בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים
תעסוקת אנשים עם מוגבלויות היא תמיד עניין עדין ובדרך כלל, הנושא נדון מול מחפשי העבודה עצמם אבל מה רואים המנכ"לים והמנכ"ליות מכורסתם, מה מצפה מהם המדינה בכל הנוגע לקליטת אנשים עם מוגבלויות ומה נחוץ מבחינתם מהמדינה ובכלל כדי לקדם את הנושא?
"כמעסיקים, כולנו יודעים שיש צורך בעובדים בתעשייה ואנחנו רוצים לתת אפשרות לאנשים ממנעד רחב מאוד של אוכלוסיות, לבוא ולהצטרף ולעבוד בתעשייה", אומרת זיקה אב צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי בסיסקו ישראל, "אנחנו מנסים להנגיש את תעשיית ההיי-טק, ולעזור לאנשים עם מוגבלויות לפתח בעצם מסלול קריירה כדי להיכנס לתעשייה.
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
"תעסוקה של אנשים עם צרכים מיוחדים תורמת לכל הצדדים", אומרת גם טליה ורמן, מנכ"לית חברת קליקאיט דאטה ומספרת שאצלם בחברה, כ-85% מהעובדים הם אנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה. "בנינו מודל בו האנשים יכולים להביא את עצמם לידי ביטוי ואת הכישורים שלהם. מי שמרוויח מזה, זה הלקוח, שמקבל שירות ותפוקה ברמה גבוהה", היא אומרת ומספרת שבעסק המשפחתי שלהם, העוסק בתחום השילוח והספנות, העבודה מבליטה מאד בדיוק את הכישורים שיש לאוכלוסייה הזו.

"הבנו שאם נשאל את המעסיקים נוכל לגזור תוכניות הכשרה שיש להן ביקוש"

הפורום החברתי-כלכלי נוסד על ידי נשיאות המגזר העסקי והוא ארגון הגג של 600 אלף עסקים עם 2 מיליון מועסקים ומובל על ידי 120 מנכ"לים של החברות העסקיות המובילות במשק.
עינת זינגר דן, מנכ"לית הפורום מספרת שהם בנו תהליך אסטרטגי עם פרופ' קרנית פלוג, בו זיהו, שתוכניות ההכשרה בישראל כמעט לא פוגשות מעסיק בקצה ויחד עם מפעל הפיס, קבוצת ידיעות אחרונות, אתר "שווים" וקרנות הביטוח הלאומי, בנו תכנית העסקה של בעלי מוגבלויות בשוק של חברות.
זינגר דן מספרת שבתקופת הקורנה, הקימו יחד עם המדינה ועם ההסתדרות את מנהלת המעסיקים ופיתוח ההון האנושי "המנהלת הזאת, מימנה בשנה וחצי האחרונות, 120 מיליון שקל של הכשרות עם השמה בקצה", היא מספרת.
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם

חסם מעסיקים – חוסר ידע

"אחד החסמים הגדולים שמקשה על מעסיקים לקלוט אנשים עם מוגבלויות, זה חוסר ידע", אומרת ורמן, "אני חושבת שבעיקר צריך לעשות פעולות הסברה בתחום הזה. כשתהיה הסברה מספקת בתחום הזה, אנשים יותר יפתחו, פחות יפחדו וזה יפתח הרבה מאוד אפשרויות והזדמנויות לאנשים עם מוגבלות".
ורמן מספרת שמודל ההעסקה שלהם, שעובד עבורם בשנים האחרונות, מוכיח את עצמו כי העובדים מחזיקים מעמד בעבודתם יותר זמן, מפתחים מוטיבציה וחשים ערך עצמי בעקבותיה. "אנחנו לא מתייחסים אליהם כאל מוגבלים. אין להם הנחות מיוחדות, הם מחויבים לעבוד בדיוק כמו כולם והם תורמים ומתפרנסים", היא אומרת.

העתיד לבוא

"בישראל יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות מעל גיל 20, שרלוונטיים מאוד לעולם העבודה", אומרת עינת זינגר דן "ב-2022 נעשה הצעד הראשון ובינואר 2023 ייצא קול קורא ותושק זירה, שתיתן כלים פרקטיים לחברות עסקיות, שרוצות לאמץ את המודלים המוצלחים כמו אלה שיש בסיסקו, כמו מודל מפעל הפיס ואתר "שווים" עם רשת המלונות פתאל ועם מיקרוסופט. המטרה היא לשכפל את המודלים הללו.
"אני בעד שכל מעסיק יפתח את הדלת, ייקח בן אדם עם מוגבלות ויידע להתאים לו את העבודה הנכונה, הוא ירוויח מזה עובד מסור, עובד נאמן, עובד שיודע להעריך את מקום העבודה שלו", היא אומרת. "אנשים עם מוגבלות מגיעים עם הרבה יכולות, זו אוכלוסייה מאוד מגוונת. מעסיקים צריכים עובדים וצריכים לפתוח את הלב והם יימצאו עובדים מסורים, נאמנים ומרגשים".
מעסיקים, מעוניינים להציע קורסים ייעודיים או משרות לאנשים עם מוגבלויות? מלאו כאן את פרטיכם
בשיתוף מפעל הפיס ואתר שווים