בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים
איך אפשר לצחוק על מוגבלויות? אפשר. אופיר דהן, סטנדאפיסט, התראיין אצל שי רלר במסגרת פודקאסט "שווים בתעסוקה", הפרויקט המשותף למפעל הפיס, קבוצת ידיעות אחרונות ואתר "שווים", וביקש להתחיל בציטוט של חבר שלו, נתנאל יהודה הלוי, שנפטר לפני חודשיים: "במקום לתת להומור לשבור את הקרח, אנחנו הנכים מחוץ למסיבה של ההומור. אנחנו מבקשים להיות חלק מהחברה אבל רק בפסימיות אז אל תתפלאו שרבים לא רוצים קשר עם נכים מחשש שיאמרו דבר מעליב".

מביא את הצחוק על המוגבלות והנכות לכל מקום בארץ

אופיר מספר שנולד עם מחלה נוירולוגית קשה, שפוגעת במערכת העצבים. "עברתי כמה ניתוחים בילדות, למדתי בבית ספר רגיל, התנדבתי לצבא, עשיתי תואר ראשון בכלכלה ועבדתי עשר שנים ככלכלן", הוא מספר. לפני 3-4 שנים גילה אופיר את עולם הסטנד-אפ דרך סדנת כתיבה שעשה, ויחד עם תמיר בוסקילה כתבו השניים מופע סטנד-אפ. הוא עזב את העבודה שהייתה לו עד אז ו"היום אני מתעסק רק עם סטנד-אפ ורק עם הומור ומנסה להביא את הצחוק על המוגבלות, על הנכות, לכל מקום בארץ ולכל מי שרוצה לשמוע", הא אומר. "כדי לעשות הומור זה צריך להיות מוטמע אצלך. תמיד צחקתי על דברים ותמיד ידעתי לצחוק מבדיחות ולזהות את הפאנצ' אבל לא ידעתי לצחוק על המוגבלות. את זה כאילו לא מלמדים אותנו. כי כביכול מבחינתנו לצחוק על המוגבלות זה להראות חולשה".
2 צפייה בגלריה
שי רלר ואופיר דהן
שי רלר ואופיר דהן
שי רלר ואופיר דהן
(צילום: אולפן ynet)

"קרעת אותי מצחוק"

אופיר מספר שלפני הסטנד-אפ היה מרצה על סיפור חייו. "זה היה יותר רציני ויותר בקטע של אימון כזה ואני פחות התחברתי כי אני פחות כזה. מרגע שעשיתי סטנד-אפ והתגובות היו לא רק "וואו, אתה כל כך מעורר השראה" ו"כל הכבוד לך", אלא "קרעת אותי", "גמרת אותי מצחוק" זה היה משחרר", הוא מספר.
כך עולה אופיר לבמה וממש בהתחלה משחרר כמה פאנצ'ים על המוגבלות שלו ועל הנכון ואז הקרח נשבר. "זה משחרר את האווירה", הוא מעיד, "כשמההתחלה אתה מדבר על הנכות".

חובת ההוכחה כמו על כל סטנדאפיסט אחר

אופיר מעיד שלא עושים לו הנחות בגלל הנכות, בטח לא הקהל. "במקצוע הזה, אם אתה לא מצחיק, לא צוחקים. היו פעמים שעליתי על במה וחומרים לא עבדו והייתה דממה מהקהל", הוא אומר. אם יש אנשים שזה היה מרפה את ידיהם הרי שאופיר אינו אחד מהם: "זה מה שקנה אותי בסטנד-אפ - הפידבק הוא מידי וגם אין את החירטוטים האלה 'הוא נכה אז צריך לצחוק'. אם זה לא מצחיק אתה לא יכול לצחוק פתאום".
דממה מהקהל זה קשוח, הוא מודה. "אבל אתה מכין בראש כל מיני שליפים למצבים האלה, טריקים לצאת מהסיטואציה המביכה". הוא מעיד שדיבר על זה עם סטנדאפיסטים מובילים בארץ: "הם כולם אומרים את זה - לא תמיד זה עובד, לא תמיד זה כאילו יתחבר טוב. אם אתה לא מרגיש טוב, גם לא יצחקו. זה קורה לכולם. כולם התרסקו. סטאנדפיסט שאומר שהוא לא התרסק על הבמה מחרטט אותך". אופיר מספר על ערבים שלא הצליחו ועל ההתחלה שהייתה מרגשת, אפילו מדי, אבל היום הוא כבר מנוסה.

עבודה של שנים

את הניסיון רכש אופיר ממש מאפס "בגלל שהגעתי לסטנד-אפ בגיל מאוחר ולא הייתי בן אדם שכותב ביום יום. התחלתי לכתוב לפני 5 שנים באופן קבוע", הוא מספר ומעיד על האתגר: "זה לחזור לרגעים הקשים, לרגעים הכואבים ולראות איך מוציאים מהם סיפור שהוא גם מעניין, גם מעביר מסר וגם בסוף מצחיק. לפני הכל, זה חייב להיות מצחיק", הוא מספר על התהליך. הוא כותב רעיונות ראשוניים בטלפון ואחר כך מפתח אותו על המחשב. אחר כך עובד עם אנשי מקצוע ומדייק את זה למצב שהקהל כל הזמן יצחק.
2 צפייה בגלריה
אופיר דהן
אופיר דהן
אופיר דהן

זהירות, טאבו לפניך

רלר שואל את אופיר אם יש לו גבולות על הבמה. "יש גבולות אבל הם במה שנאמר על הבמה. בתוך הראש שלי הגעתי הגעתי למקומות אפלים ושחורים מאוד מבחינת הומור אבל אני לא יכול להגיד דברים שיפגעו באנשים. יש דברים שמספיק שהם מצחיקים אותי בראש, לא הכל חייב להוציא מהראש". הוא מודה שהוא גם לא יורד על אנשים אחרים, מהקהל אבל מדבר על הרבה נושאים וביניהם משפחה, חברים, זוגיות, מיניות, סקס ועוד.

להעביר מסר

אופיר מודה שהוא מעביר מסרים וערכים לקהל אבל בתחכום. "אם אתה מאשים מישהו ואומר לו שהוא מתנהג לא בסדר, הוא לא יקשיב לך. אבל כשאני אספר על זה בדיחה הוא יקשיב וזה יכנס לו לראש. בסטנד-אפ אני רוצה כאילו לחבק מישהו, לשים לו יד על הכתף ואז עם הפאנצ'ים לתת לו כאלה בבטן, בצלעות. זה הקטע בסטנד-אפ שלי, כל פעם אתה מקבל קטנה כזאת בצלעות שכאילו אתה יודע - הוא מצחיק אבל הוא אומר את האמת".
אופיר צוחק הרבה ובחופשיות על עצמו. "בסדנת כתיבה שעשיתי את הסטנד-אפ, רן סטריק, המנחה, הוא אמר שאם אתה צוחק על החולשה שלך אף אחד לא יוכל לצחוק עלייך. עד לפני 5-6 שנים, התפיסה שלי הייתה, שהנכות שלי היא החולשה הכי גדולה שלי ובזכות הסטנד-אפ הפכתי את זה לצחוק ולחוזקה הכי גדולה שלי, זה קיבל את האקסטרה. כי אף אחד לא יכול עכשיו לצחוק עליי. אני העליתי את זה גבר, אתה לא יכול לצחוק עליי", הוא אומר לסיום.
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים