היום (א') בשעה 18:00 בערב ברחבת הבימה בתל אביב תתקיים הפגנת נשים כנגד הרפורמות המשפטיות. "בשבועות האחרונים קמה ממשלה בלעדינו. אין לנו ייצוג. לא סביב שולחן הממשלה, לא בוועדות הכנסת, לא במשרדי הממשלה, ועכשיו הם גם רוצים לשנות את חוקי המשחק ולא יהיה לנו מי שיגן עלינו בבתי המשפט", מסבירות מארגנות המחאה.
"נשים הן הרוב באוכלוסייה. יש לנו כוח. אנחנו יכולות להתייצב יחד ולהבטיח שמה שהשגנו עד היום, הזכויות שלנו, השוויון שלנו, המקום שלנו בחברה, הנוכחות שלנו במרחב הציבורי, לא תיפגע. אנחנו חייבות לפעול עכשיו כדי שנוכל להמשיך ולפנות למערכת המשפט כשינסו לקחת את זה מאיתנו. שינסו להגיד לנו שאין לנו יותר זכות על הגוף שלנו, או שאין לנו זכות להיבחר. כי זה כבר לא משהו רחוק מאיתנו. זה ממש פה", הן מוסיפות.
"יש היום גורמים בממשלה שרוצים לפגוע בזכויות שלנו ובחופש שלנו. שאומרים בפה מלא שאין לנו מקום במרחב הציבורי. שהתפקיד שלנו זה להתחתן ולהביא ילדים, שלא שמים את הדברים החשובים לנו כנשים בראש סדר העדיפויות. שלא רואים אותנו כשוות. אנחנו לא שותקות יותר. אנחנו קוראות לכל הנשים, מכל הקשת הפוליטית, מכל המגזרים, להצטרף אלינו. וגם לגברים. זה של כולנו. זאת מלחמה על העתיד שלנו, כנשים, במדינה".
"נתאסף יחד, נשים מכל רחבי הארץ להשמיע את קולנו באופן חד וברור. להפגנה חברו יחד ארגונים ונשים מכל המגזרים: חילוניות, דתיות, חרדיות, ערביות ועוד כדי להשמיע את קולנו נגד השינויים המתרחשים שיפגעו בכל אישה בישראל. ולהזכיר לכל הגורמים הרלוונטים - הזכויות שלנו הן לא פוליטיות. והן וודאי לא נתונות למיקוח".
צפו בנאומה של מורן זר קצנשטיין מארגון "בונות אלטרנטיבה" בהפגנה בתל אביב:

"זה של כולנו. זאת מלחמה על העתיד שלנו, כנשים, במדינה"

"אנחנו לא שותקות יותר. אנחנו קוראות לכל הנשים, מכל הקשת הפוליטית, מכל המגזרים, להצטרף אלינו. וגם לגברים. זה של כולנו. זאת מלחמה על העתיד שלנו, כנשים, במדינה", הן מסבירות.
"עשרות אלפי נשים חיות יום יום תחת אלימות בביתם. כ-20 נשים נרצחות מדי שנה על ידי בן זוגן. הנתונים מראים שרוב מקרי הרצח בעשרים שנה האחרונות היו מנשק חם. תשע נשים נרצחו בשלוש שנים האחרונות מנשק ברישיון. למרות המצב המדאיג, נראה שלאף אחד בממשלה החדשה ממש לא אכפת מאלימות כלפי נשים".
4 צפייה בגלריה
הפגנת השיוויון של נשים ב-2020
הפגנת השיוויון של נשים ב-2020
הפגנת השיוויון של נשים ב-2020 בכיכר רבין בתל אביב
(צילום: "בונות אלטרנטיבה")
"זה התחיל בהסכם מול סמוטריץ' ונתניהו לא לחתום על האמנה הבינלאומית למאבק באלימות כלפי נשים", הן מוסיפות. "החלטה שטרקה את הדלת לכל הנשים שחיות יום יום בפחד וצריכות להתחבא בזמן שגברים אלימים מתהלכים חופשי. זה המשיך בהצהרה של ח"כ טלי גוטליב מהקואליציה, שטענה שחוק האיזוק האלקטרוני, שנועד להציל נשים רבות, הוא חוק 'דרקוני ובריוני' והצהירה בקול חד וברור שזה לא יעבור במשמרת שלה. ועכשיו רוצים להקל על מתן רישיונות לנשק, מה שישים עשרות אלפי נשים וילדים בסכנה יומיומית", הן נחרדות.
"אלימות כלפי נשים היא תופעה חשוכה ומסוכנת שחוצה מגזרים. כשאישה מגיעה למקלט לנשים מוכות אף אחת לא שואלת אותה למי היא הצביעה. אנחנו לא שותקות יותר".
בפוסט שכתבו המארגנות הן קוראות לנשים מכל המגזרים והדעות הפוליטיות להגיע. "את חולמת על העתיד שלך, של הבנות שלך. על איך הן יגדלו, מה הן יגשימו. מודה על הזכות לעשות ולהיות מה שאת רוצה במקום בו את גרה. אבל המציאות משתנה, ואיתה חוקי המשחק שהכרת. והחלום, גם הוא משתנה לך? תתעוררי. בואי להפגנה. יש לנו את הכוח לעמוד מול מי שמנסה לפגוע בנו".
4 צפייה בגלריה
הפגנת השיוויון של נשים ב-2020
הפגנת השיוויון של נשים ב-2020
בהפגנת השיוויון של נשים ב-2020 בכיכר רבין בתל אביב
(צילום: "בונות אלטרנטיבה")
בפוסט אחר הן משתפות: "כחלק מההסכמים הקואליציוניים בין הציונות הדתית לליכוד נכנס סעיף קטן עם משמעות גדולה - תיקון לחוק איסור אפליה. התיקון לחוק יאפשר אפליה במתן שירותים בשל אמונה דתית. ח"כ אורית סטרוק מהקואליציה טענה בעצמה שאסור לכפות על רופא להעניק טיפול רפואי הנוגד את אמונתו הדתית. מה יקרה כשאותו רופא יצטרך להעניק טיפול רפואי לאישה? או שאותו רופא יצטרך לקחת חלק בפרוצדורה להפסקת הריון? הרפורמה במערכת המשפט תשאיר אותנו הנשים חשופות לכל החלטה שהפוליטיקאים ירצו לבצע. עם האמירות הקשות שממשיכות להגיע מגורמים בקואליציה, אנחנו מבינות שבג"צ הוא המגן האחרון שלנו. ואנחנו לא שותקות יותר".
4 צפייה בגלריה
הפגנת השיוויון של נשים ב-2020
הפגנת השיוויון של נשים ב-2020
הפגנת השיוויון של נשים ב-2020
(צילום: "בונות אלטרנטיבה")
סתיו אלה, אקטיביסטית בת 18, עתידה לשאת דברים בהפגנה. הנה חלק הנאום שלה: "לא רחוק היום שיחזרו לקרוא לנו מכשפות. הם הרי כבר סימנו אותנו ברשימות שחורות. ולמה? כי אנחנו דורשות להיות שוות".
"נערה שחולמת להיות ראשת ממשלה,שרת חוץ, ביטחון או אוצר. את מי היא תעריץ? מי תהיה עבורה מודל לחיקוי? אחרי מי היא תשאף ללכת? את לא יכולה להיות מה שאת לא רואה. כשאין נשים במוקדי קבלת ההחלטות כולנו נפגעות ונפגעים. ובראש ובראשונה: אנחנו, דור המחר. אנחנו עתידים להנהיג את המדינה עוד כמה שנים. ואיזה מדינה אנחנו נקבל?" שואלת אלה.
תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת "רוח נשית" הפועלת למיגור האלימות הכלכלית נגד נשים, מוסיפה: "יותר מחמישים אחוז מתושבי ישראל הן נשים אבל זכויותיהן אינן שוות לאלה של גברים. אנחנו פועלות להשגת שיוויון מגדרי, אבל נדמה שהממשלה החדשה עושה ותעשה הכל כדי שלא נשיג כזה. מצב הנשים בישראל הפך להיות מסוכן. חייהן הפכו הפקר. ברגע בו היד להשגת נשק הפכה להיות קלה על ההדק, לפי מחקרי עבר שנעשו, הקרבנות הראשונים של מחזיקי הנשק הן נשים. מעבר לכך, בשבע השנים האחרונות אנחנו פועלות ללא לאות להכניס את הסעיף לחוק נגד אלימות כלכלית. היינו קרובות לממש את הדבר אך עתה, הממשלה לא מקדמת את החוק לאלימות כלכלית ובכך מנציחה את מעגל האלימות. תקוותי שהגורמים המתאימים יתעשתו ויבינו שאנחנו, כנשים, בעלות זכויות שאינן נופלות מאלו של גברים. חשוב שנעמוד יחד ונפגין לטובתנו כי מסתבר שאף אחד אחר לא יעשה את זה. נשים, השמיעו את קולכן".
אור, אישה המתכוונת להגיע הערב להפגנה, מסבירה מדוע: "אני מתכוונת להגיע להפגנה היום עם בתי. מרגישה שבתי ואני נלחמות למען החיים שלנו. אני אמא יחידנית שמלווה אמהות המדווחות על אלימות במשפחה והמדינה לא פעולת להרחיק את האלימים. אין ייצוג נשי בממשלה ובכנסת שיפעל למען חוקים שיגנו על נשים וילדים, כולל שיפעלו לחתימה על אמנת איסטנבול", היא מרחיבה.
"מפלגות הקואליציה נמנעו מלחתום טרום הבחירות על אמנה המבטאת ייצוג הולם ושוויון מגדרי ביחס באוכולוסיה (50:50) ברשימות, ונמנעו מלהתחייב למלחמה נגד אלימות כלפי נשים. האישה שדווקא התברגה ברשימת הליכוד כנסת היא עו"ד המייצגת אנסים ופדופילים. ח"כים שפעלו למען לובי גברים אלימים בכנסת הפכו לשרים. זה הזמן לצאת לרחובות כי כבשו את המדינה כוחות קיצונים ואנטי דמוקרטים", מסכמת אור.
  • הפגנת הנשים תתקיים היום, ראשון, ה-5/2 ב-18:00 ברחבת הבימה בתל אביב.