בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים
איך נולד פרויקט "שווים בתעסוקה", למה דווקא להתחיל את ההכשרה לאנשים עם מוגבלויות בעולם התקשורת ואיזו השפעה יש לפעילויות האלה על המשק בפועל? במסגרת פודקאסט "שווים בתעסוקה", ראיין שי רלר את עידן מוטולה, מייסד אתר "שווים" אשר בשיתוף מפעל הפיס וידיעות אחרונות הקים את הפרויקט.

כך נולד פרויקט

"'שווים בתעסוקה' נולד מתוך איזה חלום שהיה לי והבאתי לאביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס. אמרתי לו: 'אביגדור, יום אחד ארצה אולי להקים אקדמיה בעולמות התקשורת עם חניכים עם מוגבלויות'", מספר מוטולה ומודה שלא חשב שכל זה יקרה מהר כל כך.
יו"ר הפיס יצחקי התגייס במהירות ובשנה האחרונה הסתיים הקורס הראשון, עם קבוצת ידיעות אחרונות שהתקיים במשרדי ynet ונמשך כשלושה חודשים. עשרות חניכים סיימו אותו עם ידע בסיסי בעיתונות ויח"צ ויכולת להתחיל לעבוד בענף התקשורת. "זה באמת היה קורס מאוד מוצלח", מעיד מוטולה.
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
למה דווקא תקשורת?
מוטולה מודע לשאלות שעולות מולו, למה דווקא להתחיל עם תקשורת אבל התשובה שלו עושה הגיון רב: "לתקשורת יש יכולת להשפיע גם על תודעה ציבורית, גם על שינוי של עמדות וגם שינוי של תפיסות ודעות קדומות, הרבה יותר מאשר לכל ענף אחר", הוא אומר.
מוטולה מספר שלפרויקט ההכשרות המקצועיות הגיעו גם חברת "מיקרוסופט", שארגנו בוט קאמפ טכנולוגי, רשת מלונות "פתאל", שהכשירה אנשים בקורס בישול, וגם חברות כמו קליק-איט וסיסקו, ענקית הטכנולוגיה, בכולן החניכים כבר שולבו, ברובם, בעבודה.
"אם אנשים עם מוגבלויות יעבדו במשק באופן מלא, המשק הישראלי ירוויח עוד חמישה או אולי שבעה וחצי מיליארד שקל בשנה. זה כסף גדול. תעסוקת החסר היא מכה גדולה מאוד לכלכלה הישראלית ובטח לאנשים עצמם", אומר מוטולה. "חברות רוצות לשלב אנשים עם מוגבלויות כי הן מבינות שזה חשוב. בסך הכל זה גם נושא קונצנזואלי בישראל. בסוף כולם מגדלים בבית ילדים עם מוגבלות ולכולנו יש אחים עם מוגבלות ולכולנו יש הורים שמתבגרים שיש להם מוגבלות ודווקא לפעמים נדמה לי שבחוט המקשר הזה בין כל הפלגים, הדי משוסעים בחברה הישראלית, דווקא יש איזה שהוא כוח. הנה תראו, פה אנחנו דומים כולנו מתמודדים עם הדבר הזה".
1 צפייה בגלריה
שי רלר ועידן מוטולה מייסד ועורך אתר "שווים"
שי רלר ועידן מוטולה מייסד ועורך אתר "שווים"
שי רלר ועידן מוטולה מייסד ועורך אתר "שווים"
(צילום: אולפן ynet)
מוטולה מספר שגם אתר התוכן "שווים" מעסיק אך ורק אנשים עם מוגבלויות. "התחלנו ממש לאתר דרך הרשתות, מפה לאוזן, שמענו על כישרון אחד שם, כישרון אחד עם אוטיזם שם, מישהי עם לקות ראייה מוכשרת ולאט לאט פנינו לאנשים ואנחנו מלמדים אותם", הוא מספר.

לתת הזדמנות, לא לוותר על המקצועיות

גם כמעסיק, מוטולה מדגיש שבעיניו, העסקת אנשים עם מוגבלויות לא צריכה לבוא מתוך ויתור מקצועי. "אני לא מאמין בלוותר על מקצועיות, אני גם אומר לכותבים אצלנו וגם בקורסים: "כדאי שנהיה ב-5% יותר טובים מהמקבילים שאין להם מוגבלות, ואני מאמין שזה אפשרי. צריך פשוט נורא לרצות, כי צריך לעבוד קשה".
מוטולה מסביר שרבים חוששים להשתלב בגלל המגבלות של הקצבאות שהם מקבלים. "עבודה נותנת לבן אדם הרבה יותר מרק כסף. זה תחושת סיפוק, תחושת גאווה. אני מבין את החרדה, זה לא שאני לא מבין, אבל אני אומר – וואי איזה כישרונות, יאללה בואו נביא אותם לידי ביטוי, מה עכשיו אנחנו שוברים את הראש עם ביטוח לאומי או מס הכנסה?".
בעתיד, אומר מוטולה, הוא ישמח לראות בתקשורת ייצוג של בעלי מוגבלויות, כמספרם היחסי בחברה. הוא מקווה שעוד חברות יפתחו הכשרות מקצועיות ושעוד אנשים עם מוגבלויות ישתלבו בשוק העבודה, בדרך לשוויון חברתי.
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים