בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים

אנשים עם מוגבלויות שפרצו את הגבולות של עצמם ושל החברה זוכים לפרסום ותשומת לב, אבל מה הם החסמים, שעומדים בשוק העבודה בפני אנשים עם מוגבלויות מן השורה?
במסגרת יום שידורים מיוחד לציון היום הבינלאומי לשוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות, במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה", המשותף לקבוצת ידיעות, מפעל הפיס ועמותת "שווים", ששם לו למטרה לעשות שינוי בעולם התעסוקה, התכנסו בכירים ובכירות במשק - בעבר ובהווה - כדי להסביר את הערך המוסף שיש לעסקים שמשלבים אנשים עם מוגבלויות בעבודה.

עניין טרנדי, וטוב שכך

"הסיפור של אנשים מוגבלות הפך כמעט לטרנדי, הוא מקבל הרבה תשומת לב של התקשורת וטוב שכך. כל האנשים שכותבים את התוכן לאתר שווים' הם אנשים עם מוגבלות בעצמם. גם במשפחה שלי יש ילד עם צרכים מיוחדים ואפילו אני הגעתי ל'שווים' עם דעות קדומות", מספר בגילוי לב עידן מוטולה, מייסד ועורך אתר "שווים". "כשגיליתי שיש המון כתבים וכתבות, שיכולים לעשות עבודה פנטסטית למרות המוגבלות הייתי מופתע. אני חושב שבסוף המפתח להצלחה בתהליך זה קודם כל להכיר (אנשים עם מוגבלויות, ל"ז), כי ברגע שאתה מכיר רוב החסמים יורדים".

"כשאתה מסתכל על המוגבלות אתה מצר אפשרויות"

יצר לב האדם טוב מנעוריו, אומר אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, שבעצמו מתמודד עם שיתוק ברגליו בגלל מחלת פוליו בה חלה בילדותו. "דברים לא טובים קורים בגלל חוסר ידיעה, בגלל סטיגמות, בגלל חוסר הבנה. כשאתה מסיר את המסך, אתה מגלה אנשים נפלאים", אומר פינטו ומוסיף: "חשוב להבין שלהעסיק אנשים עם מוגבלויות או בכלל אנשים מתת ייצוג בחברה, אינו מעשה חסד אלא מעשה ארגוני נבון. כל ארגון ששואב את כוחו מהחברה, צריך להחזיר לה, צריך להכיר אותה ולשם כך, הארגון צריך להיות מגוון, ופסיפס העובדים צריך לשקף את הפסיפס החברתי. אנשים עם המוגבלויות צריכים להבין שזה אפשרי, צריך לחלום כי אפשר להגשים. מה שחשוב זה הנחישות, ההתמדה. כך גם משכנעים את הצד השני", הוא אומר.
פינטו מודה שהיה בר מזל. "ארגון זה אנשים, והאנשים שבאתי איתם במגע, לא ראו את המוגבלות שלי כלל. אני לא שידרתי והם לא ראו את זה. כשאתה מסתכל על המוגבלות אתה מצר את האפשרויות, כשאתה מסתכל על היכולות נפתח עולם שלם של אפשרויות. הייתי צריך להוכיח את עצמי ברמה המקצועית, ואת אף אחד לא עניין אם אני הולך לאט או הולך מהר", אומר פינטו ומוסיף ששילוב אנשים עם מוגבלויות מיטיב עם העובד, עם הארגון כי אנשים עם המוגבלויות הם אנשים עם חוסן, שעברו בחיים דברים. הוא אומר שהם מביאים איתם מוטיבציה ויכולת להפרות את הארגון ולהפוך אותו לערכי יותר.

"כחברה אתה חייב למדוד את האנשים שלך על בסיס הצלחה"

אביה מזרחי, מנכ"לית רשת המלונות פתאל, מבקשת להעביר את בחינת העובד על פי הצלחותיו בלבד. "כחברה חייבים למדוד על בסיס הצלחה", היא אומרת ומספרת שבמחלקות השונות של הרשת עובדים עם מוגבלויות מכל מיני סוגים. למשל, במכבסה של מלון 'הרודס' בתל אביב כל העובדים חרשים אילמים. "הבנו שצריך לעשות אדפטציה ולדאוג שתהיה איתם יכולת תקשורת ולכן מפקח הקומה שלנו גם הוא חרש אילם. הם עושים את העבודה בצורה מופלאה כי כל עובד מביא איתו ערך מוסף. כשבוחנים את האנשים על בסיס יכולות בלבד זה מצב מנצח".
בפתאל מעסיקים למעלה מ-150 אנשים עם מוגבלויות, חלקם בתפקידים ניהוליים.

שיקוף של החברה הישראלית

"הלקוחות שלנו זה כל עם ישראל ואנחנו צריכים לשקף את כל הקבוצות באוכלוסייה הישראלית", אומרת אסתי כרמל, מנכ"לית שטראוס מים. היא מספרת שהחברה מעסיקה 150 עובדים עם מוגבלויות, בכל חטיבות החברה. "אנחנו משתדלים להתאים אותם, קודם כל בגיוס, במקומות שמתאימים להם, למשל בדיגיטל, שעשה פלאים עבורם, מבלי לתת להם הנחה".
כרמל מספרת על עובד עם טורט, שהתאים פחות למוקד הטלפוני, אבל מבריק היום במחלקה הדיגיטלית ואת ההתאמה שנעשתה לעובדי המפעל בשדרות, שהמפעל ועובדיו האחרים מתגייסים כדי להנגיש אותו עבורם, בעיתות חרום, למשל.

אחריות המועסקים

"אי אפשר להפיל את כובד האחריות כולו רק לצד של המעסיק", מפתיע ואומר מוטולה. "יש המון חסמים שקשורים לאנשים עם המוגבלויות, חסמים פסיכולוגיים: האם אני מספיק טוב? האם ישוו אותי לאנשים 'רגילים'?, האם אעמוד בתחרות? יש בקרב ציבור הנכים הנחה, שאם יצאו לעבוד אז ייקחו להם את קצבת הנכות. צריך להגיד כמובן, שכל אדם שמקבל קצבה אם ייצא לעבוד תמיד ירוויח יותר מאשר רק הקצבה. השאלה רק כמה? אפשר גם להבין את חששות המעסיקים: מה יהיה אם זה לא ילך? ואם זה לא ילך, אפטר אדם עם מוגבלות ואיך זה ייראה? אבל כשנותנים את ההזדמנות מגלים שיש עם מה לעבוד, הוא אומר.
"גיוון תעסוקתי מאוד מעסיק ארגונים ומעבידים. נושא האחריות החברתית, נמצא על הפרק והחברות מבינות שגיוס כזה מגדיל גם רווחיות. בכל מחקר שנעשה, נמצא שחברות כאלה הן עם מוטיבציה יותר גבוהה, עם שביעות עובדים גבוהה יותר והאתגר הוא לא רק להכיל ולהרגיש שעושים טובות אלא לשילוב עובדים עם מוגבלויות כחלק מהחברה, כשווים בין שווים. האתגר הוא שנראה יותר מהאוכלוסיות האלה מתקדמים לתפקידים יותר בכירים", אומר פינטו.
"זה הופך את החברה לערכית יותר ומשדר משהו גם כלפי האנשים שנמצאים", מוסיפה גם מזרחי.
לשאלה על דעתם על אפליה מתקנת עונה פינטו תשובה מפתיעה: "אפליה מתקנת היא לגיטימית. אני בעד שיפוט לפי כישורים וכדומה, אבל חלק מההצלחה תהיה כשהעסקת אנשים עם מוגבלויות תפסיק להיות משהו ייחודי".
בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים