בשיתוף מפעל הפיס

בכל בוקר, כשאודל כפירי-קדוש (26) חונה בחנייה השמורה לה, משתמשת בשביל המוביל לדלתות החשמליות שנפתחות לקראתה, מתיישבת בעמדה המותאמת לצרכיה ויכולה לגשת למטבחון להפסקת שתייה, אוכל ושיחות עם חברים, לא צריכה להיצמד לקיר כי המעברים מרווחים דיים, ומצליחה לשתות או לאכול בנחת על השולחן המתכוונן – היא מודה על כך שהיא יכולה לממש את עצמה ואת יכולותיה מבלי לתת למגבלה הגופנית שלה להפריע לה, מבלי לתת לה מקום מרכזי בחייה. "הדברים האלה נשמעים קטנים ושוליים", היא אומרת, "אבל הם אלה שמאפשרים לי להתמקד בעבודה שלי".
4 צפייה בגלריה
אודל שווים בתעסוקה שת"פ מפעל הפיס
אודל שווים בתעסוקה שת"פ מפעל הפיס
אודל כפירי-קדוש
(צילום: ירון ברנר)
כשהייתה בת שבע התגלתה אצלה מחלת ניוון שרירים גנטית, שעם הזמן הובילה לאובדן יכולת ההליכה שלה ולחולשה בחגורת הכתפיים, המגבילה את יכולת התנועה בידיה.
"המחלה שלי נדירה, מתקדמת ונטולת תרופה", היא מספרת, "בגיל 11, אחרי תהליך הדרגתי, איבדתי את היכולת ללכת. עברתי תקופה קשה. הילדים סביבי הכירו ילדה שנראית רגיל ומתנהגת רגיל, ופתאום קשה לה להתרומם מהכיסא בכיתה, או שהיא נופלת ממשב הרוח של ילדים שרצים סביבה. היה שלב שחשבו שאני משחקת, מתחזה, והעניין העסיק אותי מאוד, עד כדי כך שלא הייתה לי פניות רגשית ללמידה. בחטיבת הביניים התחולל המהפך. פתחתי דף חדש במקום חדש, שבו יכולתי להציג את עצמי לא כאודל הרגילה שאיבדה את יכולת ההליכה, אלא כאודל שבין השאר יושבת בכיסא גלגלים. כבר ביום הראשון ללימודים עשיתי מצגת שבה הסברתי על המחלה כדי שהכל יהיה פתוח, שלא יהיו ריכולים, שאנשים סביבי ירגישו נוח. זו הייתה הדרך שלי לעבור שלב".
אודל החלה להשקיע בלימודים, שהיו עבורה מפלט. "הלימודים הפכו למקום שאני שואבת ממנו כוח, המקום שלי, שאני בונה, שאיננו קשור לפיזיות שלי ושאיש לא יוכל לקחת ממני", היא מסבירה, "תחום המתמטיקה משך אותי מאוד והיה ברור שאלך למגמת מדעי המחשב. כשסיימתי תיכון התלבטתי אם להתנדב לשירות צבאי או לאומי, אבל מאחר שהיה לי חשוב לעסוק במדעי המחשב והבנתי שתהליך הקבלה כמתנדבת ליחידות המודיעין הרלוונטיות יהיה ממושך – החלטתי ללכת ישר לאוניברסיטה".
4 צפייה בגלריה
אודל שווים בתעסוקה שת"פ מפעל הפיס
אודל שווים בתעסוקה שת"פ מפעל הפיס
שואבת כוח מהלימודים
(צילום: ירון ברנר)

"הרגשתי שאני צריכה להיחשף לעולם"

וכאן הגיע עוד צומת חשוב. "בשלב מתקדם בלימודיי לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה הרגשתי שאני צריכה להתחיל להיחשף לעולם העבודה, לא להישאר בבועה האקדמית", היא מספרת, "שמעתי מחבר על תוכנית מנטורינג במיקרוסופט והצטרפתי אליה. הקליק עם המנטורית שלי, הילה יהודה, היה מיידי. היא זיהתה את הפוטנציאל שלי ונתנה לי את הפוש להתקדם לשלב הבא. אחרי כמה חודשים עברתי בהצלחה מיונים למשרת סטודנט בחברה. עם סיום התואר לפני שלוש שנים עברתי למשרה מלאה כמהנדסת תוכנה. אני אוהבת את העבודה שלי. התחום שבו אני עוסקת מעניין מאוד – המוצר שלנו הוא טכנולוגיה חדשה שמאפשרת לנתח במהירות רבה כמויות דאטה עצומות".
4 צפייה בגלריה
אודל שווים בתעסוקה שת"פ מפעל הפיס
אודל שווים בתעסוקה שת"פ מפעל הפיס
"קיבלו אותי לעבודה בגלל היכולות, לא כי מרחמים עליי"
(צילום: ירון ברנר)
כפירי-קדוש יכולה לאכול ולשתות בכוחות עצמה, להקליד ולכתוב, ונעזרת בעובדת זרה בשאר פעולות היום-יום. תהליך הקבלה לעבודה, שעלול להיות מאתגר, זכור לה כחוויה נעימה דווקא. "אחד הדברים הראשונים הייתה פגישת הנגשה", היא מספרת, "הגעתי, וצוות שלם של אנשים עשה איתי את המסלול מהחניה לקמפוס, במסדרונות, במטבחון, בשירותים. בדרך כלל כשאני מגיעה למקום חדש אני טרודה בענייני הנגישות. כאן העניין נפתר מיד".
היא מתגוררת כיום בירושלים עם בעלה הטרי. ההתמקדות במי שהיא, במה שיש לה להציע לעולם ולעצמה – תוך התייחסות למגבלה שלה כאל "תוסף נלווה שאני חיה איתו" – היא המוטו שלה. "הידיעה שעשו עבורי התאמות, אבל בשורה התחתונה קיבלו אותי לעבודה בזכות מי שאני, לא כי מרחמים עליי או כי זה ייראה טוב – הופכת את המשרה הזאת לעבודת החלומות שלי", היא אומרת, "הלוואי שעוד חברות ישכילו לראות את בני האדם מעבר למגבלה ויתנו להם הזדמנות בזכות היכולות שלהם. אפשר לתת מקום למגבלה בלי לעשות ממנה עניין".
4 צפייה בגלריה
אודל שווים בתעסוקה שת"פ מפעל הפיס
אודל שווים בתעסוקה שת"פ מפעל הפיס
הלוואי שעוד חברות ישכילו לראות את בני האדם מעבר למגבלה
(צילום: ירון ברנר)
לאור הדברים האלה לא מפתיע שמיקרוסופט הייתה מהמצטרפות הראשונות לפרויקט "שווים בתעסוקה", שיתוף פעולה של קבוצת "ידיעות אחרונות", מפעל הפיס ועמותת "שווים" שנועד לעזור לאנשים עם מוגבלויות למצוא עבודה. אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס, קורא לעוד חברות טכנולוגיה לעשות זאת: "היום כולם הולכים להייטק וחסרים עובדים בענף. יש מבצעי גיוס של חברות ואתה מבין כמה חסרים שם עובדים. הם לא צריכים רק מהנדסים או אנשי אלגוריתמיקה. הם צריכים בודקי תוכנות, מתקני ציוד וכו'. וכשאדם מוגבל עובד בהייטק מבחינתו זה סוג של חלום".
במסגרת הפרויקט יתקיימו שני קורסי הכשרה, שיינתנו בחינם. הראשון: "מסלול המראה לעולם ההיי-טק", שיתקיים במיקרוסופט. השני: קורס בעיתונות וביח"צ שיתקיים בבית "ידיעות אחרונות". ההרשמה לקראת סיום אז מהרו להירשם. קורסים מיוחדים יתקיימו גם ברשת המלונות פתאל, אחד בתחום הבישול והשני בתחום המכירות והשירות. כל מי שיסיים אותם בהצלחה יקבל עבודה באחד ממלונות הרשת. להרשמה: jobsfa@fattal.co.il.
חברות רבות נוספות כבר הרימו את הכפפה. מצטרפת חדשה לפרויקט היא חברת "תקשוב", שמפעילה את מרכזי שירות הלקוחות של שלל חברות גדולות במשק. החברה תשמח לקלוט מאות עובדים עם מוגבלויות במרכזיה השונים בכל רחבי הארץ. דוגמאות: מרכז זימון התורים של הכללית בכרמיאל, שירות הלקוחות של חברת החשמל בחיפה, שירות הלקוחות של נספרסו בנתניה, שירות הלקוחות של ישראכרט בירושלים, וגם של ביפר ברמת-גן, שירות התעסוקה באשדוד, הוט בבאר-שבע ועוד ועוד (להגשת מועמדות צלצלו אל 9802*). דניאל ספיר, מנכ"ל קבוצת "תקשוב", אומר: "אנו שמחים להצטרף לפרויקט 'שווים בתעסוקה'. קבוצת תקשוב חרטה על דגלה לשלב מצוינות עסקית ואחריות חברתית, שילוב שעושה טוב לעסקים, ללקוחות ולאנשים".

עוד משרות שמחכות לכם:

רשת מלונות פתאל תקיים שני מסלולי הכשרה לעובדים עם מוגבלויות, אחד בתחום הבישול והשני בתחום המכירות והשירות. כל מי שיסיים אותם בהצלחה יקבל עבודה באחד ממלונות הרשת. להרשמה: jobsfa@fattal.co.il.
בזק אונליין מעוניינת לקלוט עשרות עובדים עם מוגבלויות למוקדי החברה בבאר-שבע, קריית-מלאכי ובני-ברק. קורות חיים אפשר לשלוח אל: gius4@bezeqonline.co.il.
"אסקריא", חברת מחקר, מבקשת לגייס 10 סוקרים טלפוניים בעלי היכרות עם המגזר החרדי, ידע טכנולוגי ואנגלית בסיסית. לפרטים: rivkiwe@askaria.co.il.
"החברה לשוויון סביבתי", מפעל למחזור מנועים חשמליים בג'וליס שהוקם על ידי תאגיד מ.א.י למחזור פסולת אלקטרונית ועמותת "למען", מחפש עשרות עובדים מכל המגזרים – ערבים, יהודים ודרוזים. לפרטים: eyad@lemaan.org.il.
חברת שלגוגו מראשון-לציון מחפשת עובדי קו ייצור, שיכולים לבצע עבודה פיזית לא מאומצת. לשליחת קורות חיים:‭ .zohar@shalgogo.co.il
גם אתם רוצים לגוון את החברה שלכם ולהוסיף כוח אדם מסור ועתיר כישורים? מעסיקים שמעוניינים לקיים קורסי הכשרה ייעודיים לאנשים עם מוגבלויות או להציע להם משרות אטרקטיביות מוזמנים לכתוב אל:‭ .idan@shavvim.co.il ‬
יש לכם מוגבלות? אלפי משרות ועוד המון מידע רלוונטי מחכים לכם באתר "תעסוקה שווה": taasukashava.org.il
אנשים עם מוגבלות שמעוניינים להירשם לקורס "מסלול המראה לעולם ההיי-טק" או לקורס העיתונות-יח"צ מוזמנים להיכנס אל shavimbataasuka.ynet.co.il
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 08:00, 20.09.21