כשרס"מ שמעון אייל הקר, בשגרה לוחם ביחידת הגבולות של המחוז הצפוני, מקבל צו 8, הוא יודע שהוא לא צריך ללכת רחוק: למעשה, הקר יכול להישאר באותו מקום, ורק להחליף מדים.
רס"מ הקר, בן 42, נשוי ואב לשניים, מתגורר ביישוב קהילתי בגליל התחתון. הוא משרת במחוז הצפוני 12 שנים כבלש ביחידת הגבולות היוקרתית. "יחידת הגבולות של המחוז הצפוני נחשבת ליחידת הדגל בתחומה", הוא מספר בגאווה. "אנחנו פרוסים ופועלים 24/7 בשלושה גבולות: לבנון, סוריה וירדן, ותפקידנו הוא לסכל הברחות אמצעי לחימה וסמים לתוך שטח ישראל. העבודה שלנו, שדומה בעיקרה לזו של יחידות מובחרות בצה"ל, כוללת הפעלת מקורות מודיעין, תצפיות ומארבים בשטחי הגבול של המדינה".
לפני כשבע שנים עבר הקר קורס מפעילי רחפנים, ומאז הוא מפעיל הרחפנים העיקרי של היחידה. הכלי משמש אותו לצורך השגת מודיעין על עבירות, ובהמשך הצילומים מסייעים במעצרים.
"אני עובד בעבודה הכי מאתגרת והכי מעניינת בעולם ואני מאוד אוהב אותה", מעיד הקר. "אני מוקפץ כל הזמן, אין לי שעות מסודרות, ובכל פעם שעולה חשד להברחות לישראל, אני הראשון שקופץ לשטח. הפעילות הממושכת ביותר שעשיתי עם רחפן הייתה 22 שעות במארב על חוליית רצח באזור הצפון. ביצעתי עד היום מאות מעצרים של חשודים, ותפיסת הנשקים הכי גדולה שהייתי מעורב בה הייתה של עשרות כלי נשק מגבול ירדן".
1 צפייה בגלריה
שמעון אייל הקר
שמעון אייל הקר
שמעון אייל הקר. "מכיר את הגבול בעיניים עצומות"
בשירות הסדיר שימש הקר כקצין חימוש של גדוד השריון 77 בחטיבה 7, ומאז הוא ממשיך לשמש כקצין חימוש של גדוד מילואים. "ב־7 באוקטובר קיבלתי צו 8. זמן קצר אחרי שסיימתי משמרת בגבול לבנון, הוקפצתי עם הגדוד שלי לגבול סוריה, ומאז במשך ארבעה חודשים שירתי בגבול סוריה, בשטח שבין החרמון למשולש הגבולות. עשינו כל הזמן פטרולים ואני דאגתי שהגדוד יהיה כשיר. בצה"ל אני בדרגת רס"ן ומפקד על 30 חיילים. יכולתי לקבל פטור מהצבא בגלל השירות במשטרה, אבל העדפתי להיות במקום שאני יכול להשפיע בתקופת המלחמה.
"מכל הגדוד אני בעצם היחיד שמכיר את הגבול הזה בעיניים עצומות וגם ממבט על של רחפן, והרגשתי שאני בעצם בבית", הוא מסכם. "זו הזירה שאני חי בה, נושם אותה ורגיל אליה, ובזכות ההיכרות שלי עם השטח גם הצלחנו לסכל חדירות של מחבלים לתוך שטח ישראל".

פורסם לראשונה: 06:54, 08.02.24