בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים
איך זה מרגיש לנסות להתקבל לעבודה כשאתה אדם עם מוגבלות? למה לדעתם רואים בהרבה מקרים את המגבלה לפני שרואים את היכולות והכישרון? ואיך הם חושבים שנכון לעשות את השינוי כך שיחלחל לשטח? במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה" המשותף ל-ynet, "ידיעות אחרונות", מפעל הפיס ואתר "שווים" הזמנו לאולפן את מלי לוי ושי רלר כדי לשתף אותנו בדברים שלפעמים לא קל לשמוע, אך גם באופטימיות הגדולה שהמצב יכול להשתנות אם רק נקשיב לאדם שנמצא מולנו.
מלי לוי (28) מקריית אתא סיימה לאחרונה תואר ראשון, היא מספרת על עצמה שמאוד אוהבת לכתוב, אך להשתלב בתחום כשאת מוגדרת כבחורה עם מגבלה מתברר כאתגר לא פשוט. "כמו בכל סיטואציה בחיים שמים את המגבלה שלי לפני ששמים אותי כאדם", היא אומרת. מלי מתמודדת עם שיתוק מוחין שנגרם כתוצאה מסיבוך בלידה. כל צד שמאל שלה חלש והיא נעזרת בהליכון. המגבלה שלה מוטורית בלבד.
2 צפייה בגלריה
מלי לוי
מלי לוי
מלי לוי
(צילום: אריק מרמור )
שאלנו אותה אם יש סיפור מרגיז שקרה לה במקום עבודה והיא יכולה לשתף אותנו בו. "שלחתי קורות חיים לכל מיני משרדי יחסי ציבור והתקשר אליי מישהו לזמן אותי לראיון עבודה ואמר לי שקיבל המלצות לגביי", מספרת מלי על מקרה שחוותה במהלך חיפושי העבודה, "שאלתי אם המקום נגיש, הוא אמר שאין מעלית המקום לא נגיש והוא לא יכול להנגיש את המקום בשבילי ואין לו מה לעשות. זו הייתה חוויה מאוד לא נעימה".
שי רלר (42), שכתוצאה מתאונת דרכים קשה שעבר בטיול אחר הצבא והשאירה אותו משותק מהצוואר ומטה משתף בצד השני של המטבע – איך חוויה חיובית ומותאמת מצד המעסיק משנה את התמונה. "כשנכנסתי לראיון בחברת סלקום שבה אני עובד עד היום כאנליסט נכנסתי לחדר לראיון עם מנהל הצוות", הוא מספר, "והוא מהר מאוד נתן לי להבין שהעובדה שאני יושב על כיסא גלגלים זה לא מרתיע אותו גם לא מרשים אותו". שי משתף שזה גרם לו להרגיש בנוח. "היה לי חשוב שיתייחסו אליי כמו כל אחד אחר", הוא מוסיף.
אתם מרגישים שלפעמים רואים את המגבלה לפני שרואים אתכם?
"יש אנשים שרואים אנשים עם מוגבלות וישר מניחים שאותו אדם א מסוגל או שיהיה לו קשה. אבל צריך לשאול קודם", מדגישה מלי. גם שי מוסיף ואומר כי: "כבני אדם אנחנו מסתכלים דבר ראשון על מי שנמצא מולנו מבחינה ויזואלית ואנחנו נוטים לשפוט אנשים באופן אולי אינסטינקטיבי לפי מה שאנחנו רואים, עוד לפני שהכרנו את הבן אדם עצמו. תנו צ'אנס להכיר את הבן אדם שנמצא מולכם".
2 צפייה בגלריה
שי רלר
שי רלר
שי רלר
(צילום: אריק מרמור )
והחלום?
מלי רוצה לעבוד בעיתונות או ביחסי ציבור וחושבת שהיא יכולה להיות זה טובה. "אני חשובת שהחברה שלנו עוד לא במקום פתוח לאנשים שקצת שונים מהנורמה ומאוד באלי לקדם את זה", היא אומרת ושואפת שהשינוי יקרה בעזרת אנשים שאכפת להם.
שי מסכם במסר למעסיקים ומדגיש: "אני רוצה להגיד למעסיקים משפט אחד פשוט - תנו צ'אנס להכיר את הבן אדם שנמצא מולכם ואז לשפוט באמת אם מתאים לתפקיד או לא מתאים לתפקיד".
בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים