בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
המסע למציאת העבודה הנחשקת, כאשר אתה אדם עם מוגבלות, רצוף עליות ומורדות. הנתונים עגומים: כרגע מועסקים רק 40% מהם, פחות מחצי ביחס לאוכלוסייה הכללית, דבר הגורם למשק הפסד של מיליארדי שקלים מדי שנה. גם שכרם הממוצע נמוך בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, ופעמים רבות הם נמצאים במשרות חלקיות או בעבודות שאינן תואמות את כישוריהם והשכלתם, ופחות במשרות בכירות וניהוליות.
למה זה קורה? חלק מהחסמים, מעבר לחסמים התפקודיים, הם פסיכולוגיים: חוסר אמונה במסוגלות העצמית וביכולת לבצע את העבודה. גם מצידם של המעסיקים החסמים רבים. זה מתחיל כבר בשלב הראשוני, ראיון העבודה, שם אנשים עם מוגבלות נתקלים בדעות קדומות ובסטיגמות שלרוב גורמות לכך שאפילו לא נותנים להם הזדמנות להוכיח את כישוריהם הרבים.
איך נראה מסע חיפוש העבודה שלהם? כיצד ניתן להגדיל את סיכויי ההצלחה? בפודקאסט "הכי שווים שיש", אשר מתקיים במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה", ראיין שי רלר, שהפך נכה לאחר תאונה בטיול אחרי צבא בנפאל, את גיא וקנין, שהצליח להגשים את חלומו ולהפוך לעיתונאי, והשניים דנו בנושא זה.
3 צפייה בגלריה
פודקאסט שווים בתעסוקה
פודקאסט שווים בתעסוקה
"המגבלה לא מפריעה לי כעיתונאי"
(צילום: אבי חי)
"כשרואים אותי הולך חושבים שלא אסתדר"
"כשחיפשתי עבודה, החשש העיקרי שלי היה המוגבלות", סיפר וקנין, "אני מתמודד עם שיתוק מוחין שפוגע בהליכה שלי ובפעולות מוטוריות שונות, ומיד כשרואים אותי הולך חושבים שאני חריג, שלא אסתדר, שלא אצליח לעשות את העבודה בצורה טובה. במשך חמש שנים חיפשתי עבודה, וזה לא הצליח".
חלומו של גיא היה להשתלב בעולם התקשורת. לכן, הוא החליט להירשם לקורס תקשורת שהתקיים במסגרת מיזם "שווים בתעסוקה" ברשת 13, ואחריו גם לקורס עיתונות ב"ידיעות אחרונות" ו־ynet שנערך במסגרת הפרויקט. "הכלים שרכשתי בקורסים תורמים לי המון בעבודתי השוטפת. למדתי איך כותבים כתבה, סוגי פתיחים, מה תפקידו של העורך. הביאו לנו במסגרת הקורסים כתבים ואנשי תקשורת בכירים. אני מרגיש שלמדתי מהטובים ביותר", הוא אומר.
לדבריו, "המגבלה לא מפריעה כי כעיתונאי, רוב העבודה בימינו ממילא נעשית מהסמארטפון, ואם אני נשלח לסקר אייטם בשטח – מסתדרים". שי רלר, שאחרי התאונה שהפכה אותו למשותק השלים בהצטיינות תואר ראשון בכלכלה, תואר שני במינהל עסקים, עבד כאנליסט בחברת תקשורת, וכיום הוא מרצה ומלווה אנשים וארגונים בדרך לשינוי, ביקש מוקנין טיפים לחיפוש עבודה עבור אנשים עם מוגבלות.
3 צפייה בגלריה
פודקאסט שווים בתעסוקה
פודקאסט שווים בתעסוקה
שי רלר בפודקאסט "הכי שווים שיש" של פרוייקט "שווים בתעסוקה"
(צילום: אבי חי)
"תתרכזו במה שאתם טובים בו"
"תתרכזו במה שאתם טובים בו", ענה גיא, "לא צריך להתעלם מהמגבלה, אבל בטח לא להתנצל עליה. היא קיימת, אבל אני יכול לעשות הרבה דברים טובים אחרים שהם לא פיזיים בדיוק כמו כל אחד אחר. לדעתי חשוב לשקף את האמת כמו שהיא, וכך למנוע הרבה בעיות לאחר מכן. אם אתה מתעלם מהבעיה זה הופך ל'פיל', שמאוד קשה להתגבר עליו בהמשך. אבל אם אתה מציף את הכל אז שני הצדדים ידעו איך לפעול".
יש לך מסר עבור מעסיקים שרוצים להעסיק אדם עם מגבלה אבל קצת חוששים?
"אין מה לחשוש. אדם עם מוגבלות ייתן את כולו כי הוא ירצה להוכיח שהוא בדיוק כמו כולם. בגלל שלאדם עם מוגבלות קשה להתקבל למקומות עבודה ולהשיג תפקידים משמעותיים, סביר שהוא ישקיע יותר מכל אחד אחר כדי להוכיח את עצמו.
3 צפייה בגלריה
פודקאסט שווים בתעסוקה
פודקאסט שווים בתעסוקה
פודקאסט שווים בתעסוקה
(צילום: אבי חי)

מסר למעסיקים
הוא ממליץ למעסיקים להשקיע מעט זמן, לשבת עם מחפש העבודה, ולהבין מה החוזקות שלו, במה הוא יכול לתרום לארגון, ואז להתאים לו את המשימות שמתאימות עבורו. "חשוב להיות סבלני בתהליך, לוקח זמן לשני הצדדים להבין מה אפשרי ומה לא – אבל זו השקעה שווה", הוא אומר.
רלר ציין כי ניתן להיעזר בגופים שונים, "המסייעים, למשל, באיך להנגיש את העבודה, אילו כלים הארגון יכול לקבל, לרוב בחינם, כדי להקל על קליטת עובדים עם מוגבלות, ודברים דומים. כך אפשר להוריד את כל החששות מסביב. זה תהליך משותף, גם של המעסיק וגם של מחפש העבודה. זה מסע לא פשוט לפעמים, אבל לא צריך לפחד ממנו כי התוצאות נהדרות".
נושא נוסף שעלה בשיחה הוא החשש של מעסיקים לפטר אדם עם מוגבלות. "זה לא משהו שצריך להרתיע אותם", מדגיש וקנין, "אפשר לפטר בדיוק באותה דרך, בצורה נעימה ונינוחה ולתת משוב. אם אתה מלכתחילה לא מקבל לעבודה אדם עם מוגבלות בשל החשש לפטר אותו בסוף הדרך, אתה לא מעניק לו אפילו את ההזדמנות וזה גרוע בהרבה".

מחפשים הכשרה מקצועית? פרויקט "שווים בתעסוקה" מחפש אתכם

גם לכם יש חלום מקצועי שאתם רוצים להגשים? מיזם "שווים בתעסוקה" – פרויקט לאומי־חברתי ביוזמת מפעל הפיס ובשיתוף אתר "שווים", קרנות הביטוח הלאומי, הפורום הכלכלי חברתי, "תעסוקה שווה" מטעם משרד העבודה, "ידיעות אחרונות" ו־ynet, רשת 13, "ישראל בידור" – יצא לדרך לפני כשנתיים מתוך מטרה לחולל שינוי חברתי וכלכלי בישראל, להגדיל את שיעור המועסקים מקרב אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות, לשנות את השיח בעולם התעסוקה – בקרב מעסיקים ומועסקים כאחד, ולחשוף את הפוטנציאל האדיר והלא ממומש של אוכלוסייה זו.
גם השנה מציע הפרויקט שלל תוכניות הכשרה במגוון תחומים ללא עלות* (בחלקן יידרש דמי רישום*). בין הקורסים שנפתחו/עומדים להיפתח השנה:
קורס עיתונות ותקשורת של "ידיעות אחרונות" ו־ynet (שכותב כתבה זו נמנה בעבר על משתתפיו); קורס סושיאל מדיה של "ידיעות אחרונות" ו־ynet; קורס יסודות הבישול במלונות פתאל; הכשרת פיתוח SAP בחברת "פרוגיקס"; קורס שיווק דיגיטלי בחברת JUMPIN; קורס מיישמי ומטמיעי CRM של חברת MLY ,קורס תקשורת וטלוויזיה ברשת 13; וקורס סושיאל מדיה "בישראל בידור". חלק מהקורסים יועברו באופן מקוון.

מעסיקים, גם אתם רוצים לפתוח הכשרות ולקלוט בוגרים בארגונכם? מוזמנים לפנות: yuliana@forumecso.org.il

בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
פורסם לראשונה: 09:00, 14.09.23