מסתובבים עם כלים שמסייעים לנו להליכה, ולכן לפעמים יש נטייה לזלזל בנכות שכזו".
מה הקשיים? "מחלת קרוהן היא מחלה אוטואימונית דלקתית. הגוף תוקף את עצמו, כשאצלנו זה בא לידי ביטוי במערכת העיכול, בכל מיני דלקות שקשורות למעי. לחיות עם קרוהן זאת התמודדות לא פשוטה, כי כשאתה נמצא בהתקף אתה לא יכול לעשות הרבה. יש הרבה שלשולים, ירידה במשקל, חולשה ולפעמים ממש חוסר יכולת לתפקד. היו זמנים שהייתי מרותק למיטה חודשים עם כאבים קשים וגם המצב הנפשי שלי היה ירוד. עכשיו אני במצב מצוין. נפגשתי עם מומחים ולקחתי תרופות. לא רציתי שהמחלה תנצח אותי".
מה המוטו שלך? "לא לתת למחלה לעצור אותי ולהגביל אותי מלעשות דברים שאני אוהב - מבחינת פרנסה, תחביבים והגשמת חלומות".
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם

מלי לוי

3 צפייה בגלריה
מלי לוי
מלי לוי
מלי לוי
(צילום: אריק מרמור )
גיל: ‭ 28 ‬
מאיפה: קריית-אתא
מה את עושה? "סיימתי לימודי תקשורת במכללת עמק יזרעאל והשתתפתי בקורס העיתונות והיח"צ של 'ידיעות אחרונות'. אני מאוד אוהבת לכתוב ומקווה לעסוק בתחום".
מה בעצם יש לך? "שיתוק מוחין שנגרם כתוצאה מסיבוך בלידה. כל צד שמאל שלי יותר חלש ואני נעזרת בהליכון. המגבלה מוטורית בלבד, מבחינה קוגניטיבית הכל בסדר".
מה הקשיים? "גדלתי במסגרות רגילות, הייתי בבית ספר רגיל, שירתי בצבא ועשיתי תואר ראשון. יש קשיים, אבל אף פעם לא נתתי למגבלה לעצור אותי. אם לא נכנעים כשקשה אפשר להצליח בכל דבר".
סיפור שקרה לך במהלך חיפוש עבודה: "במהלך השנה השלישית לתואר שלחתי קורות חיים למשרדי יחסי ציבור, והתקשר אליי מישהו כדי לזמן אותי לראיון עבודה ואמר שקיבל עליי המלצות. שאלתי אותו אם המקום נגיש. הוא ענה שאין מעלית, המקום לא נגיש, ואז פתאום הרים את הקול ואמר שאין לו מה לעשות, כאילו עשיתי משהו לא בסדר. זאת הייתה חוויה ממש לא נעימה".
את חושבת ששמים דגש על המגבלה לפני שרואים את היכולות שלך? "ברור. בכל סיטואציה בחיים מתייחסים למגבלה שלי לפני שרואים אותי כאדם. אני חושבת שזו תבנית של החברה. נורא קל לנו להגיד על אדם שרואים שהוא שונה שהוא כנראה לא מסוגל לעשות תפקיד, או שבטח יהיה לו קשה, וזה נעשה כמובן בלי לשאול אותי אפילו. כך, למשל, במקום עבודה קודם הניחו אוטומטית שאני לא יכולה לצאת ליום פעילות לעובדים. זה גם קרה לי בלימודים: מרצים ישר קבעו שאני צריכה עזרה. זה קורה כל הזמן".
במה הכי היית רוצה לעבוד? "בעיתונות או ביחסי ציבור. אני חושבת שאני יכולה להיות מאוד טובה בזה".
מה היית אומרת לכל אלו שמניחים שאת לא יכולה? "עברתי לא מעט דברים בחיים וצברתי הרבה ניסיון. אני יכולה הרבה יותר ממה שנדמה, ורק צריכה שייתנו לי הזדמנות".
מה לדעתך הכי חשוב במקומות עבודה מבחינת נגישות? "ככלל, חשוב שתהיה מעלית ומעברים רחבים. אבל נגישות זה משהו מאוד רחב ואינדיבידואלי, אז חשוב להקשיב פשוט. אני, למשל, לא יכולה לשבת על כיסא שיש לו גלגלים. אני צריכה כיסא יציב".
שווה לך לעבוד? "לא תמיד. כבר נתקלתי בשכר לא הוגן בגלל המגבלה. היה מקום עבודה שהתראיינתי אליו למשרה מלאה, נראה היה שהם מאוד מתרשמים, אבל הם הציעו לי משרה חלקית עם שכר מתחת למינימום. זה היה מביש ומאכזב. הייתה תחושה שהם מרגישים שהם עושים לי טובה, או שאני חייבת את העבודה הזאת בכל מחיר. כשאמרתי לא הם הופתעו. ועם זאת, אני עדיין חושבת ששווה לצאת לעבוד גם אם נתקלים בדברים לא הוגנים. אם אכנס ללופ של 'לא שווה לי לעבוד', אני זו שתפסיד".
מה המוטו שלך? "אני מאמינה שאני יכולה לעשות הכל, פשוט בדרך שלי".
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם

שי רלר

3 צפייה בגלריה
שי רלר
שי רלר
שי רלר
(צילום: אריק מרמור )
גיל: ‭ 42 ‬
מאיפה: נתניה
מה אתה עושה? "אני עובד בסלקום כאנליסט נתונים זה 11 ‬שנה. העבודה שלי מאוד מגוונת ומסקרנת. אני מלווה פרויקטים ויש לי יכולת לשנות תהליכים בחברה ולהשפיע".
מה בעצם יש לך? "אני משותק כמעט לחלוטין מהצוואר ומטה. נפצעתי קשה מאוד בתאונת דרכים במהלך טיול אחרי צבא נפאל. האוטובוס שלנו התדרדר לתהום של ‭25‬ מטר. יש לי ליווי קבוע של מטפל סיעודי, שעוזר לי לעשות הכל ומלווה אותי, גם במקום העבודה שלי".
סיפור שקרה לך במהלך חיפוש עבודה: "בחלק גדול מראיונות העבודה, כשנכנסתי לחדר המנהל או המנהלת המראיינים הסתכלו עליי בחצי גבה מורמת. הם לא הצליחו להבין איך הבן אדם שיושב מולם על כיסא גלגלים הולך לעמוד בכל דרישות התפקיד. הרבה פעמים זה נגמר בניסוח מסוג 'תשמע, אני לא בטוח שזה יצליח, אני לא בטוח שזה יהיה כדאי' וכדומה. אף אחד לא אמר לי במפורש שהם לא מעסיקים אותי בגלל המגבלה, אבל היה אפשר להבין באופן די ברור שזו הסיבה. בהתחלה מאוד התבאסתי, אבל למדתי להבין שזה לא קשור אליי. זה קשור אליהם, לתפיסה שלהם, למגבלה שלהם ולא למגבלה שלי. "ולהבדיל, כשנכנסתי לראיון עם מנהל הצוות בחברת סלקום, הוא נתן לי להבין שזה שאני יושב על כיסא גלגלים לא מרתיע אותו - וזה גם לא מרשים אותו. הוא אמר לי חד וחלק: 'תשמע, אם תהיה טוב תישאר, ואם לא תהיה טוב פשוט לא תישאר'. זה גרם לי להרגיש בנוח, כי אם יש דבר אחד שחשוב לי בחיים - זה שיתייחסו אליי כמו לכל אחד אחר".
אתה חושב שלפעמים שמים דגש על המגבלה לפני שרואים את היכולות שלך? "ברור שקודם שמים דגש על המגבלה. אנחנו נוטים לשפוט אנשים באופן אינסטינקטיבי, לפני שהכרנו את הבן אדם עצמו. הגדולה האמיתית היא להתעמק ולהכיר את האדם שנמצא מולך ולא לשפוט לפי המראה".
מה היית אומר למעסיקים? "פשוט תנו צ'אנס. בשיחה קצרה תכירו את הבן אדם. אל תשפטו אותו רק לפי מה שאתם רואים".
מה לדעתך הכי חשוב במקומות עבודה מבחינת נגישות? "הדבר הראשון: שירותים. בהרבה מאוד מקומות אין שירותים נגישים. זה אחד הדברים שתוקעים את נושא הנגישות. בנוסף, חשוב שלא יהיו מקומות שאני לא יכול להגיע אליהם בגלל שאני יושב עם כיסא גלגלים, ואחרים כן".
שווה לך לעבוד? "נקודה כואבת. לנו כנכים יש את חוק לרון, שאומר שככל שאתה מרוויח יותר - הקצבה שלך הולכת וקטנה. יש לא מעט אנשים שזה פשוט מונע מהם לצאת ולעבוד. זה לגמרי לתקוע לך מקל בגלגלים, כי בעצם ככל שתרוויח יותר - אתה תרוויח פחות. אז למה שתתאמץ. זה חוק ישן ומיותר. צריך להפריד את העניין של הקצבה מיכולת ההשתכרות. אין קשר בין השתיים. לאדם נכה יש הוצאות שבגינן הוא מקבל את הקצבה, אם זה טיפולים או כל מיני דברים נלווים. הן לא משתנות אם אתה עובד או מובטל".
מה המוטו שלך? "לא משנה איזו מגבלה יש לכם, צאו ותנסו ותעשו ותאמינו בעצמכם. מההצלחות תשאבו עוד כוחות להמשיך הלאה".
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים