תוצאות הבחירות האחרונות השאירו אזרחיות ואזרחים רבים מוטרדים מהעתיד לבוא. יעל יחיאלי (45), ירושלמית, נשואה לתומר ("ללא מעבר ברבנות"), ואמא לשני בנים - עברי (10) ושילה (7), נחרדה מכמות הנשית המצומצמת שאמורה לייצג את מי שבפועל מהוות רוב באוכלוסייה, אך עדיין גם ב-2023 מהוות לצערנו סוג של מיעוט.
יחיאלי יזמה לאחרונה קמפיין רשת שהתגלגל לקמפיין גיוס המונים במטרה ברורה אחת - להנכיח נשים בכל נקודות המפתח האפשריות ולאפשר להן ייצוג שווה והוגן.
מתי ואיך התחלת לראות את ההבדלים בין ייצוג נשים לגברים במרחב הציבורי?
יחיאלי: "וואו. זו שאלה מאתגרת, גדלתי בבית עם ארבעה אחים ואחות. אני הייתי באמצע, ומגיל מאוד צעיר יכולתי לזהות את ההבדלים אבל לא ידעתי להגדיר אותם. סביב בר המצווה של אחי הקטן אני זוכרת שפתאום קלטתי שהוא מקבל משהו שלי לא היה - לקרוא בתורה ולהיות חלק מציבור, הייתי אז בת 17, ועוד לא הייתה לי תודעה פמיניסטית מפותחת אבל הרגשתי שמשהו מזה לא הגיוני.
9 צפייה בגלריה
יעל יחיאלי
יעל יחיאלי
"אני חושבת שיש בנו משהו שרוצה להדחיק שזה לא באמת קיים. שזה לא הגיוני". יעל יחיאלי
ככל שגדלתי ראיתי את אי השוויון הזה. אני חושבת שיש בנו משהו שרוצה להדחיק שזה לא באמת קיים. שזה לא הגיוני. ואז את רואה חברים שלך גברים מתקדמים במדרגות הניהול. כלומר במעלית. והשכר שלהם עולה. ומשהו שם מתערער.
אני חושבת שהאימהות גם עושה את הטלטלה הזו, יש לי שני בנים, אני רואה איך מסלילים אותם מגיל קטן, אני רואה את הביטחון שיש להם בעולם, כמובן זה לא רק מגדר. אבל זה גם מגדר. והדבר הכי משמעותי באי שוויון זה כשאת מתחילה לראות את זה את כל הזמן רואה את זה" .
במיזם רשת קודם שעשית בשם "אף אחד אמר אף פעם", ניסית לחדד את ההבדלים בין ההאופן בו מתייחסים לגברים ונשים וצירפת תמונות ולצידן משקפיים ורודים יחיאלי: "לא מדובר במשקפיים אלא בניתוח לייזר. נכנסתי לרשתות החברתיות מתוך מטרה אחת - לקדם שוויון מגדרי. להעלות פרסום של כל כנס שאין בו 5050 להעלות תמונה של כל ועדה שאין בה 5050. תמיד התגובות הן - 'וואו'. 'זה לא יאומן'. 'וואו, זה השיא'. אבל זה אף פעם לא השיא. זה קורה שוב ושוב ושוב".
9 צפייה בגלריה
5050
5050
"תמיד התגובות הן - 'וואו'. 'זה לא יאומן'. 'וואו, זה השיא'. אבל זה אף פעם לא השיא. זה קורה שוב ושוב ושוב"
(דוגמה לפרסום אי שיוויוני שהוצג במיזם)
איך נולד וצמח המיזם הנוכחי 5050? יחיאלי: "התחלתי ללמוד מה קרה בעולם בנושא של אי השוויון איפה נמצאות מדינות אחרות. איך מדינות שהגיעו לשוויון עשו את זה. ומתוך זה צמח מיזם 5050. קודם כל חשוב להציב את היעד. את החזון. שנתחיל לדמיין את זה קורה. מתוך זה הבנתי שאי אפשר להגיע לשוויון בלי שותפות בין גברים ונשים. זה לא נושא לנשים. זה לא קידום נשים, אנחנו לא מקדמות נשים. אנחנו מקדמות ומקדמים שוויון. לכן קראתי למיזם '5050 שותפות ושוויון מגדרי'".
מדוע חשוב כל כך בעצם שיהיה ייצוג נשי שווה לגברים בכל מרחב? יחיאלי: "במשך כמה חודשים למדתי וקראתי וחקרתי, והגעתי למסקנה שברגע שרשימות נבחרות תהיינה 5050 אז גם בשולחן קבלת ההחלטות יהיו 5050. כלומר, אם כל המפלגות בכנסת תהיינה 5050 אז גם הכנסת תהיה 5050. אם כל הסיעות שרצות למועצת העיר יהיו 5050 אז גם מועצת העיר תהיה 5050.
9 צפייה בגלריה
5050
5050
דוגמה נוספת שהוצגה במיזם. שולחן מקבלי ההחלטות בעיריית רמלה
עכשיו תדמייני אילו החלטות מתקבלות במועצת העיר אם יושבות שם 50% נשים. אילו החלטות מתקבלות בכנסת אם יושבות בה 50% נשים. זה יכול להשפיע על החיים שלנו בכל כך הרבה מובנים. על תקציבים. על הבמות. על מדיניות. זה גיים צ'יינג'ר רציני ביותר.
אבי מעוז נכנס עכשיו לממשלה. הכי חשוב לו לקדם זהות יהודית. הצליח לקבל משרד ו-175 מיליון ש"ח. עכשיו תחשבי שנכנסת חברת כנסת שכל מה שהיא רוצה לקדם זה שוויון מגדרי. כמו שאבי מעוז מקדם זהות יהודית. מה היא הייתה יכולה לעשות עם משרד ו-175 מיליון ש"ח".
האם את באמת מאמינה שאנחנו כאזרחיות יכולות לייצר שינוי ממשי?
יחיאלי: "בניתי תוכנית עבודה איך להגיע ל 5050 גם בישראל. אנחנו חייבות וחייבים להאמין שזה אפשרי! והשיטה היא לחץ על הרשימות ועבודת מדיה שמציבה תמונה עתידית ואפשרית של 5050. הבנתי שבחירות 2022 אבודות, ולא נצליח לעשות את השינוי ברשימות, אבל כן הצלחנו להשפיע על התוצאה, כל המהדורות אחרי הבחירות התייחסו לכך שכמעט ואין נשים בקואליציה ובממשלה. זו הצלחה. כי גם לפני 20 שנה לא היו נשים, אבל זה היה נראה לכולנו נורמלי. והלחץ עבד. ברגע האחרון נתניהו מינה נשים, לא מספיק ולא מתקרב ל 5050 אבל יותר ממה שהוא תכנן. וזו כבר הצלחה. האם כל אישה מקדמת שוויון? לא. אבל בדברים מסויימים נוכל לעבוד איתן, ויש גם גברים שותפים. זה יהיה קשה אבל הם גם מבינים שהמצב הנוכחי לא הגיוני ולכן זו הצלחה".
9 צפייה בגלריה
5050
5050
ואיפה הייצוג הנשי כאן? עיריית אילת

"יש תנועה של א.נשים בערים השונות שהמטרה היא להיות קבוצת לחץ שבכמה שיותר סיעות ומפלגות יהיו 5050 ריצ'-רצ'. שאין דבר כזה סיעה במועצת העיר של רק גברים, כי במועצת העיר מתקבלות החלטות ממש חשובות. למשל כמה להשקיע בתאורת רחוב. זו החלטה שמשתנה ותלויה במי יושבים סביב השולחן".
איך באמת הרגשת כשגילית את מספר הח"כיות והשרות בכנסת הנוכחית? יחיאלי: "בלילה שאחרי הבחירות לא נרדמתי. היה לי ממש התקף חרדה. בבוקר קמתי והחלטתי שאני יוצאת עם '5050' החוצה ומזמינה שותפים ושותפות, ומאז המיזם התחיל לרוץ בקצב מטורף, עשרות קבוצות מקומיות קמו. ויש תנועה של א.נשים בערים השונות שהמטרה היא להיות קבוצת לחץ שבכמה שיותר סיעות ומפלגות יהיו 5050 ריצ'-רצ'. שאין דבר כזה סיעה במועצת העיר של רק גברים, כי במועצת העיר מתקבלות החלטות ממש חשובות. למשל כמה להשקיע בתאורת רחוב. זו החלטה שמשתנה ותלויה במי יושבים סביב השולחן".
9 צפייה בגלריה
5050
5050
חוסר ייצוג שווה במדיה
(קרדיט: צוות המדיה של 5050)
למה בעצם מגייסת כסף בקמפיין? יחיאלי: "כרגע אני מחזיקה את המיזם הזה לבד בהתנדבות. הצטרפו אלפי א.נשים מכל הארץ, ובגלל זה יצאנו לגיוס המונים, כדי שנוכל להוציא את התוכנית לפועל בעשרת החודשים הקרובים. חצי מיליון ש"ח זה נשמע הרבה. אבל לאבי מעוז יש כאמור 175 מיליון בשנה... בכסף שנגייס נוכל ליצור צוות של שלושה א.נשים שיובילו את המשימות, גם את השטח. גם את המדיה. ברשויות המקומיות זה או 2023 או 2028. זה חלון ההזדמנויות. לכן צריך לפעול עכשיו".
"בעצם אני אומרת - בכמה את מוכנה לתמוך בשביל האפשרות שנעשה 5050 במועצות הערים השונות? זה כמו משקיעה בסטרטאפ. האם בטוח נצליח? אי אפשר לדעת. אבל יש פה פוטניצאל עצום לעשות את השינוי בשנה הזו. ביום אחרי הבחירות המוניצפיליות נתחיל לפעול ל-5050 במפלגות של הכנסת. אבל גם זה יקרה רק אם יהיה מימון".
9 צפייה בגלריה
5050
5050
יוסי צברי ודניאלה לונדון דקל בשיחה משותפת על החשיבות של שפה מילים והומור לקידום עולם של 5050.
(צוות המדיה של 5050)
מהי תוכנית הפעולה קדימה? "ההתגייסות בחודשיים האלו מרגשת כל כך. יש פה תוכנית עבודה שאנשים מתחברים אליה. שפה חדשה שמדברת על שוויון. שמובילה לחזון מאד ברור 5050 בכל מקום שבו מתקבלות החלטות.
בשנה הקרובה נפעיל פגישות זום 'סלון 5050' שבהן ניפגש עם כל מיני דמויות בחברה הישראלית ונסתכל מבחינה מגדרית על התחומים השונים. לינוי בר גפן תהיה האורחת הראשונה - נדבר על המשמעות המגדרית של מחלות קשות. כי גם שם זה משנה מדובר בגבר או באישה. אח"כ יוסי צברי ודניאלה לונדון דקל יערכו שיחה משותפת על החשיבות של שפה מילים והומור לקידום עולם של 5050. יש מפגש עם ג'קי לוי ויעל משאלי על המימד המגדרי בגירושין. יש כ"כ הרבה תחומים שאם נסתכל עליהם בעיניים מגדריות נראה את התיקון שצריך לעשות. והחדשות הטובות הן - שכאשר פועליםות למען שוויון - השינוי קורה. במסגרת ההדסטרט כל מי שיתמכו בהדסטרט ייכנסו לסלון 5050 ויוזמנו למפגשים האלו. ככה ניצור יחד שפה. תנועה".
9 צפייה בגלריה
5050
5050
חוששת מהבאות - לימור לבנת
(צוות המדיה של 5050)
"באחת השיחות עם הבנים שלי, עברי (10) שאל אותי למה הולדתי רק בנים אם כל הזמן אני מתעסקת בבנות. אמרתי לו שזו לא בחירה, זה מה שהטבע נתן לי ואני ממש שמחה על שני הבנים שיש לי. ולמשפחה אחרת הטבע נתן שתי בנות. וככה העולם יצר חצי חצי נשים וגברים. 5050.
"ואז הוא שאל אותי 'איך העולם יודע לעשות חצי חצי?' והשאלה הזו טלטלה אותי. כלומר יש מקומות בעולם שאם לא יהיו 5050 אנחנו נחשוב שזה לא נורמלי. אם יום אחד בבית חולים יוולדו רק בנים זאת תהיה כותרת בעיתון. אם בבית קפה באופן קבוע ישבו רק נשים זה יהיה נושא למחקר.
"כלומר המוח שלנו יודע לזהות שאמוריםות להיות 5050 במקמות מסויימים. אז איך יכול להיות שבמוקדי קבלת ההחלטות זה נראה לנו נורמלי שאין שוויון?שוועדת הכלכלה החדשה היא 100% גברים. שבקבינט המדיני הביטחוני יש שתי נשים. שבדיון במשרד השיכון יש רק גברים. שבוועדת שרים לחקיקה יש רק גברים וזה נראה לנו נורמלי. והמטרה של המיזם זה להפוך את המבט ולומר - זה לא נורמלי! אם אין 5050 זה לא נורמלי.
9 צפייה בגלריה
5050
5050
(צוות המדיה של 5050)
"בסוף אמרתי לבן שלי עוד משהו, ששוויון הוא לא דבר שקשור לנשים או גברים. הוא קשור לשותפות של גברים ונשים למען שוויון. וזה מדהים לראות את המבט של הבנים שלי על שוויון. שילה (7) נכנס לכיתת מחונניםות ושאל את המורה 'למה יש פה יותר בנים מבנות?' הוא כבר מזהה את זה. הלכנו לתערוכה במוזיאון על תולדות הציור והוא אמר לי 'אמא זה מעצבן אותך שיש פה רק בנים'. זה הדור הבא. הם כבר רואים את זה".
9 צפייה בגלריה
5050
5050
ויש גם כמובן מודלים לחיקוי - מיוריאל סיברט
(צוות המדיה של 5050)