תלמידי בית הספר אלחכמה בטמרה, שאיבד בחודש יוני האחרון את חלא רג'א ח'טיב ז"ל, שנהרגה מנפילת טיל איראני בטמרה, זכו בתחרות רוּבּ גולדברג. התחרות, נערכה אתמול (יום ה') במכון דוידסון לחינוך מדעי במכון ויצמן, כשהתלמידים והתלמידות מכיתתה של ח'טיב הקדישו את זכייתם לזכרה. בתחרות השתתפו תלמידי כיתות ט' מ-14 בתי ספר ברחבי הארץ, הן מהחברה היהודית והן מהחברה הערבית. "מרגש לראות את המחווה שעשו חבריה וחברותיה של חלא לכיתה. אני מאמין שהיא ראתה הכל מלמעלה", אומר אביה רג'א.
פידא אסדי, המורה שליוותה את הזוכים לאורך כל התהליך, שיבחה את תלמידיה וציינה את הערך המוסף בתחרות. "התלמידים שמחו והיו מלאי גאווה בזכות הניצחון בתחרות. שמחתם וגאוותם התעצמו נוכח ההקדשה לזכרה של חלא. עבורם, זו הייתה הדרך להפוך געגוע לעשייה משמעותית, ולהראות שהאור שלה ממשיך ללוות אותם. כמורה, זה ממלא את ליבי", אומרת אסדי.
חלא הייתה אמורה לקחת חלק פעיל בכנס הבוגרים של תוכנית שביט – מסלול למצוינות מדעית של תלמידי חטיבות הביניים, שמוביל מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן.
אבל בחודש יוני פגיעה ישירה של טיל ששוגר מאיראן בבית משפחתה גדע את החלום והפוטנציאל שהיה טמון בה. יחד עם חלא נהרגה אחותה הבכורה שדא, אימם מנאר ודודתם מנאר. מהאירוע הטרגי נותרו בחיים אב המשפחה רג'א והבת האמצעית רזאן שלומדת כעת בבית הספר בכיתה י"ב.
4 צפייה בגלריה


המנצחים בתחרות בניית מכונת רוב גולדברג, תלמידי בית הספר אלחכמה בטמרה
(צילום: מורן קוסטר בזל, מכון דוידסון לחינוך מדעי )
4 צפייה בגלריה


מכונת רוב גולדברג לזכרה של חלא רג'א ח'טיב ז"ל
(צילום: שירה כרמי וינטרוב, מכון דוידסון לחינוך מדעי)
למרות החלל שנפער בליבם, עמיתיה לספסל הלימודים עבדו בנחישות גדולה מתוך תחושת שליחות. המכונה שבנו עוצבה בצבעים המסמלים אבל, מתוך מחשבה כאילו חלא סייעה בבנייתה. כעת, עם הזכייה במקום הראשון, כל תלמידי בית הספר מאמינים כי מי שהייתה חברתם לספסל הלימודים מסתכלת עליהם מהשמיים וגאה בהם.
סאמיה סעיד יאסין, מנהלת חטיבת ביניים בבית הספר אלחכמה, אומרת כי הזכייה בתחרות אינה רק ניצחון מדעי – היא גם מסר של תקווה, זיכרון, צמיחה מתוך קושי, נאמנות ודו-קיום. "המדע הופך לכלי לביטוי רגשי וליצירת משמעות מתוך הכאב. מדובר בסגירת מעגל שמהולה בשמחה ובעצב, אשר מהווה את המשך דרכה של חלא. ברכות חמות לתלמידים ולתלמידות, אתם גאווה גדולה לבית הספר", אומרת יאסין.
גם מאיה שידלובסקי, מנהלת מסלול שביט במכון דוידסון לחינוך מדעי, התרגשה מעצם היותה של התחרות כר פורה שבו מורים ותלמידים מפגינים התמדה, נחישות ומצוינות מדעית. "השנה נוכחנו לגלות את תפקידה של העשייה המדעית בחיזוק החוסן האישי והקהילתי, דרך סיפורה המרגש של כיתת שביט בבית הספר אלחכמה בטמרה, שהקדישה את הניצחון לחברתם שנהרגה בנסיבות טרגיות", אומרת שידלובסקי.








