בשיתוף מפעל הפיס
אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל הכניסו המוני ישראלים למעגל הנפגעים בגוף ובנפש. המספרים בלתי נתפסים: לפי נתונים מעודכנים של הביטוח הלאומי, מתחילת המלחמה קיבלו יותר מ-65 אלף ישראלים הכרה כנפגעי פעולות איבה. מדובר באזרחים שנפגעו פיזית או נפשית או שניהם יחד.
לאותם אזרחים מתווספים הנפגעים מקרב חיילי צה"ל – סדירים ומילואימניקים – שמספרם עומד עד עתה על יותר מ-13 אלף. לפי הערכות, עד סוף 2024 המספר הכולל של נפגעי המלחמה יעמוד על כ-100 אלף ישראלים לפחות. מאחורי הנתונים הללו עומדים סיפורים על צעירים בתחילת דרכם, הורים לילדים ומבוגרים מכל המגזרים והמינים, שחייהם עברו טלטלה ורוצים להמשיך את החיים ולממש את הפוטנציאל האדיר שלהם.
בימים אלה רבים מהנפגעים נמצאים בהליכי שיקום אינטנסיביים, פיזיים ונפשיים, ולחלקם צפויה עוד תקופת שיקום משמעותית, שלאחריה יוכלו לשוב בתקווה למעגל החיים השגרתי, הכולל בתוכו גם חזרה לשוק העבודה. תהליך השיקום והחזרה לשגרה ולתעסוקה איננו פשוט, וכדי להצליח בו הנפגעים זקוקים לתמיכה רבה.
3 צפייה בגלריה
ניחום אדם בעת רגעי חרדה
ניחום אדם בעת רגעי חרדה
מלווים ותומכים בנפגעי המלחמה
(צילום: shutterstock)
הכירו את "שווים בתעסוקה – מסלול חרבות ברזל"
מתוך הבנת הצורך הזה, חברו יחד מספר ארגונים מובילים בישראל ובראשם מפעל הפיס, המרכז הרפואי איכילוב וחברת סיסקו ישראל, לפרויקט הכשרות ייחודי, שנועד לאפשר לנפגעים לנצל את תקופת השיקום הארוכה לטובת רכישת מקצוע מבוקש, בדגש על ענף ההייטק, שיוכל לסייע להם להשתלב בהמשך במקומות עבודה איכותיים. יש לציין כי העלות למשתקמים היא סמלית.
הרעיון בבסיס הפרויקט הוא להביא את ההכשרות אל המשתקמים במקומות שבהם הם עוברים את השיקום, ובראשם בית החולים השיקומי "בשביל"ם" של המרכז הרפואי איכילוב. עם זאת, יודגש כי משתקמים מכל מרכזי השיקום בארץ מוזמנים להשתתף בהכשרות, ואלה יועברו אליהם מרחוק באמצעים טכנולוגיים חדישים. על הצד המקצועי בהכשרות אחראית חברת הסטארט אפ cob ושותפים בפרויקט חברת בזק, קרן רש"י, ידיעות אחרונות, ynet ואתר שווים.
קורסי ההייטק הייחודיים לנפגעי מלחמת חרבות ברזל הם חלק מפרויקט "שווים בתעסוקה", שיוצא עתה לדרך זו השנה הרביעית. הפרויקט, שבשגרה מכשיר אנשים עם מוגבלות למקצועות מבוקשים ומסייע בשילובם בשוק העבודה, החליט להירתם השנה לטובת הישראלים הרבים שנפגעו במלחמה, מתוך תפיסה שתעסוקה היא אחת הדרכים היעילות ביותר בהליך השיקום.
"החלטנו להביא כאן ערך מוסף מעבר לשיקום הרגיל", מסביר ד"ר אלקסיס מיטלפונקט, מנהל שיקום היום בבית החולים "בשביל"ם" שבאיכילוב. "הקמנו את 'בשביל"ם פלוס', שזו תוכנית ייחודית המסייעת למשוקמים שלנו באמצעות מסלולי הכשרה ללימודים והזדמנויות תעסוקה. ככה אנחנו מעניקים לפצועים יתרון בהשתלבות מחדש בשוק העבודה. לדעתי, זאת הדרך לשיקום מיטבי".
3 צפייה בגלריה
שווים בתעסוקה 2024 - חרבות ברזל
שווים בתעסוקה 2024 - חרבות ברזל
שווים בתעסוקה 2024 - חרבות ברזל
(Shutterstock)

חמישה קורסים בעולמות ההייטק - וזו רק ההתחלה

בשלב הראשון יוצעו למשתקמים חמש הכשרות שונות בתחום ההייטק: ניהול רשתות (CCNA), שפותח דלתות לתפקידי IT; עיצוב ממשק וחוויית משתמש (UX/UI), שמתמקד בעיצוב תכנון של יישומים דיגיטליים; ניתוח נתונים (DATA Analyst), שפותח לנוכח הביקוש הגובר לאנליסטים במגוון מחלקות ארגוניות; הגנת סייבר (Cyber Security) לבעלי ידע בניהול רשתות ואבטחת מידע; וקורס מכירות מוצרי טכנולוגיה (Tech Sales), שמקנה כישורים להשתלבות בתפקידי מכירה בחברות טכנולוגיה.
בחירת ההכשרות מתבצעת באמצעות הפלטפורמה של חברת cob, שמנתחת את הביקוש הקיים בשוק התעסוקה ואת כישורי המועמדים, ומזהה את מסלולי ההכשרה היעילים והמשתלמים ביותר. "ניתחנו את שוק העבודה הנוכחי כדי לזהות משרות עם ביקוש גבוה מצד המעסיקים בהייטק, שניתן להשתלב בהן במהירות", מסבירה ד"ר נעמי לנדאו, סמנכ"לית פיתוח עסקי ב- cob. "התמקדנו בתפקידים עם שכר מכובד ואופק התפתחות וקידום. הרבה מעסיקים הביעו עניין ואנחנו מתרגשים מכך".
זיקה אב-צוק, סמנכ״לית פיתוח עסקי בסיסקו ישראל, ציינה כי החברה נרגשת מההזדמנות להירתם לטובת נפגעי הלחמה. "אנחנו נשמח לאפשר למשתקמים לנצל את הזמן בשיקום ולהיחשף למקצועות השונים בתעשיית ההייטק, לבחור במסלול קריירה, ללמוד ולהשתלב בתעשייה עם שחרורם", היא אומרת. "סיסקו מביאה את טכנולוגיית השיתוף שלה, Webex, שמאפשרת למשתקמים מבתי החולים השונים ללמוד יחד, ובזמן הזה ליצור קשרים ולהכיר את האקו סיסטם. סיסקו יחד עם השותפים העסקיים שלה – כמו בזק, בזק בינ״ל ומלם תים - ילוו את הלומדים ויציעו מנעד רחב של משרות עבורם".
אבישג אלבז הרוש, מנהלת מרכז "בשביל"ם פלוס" במרכז הרפואי איכילוב, מדגישה כי בהמשך מתוכננים להיפתח קורסים נוספים בתחומי בדיקות תוכנה ותמיכה טכנית על ידי נס טכנולוגיות (NESS) וקורסי פיתוח תוכנה ודבאופס על ידי אינפיניטי לאבס. לדבריה, ההכשרות הטכנולוגיות הן חלק ממענה תעסוקתי והשכלתי רחב שמציע "בשביל"ם פלוס", בנוסף למענים למשתקמים בתחומי הספורט והפנאי.
3 צפייה בגלריה
שווים בתעסוקה
שווים בתעסוקה
שווים בתעסוקה
(אילוסטרציה: Shutterstock)
יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, בירך על יציאת הפרויקט לדרך. "מפעל הפיס הציב בראש סדר העדיפויות שלו את נושא הסיוע לאנשים עם מוגבלות", אומר יצחקי. "המיזם הנפלא הזה הוא חלק ממהלך רחב היקף שמטרתו לקדם שוויון הזדמנויות מלא עבור אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ובכל תחומי החיים. זו הסיבה שאנחנו במפעל הפיס גאים כל כך להמשיך ולהוביל, זו השנה הרביעית, את פרויקט 'שווים בתעסוקה'".
לדברי יצחקי, "דווקא בתקופה מורכבת זו, בה לצערנו נכנסו ישראלים רבים למעגל המוגבלות החלטנו לגוון ולהרחיב את פעילותנו בנושא, והשנה ייפתחו קורסי הייטק לנפגעות ולנפגעי המלחמה במטרה לסייע בשיקום. אני קורא לכמה שיותר מעסיקים להירתם, לפתוח קורסי הכשרה ולהציע משרות לנפגעי המלחמה ולאנשים עם מוגבלות. אני משוכנע שתהיה להם השפעה נפלאה על כל מקום עבודה שייתן להם הזדמנות".

רוצים להצטרף? הירשמו לאירוע החשיפה

אירוע החשיפה למיזם יתקיים ביום שלישי ה-21 במאי בשעה 15:00, בבית החולים השיקומי "בשביל"ם" שבמרכז הרפואי איכילוב. באירוע יקבלו המשתתפים הסבר על תפקידים טכנולוגיים מבוקשים, כולל החוויה היומיומית של העוסקים בתחום, וישמעו על תוכניות ההכשרה שמציע המיזם ועל המשרות האפשריות בסיומה. בנוסף, הם ילמדו על האפשרות להשתתף בהכשרות עוד בימי השיקום, באמצעות טכנולוגיות הכיתה החכמה של חברת סיסקו ישראל, שמאפשרות למידה בנוחות מרבית ישירות ממרכז השיקום.
חברות נוספות שרוצות לפתוח הכשרות ייעודיות במסגרת המיזם, יש לפנות לאבישג אלבז הרוש Avishageh@gmail.com
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 11:56, 02.05.24