בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
"ארגון שמעסיק אנשים עם מוגבלויות מרוויח מכל הכיוונים – הוא יוצר הזדמנויות תעסוקה למי שיותר קשה לו למצוא עבודה, במקביל להשבחת עובדים ומנהלים, כשאלו הופכים לעובדים טובים יותר, כשהם עובדים לצד אנשים עם מוגבלויות - ובכך יוצרים חברה טובה יותר", אומר אלון סיון, סמנכ"ל מכירות וחנויות ג'יימס ריצ'רדסון, שמעסיקה שמונה עובדים עם מוגבלויות בין כלל העובדים של החברה.
בחברה מנהלים תכנית קבועה שנקראת התנסות תעסוקתית, במסגרתה מגיעים תלמידים להתנסות בעבודה במקום, דרך אלווין ישראל - עמותה לשילוב אנשים עם מוגבלות בחברה העוסקת בהכשרה, ליווי והשמת עובדים עם מוגבלות בשוק התעסוקה, וכן ליווי לחיים עצמאיים ודיור תומך בקהילה.

"כל מקום צריך להעסיק אנשים עם מוגבלות ולתת להם הזדמנות שווה"

שי ארד הוא צעיר בן 25 מראשון לציון, לוקה באוטיזם, שעובד בג'יימס ריצ'רדסון כשנה במחלקת אריזה וחבילות. הוא למד בבית ספר, עשה שירות לאומי ב"יד שרה" ובמכון לבטיחות בדרכים. אחר כך הגיע לעמותה ועשה בה מכינה להשתלבות בעבודה. "ראיתי מודעה באינטרנט, שלחתי קורות חיים וחזרו אלי להזמין אותי לריאיון", הוא מספר. "הגעתי לבד לריאיון ופגשה אותי שם תהילה ממשאבי אנוש. אחרי הריאיון היא אמרה לי שאני מתאים לעבודה והזמינו אותי ליום קליטה, לשם הגעתי עם מקדמת תעסוקה".
5 צפייה בגלריה
שי ארד ואלון סיון
שי ארד ואלון סיון
שי ארד ואלון סיון
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)

הדרך לתעסוקה מתחילה בקורסי הכשרה - בחינם

סעיף 9 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי מי שמעסיק לפחות 25 עובדים, חייב לפעול לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות בקרב עובדיו. צו ההרחבה לעידוד ולהגברת התעסוקה של אנשים עם מוגבלויות קובע כי במקום עבודה שיש בו 100 עובדים ומעלה, ייצוג הולם ייחשב אם לפחות 3% מבין העובדים יהיו אנשים עם מוגבלויות. האם זה המצב בשטח? קשה לדעת עד כמה נאכף החוק הזה.
פרויקט "שווים בתעסוקה" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet, מפעל הפיס ואתר "שווים" יצא לדרך בשנה שעברה במטרה לעשות שינוי בעולם התעסוקה ולתת הזדמנויות שוות לאנשים עם מוגבלויות בעזרת קורסי הכשרה בתחומים שונים ובו בזמן לקורא למעסיקים להצטרף ולהציע משרות.
"מפעל הפיס הציב בראש סדר העדיפויות של הארגון, בתחום החברתי, את הסיוע לאנשים עם מוגבלויות וזאת בדגש על מתן הזדמנות שווה בתעסוקה, בתקשורת, בספורט, בקהילה ובכל תחומי החיים", אומר מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס. "אנחנו גאים להוביל את המיזם החשוב הזה, כחלק ממהלך רחב היקף למען שילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה הישראלית."
5 צפייה בגלריה
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס בועידת הגיל השלישי
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס בועידת הגיל השלישי
עו"ד בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס
(צילום: יאיר שגיא)
במרכז הפרויקט השנה עומדים שלושה קורסי הכשרה, שיינתנו בחינם. הראשון: קורס בסיסי - ניהול רשתות ואבטחת מידע (CCNA) (הכנה להסמכת CCNA תעודה רשמית, בינלאומית) של סיסקו, השני: קורס מתקדם – מיישם אבטחת סייבר של סיסקו – שניהם יועברו באופן מקוון, וקורס שלישי בעיתונות-שיווק-יח"צ שיתקיים בבית "ידיעות אחרונות". ההרשמה לקורסים ממשיכה בימים אלו.
בהמשך ייפתחו גם קורס הכשרה במקצועות ההייטק במיקרוסופט וקורס הכשרה של פתאל – התאריכים יתפרסמו בהמשך.
קורסי ההכשרה הללו כבר הוכיחו בשנתם הראשונה עד כמה הם מסירים חסמים עבור אנשים עם מוגבלויות וחלק גדול ממשתתפי ההכשרות בשנה שעברה מצאו עבודה בתחומם. המטרה היא להמשיך במהלך שישפיע על כלכלת המדינה ויהפוך את ישראל למקום טוב יותר. הפרויקט אף מזמין מעסיקים נוספים להרים את הכפפה, לייסד קורסי הכשרה, ולכל הפחות לייעד מספר גדול של משרות אטרקטיביות לאנשים עם מוגבלויות.

הארגון מרוויח מכל הכיוונים

אלון סיון הוא חבר באגודת הידידים של אלווין ישראל ואב גאה לילד בן 10 על הספקטרום האוטיסטי. "כל אחד מכיר בסביבתו או משפחתו מישהו על הספקטרום", הוא אומר ומוסיף: "היום מדברים על 1 מ-100 ילדים על הספקטרום. חלק מההורים של אותם ילדים בעלי יכולות השפעה והגברת מודעות לשילוב בחברה ולכן התחום התפתח מאד.
"המדינה, לעומת זאת, נמצאת הרבה מאחור. היום, הורה בלי יכולת כלכלית, נטול סיכוי לעזור לילד שלו, שצריך מעטפת שיקומית ומטפלת. על הילד הפרטי שלי שילמתי הון מדי חודש כדי לשלב אותו במסגרות תומכות, כמו מטפלות, קלינאיות ובעלי מקצוע נוספים", הוא אומר.
כשזה מגיע להעסקה בשלב הבוגר יותר המצב עוד יותר כאוטי. "יש בארץ חוק לשילוב של אוכלוסיות מיוחדות בשוק התעסוקה, אבל לא ברור כמה זה אכן קורה בפועל", אומר סיון.
5 צפייה בגלריה
אלון סיון, סמנכ"ל שיווק של הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון
אלון סיון, סמנכ"ל שיווק של הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון
אלון סיון, סמנכ"ל שיווק של הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)

"זה חינוך של כולם לחיים"

"עובדים אצלנו אוטיסטים מתפקודים נמוכים ועד תפקודים גבוהים, יש מחלימי סרטן וכן אנשים עם מוגבלויות פיסיות וקוגניטיביות וזה עניין חדש. "החברה תמיד תמכה בנושא של העסקה של אנשים עם מוגבלויות ותרמה הרבה כסף ל'שלווה' ובשנים האחרונות נמצאת בקשר עם העמותה להעסקה שלהם", אומר סיון.
שי מספר שבמסגרת עבודתו הוא אורז לאנשים שביצעו רכישה בדיוטי פרי את מה שקנו וכשהם שבים לארץ, הוא נותן להם את החבילה. "אני עובד לפעמים גם בחנות עצמה, כשאנשים מזמינים באינטרנט דברים ואני אוסף ואורז אותם או בודק ומסדר במחסן לפי תאריכים, ככה כשאנשים חוזרים, אני יודע למצוא מהר את החבילה שלהם.
"כשמצאתי את העבודה הרגשתי ממש טוב ושמחתי. משאבי אנוש עזרו לי להשתלב בעבודה, גילו גמישות בשעות ובימים ונתנה לו אפשרות לבחור", הוא אומר ומוסיף: "החברים בעבודה הם חברים טובים ומקבלים אותי ממש יפה, כמו כל אחד מהם. יש לי חיי חברה, מסגרת, הסעות והטבות, כמו כל העובדים. אני אוהב ללכת לעבודה ולהיות עם אנשים, להרוויח כסף ולהרגיש כמו כל אחד", הוא אומר בסיפוק.
"זה חינוך של כולם לחיים ועל הדרך רכשנו עובדים מצוינים. פשוט כך", אומר סיוון ומוסיף שהעסקת אנשים עם מוגבלויות מתאימה מאד לחוקי המשחק שהשתנו מאז הקורונה. "לכולם חסרים עובדים וזו הזדמנות למעסיקים לעשות טוב בכמה מובנים. נכון, יש השקעה של המעסיק אבל מה שמקבלים חזרה ברמה החברתית וברמת האינטרס כמעסיק, הוא עובדים מצוינים, טובים ונאמנים. אף אחד אינו עובד כאן בחסד אבל חייבים להשקיע בזה קצת. אנחנו כל כך שמחים שהם איתנו ואנחנו מקבלים מהם הרבה. חוץ מזה שקיבלתי עובדים טובים, זה עשה לשאר העובדים כל כך טוב".
5 צפייה בגלריה
שי ארד ואלון סיון
שי ארד ואלון סיון
שי ארד ואלון סיון
(צילום: באדיבות אלווין ישראל)

"ככל שנהיה חשופים לאנשים עם מוגבלויות, זה יעזור להם ולנו כחברה"

ההתנסות התעסוקתית היא "מהלך שלם של הטמעת עובדים עם מוגבלויות בחברה והם ממש מהווים מודל של סובלנות מול עובדים, לקוחות ובכלל", אומרת שנית מורן, מנהלת תכניות השמת בקהילה באזור המרכז באלווין ישראל. "הם עשו שם התאמות ממש ליכולות של העובדים".
שנית מעידה שהיא בעולמות החברתיים 15 שנים וזו הפעם הראשונה שהיא חווה את השילוב בקהילה באופן הזה. "השילוב צריך להיות חלק מהקהילה, בעבודה ובתעסוקה, ככל שנהיה חשופים לאנשים עם מוגבלויות, זה יעזור להם וגם לנו כחברה. זה צעד משמעותי לתיקון חברתי וזה מרגיש לי כמימוש אמיתי של התיקון החברתי וקבלת האחר והשונה בחיי היומיום".
"נכון", היא אומרת, "יש לנו תבניות ומחשבות ואנחנו שופטים בני אדם מהר, אבל אוכלוסייה עם מוגבלויות בסופו של דבר באה עם מוטיבציה להצליח. שווה לתת להם זמן והזדמנות. הרווח הוא כולו של העסק ואנחנו מלווים את כולם לאורך כל הדרך."
5 צפייה בגלריה
שנית מורן, מנהלת תכניות השמת בקהילה באזור המרכז באלווין ישראל
שנית מורן, מנהלת תכניות השמת בקהילה באזור המרכז באלווין ישראל
שנית מורן, מנהלת תכניות השמת בקהילה באזור המרכז באלווין ישראל
(צילום: נטע יעקב)
"מנהלי ומנהלות תכניות ההשמה בתעסוקה שלנו עושים לילות כימים במפגשים עם מעסיקים פוטנציאלים במטרה לשכנע אותם לשלב בשורותיהם עובדים עם מוגבלות", אומרת מרגלית פילר, מנכ"לית אלווין ישראל. "בשנה האחרונה אנחנו אף מעניקים לעסקים המעסיקים אנשים עם מוגבלות 'תו חברתי' בשם 'אות מעסיק פותח', לתלייה בבית העסק", היא מספרת.
ושי מסכם ואומר בחיוך: "אני חושב שכל מקום צריך להעסיק אנשים עם מוגבלות ולתת להם הזדמנות שווה".
בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"