בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"

מציאת עבודה ראשונה אחרי התואר, כזו שתספק את הניסיון הראשון, זו משימה לא פשוטה בכלל – בטח כשמדובר באנשים עם מוגבלות, שעבורם שוק העבודה מאתגר במיוחד. אסף (יעקב) איילו (35) מבאר־שבע סיים את לימודי התואר בהנדסת מכונות בהצטיינות, היה בדיוק בנקודה הזאת, והחליט לנסות למצוא עבודה בכל דרך אפשרית.
"כתבתי פוסט בקבוצה בפייסבוק שנקראת 'סיכוי שווה', תיארתי את המצב הרפואי שלי וסיפרתי שאני מחפש עבודה", מספר איילו על הפוסט שהפך ויראלי וגרף אלפי לייקים ושיתופים. "מסתבר שהפוסט יצר גלים והגיע לאלעד, מנהל משאבי אנוש במפעל סודהסטרים בלהבים – שהחליטו להרים את הכפפה. הוא התקשר אליי, דיברנו, הגעתי לראיון והם החליטו לגייס אותי לעבודה", הוא נזכר באירוע ששינה את חייו לפני שנתיים וחצי.

4 צפייה בגלריה
הפוסט של אסף "יעקב" איילו
הפוסט של אסף "יעקב" איילו
"מאוד רוצה להיות פעיל ולחיות את חיי" (מתוך דף הפייסבוק "סיכוי שווה")
אלעד ברדס הוא מנהל משאבי האנוש שנתקל בפוסט. "המילים שאסף בחר כדי לספר את סיפורו נגעו לליבי", סיפר, "כמי שלוקח חלק מרכזי בתהליכי הגיוס, אני נחשף שוב ושוב לאתגרים העומדים בפני מחפשי העבודה, ובייחוד בפני מועמדים עם מוגבלות. לכן, אנחנו פועלים רבות על מנת להנגיש ולהתאים את תהליכי הגיוס והקליטה ואת המשרות השונות בסודהסטרים לאוכלוסייה זאת. האומץ של אסף להיחשף ברשתות, להציג את עצמו באופן כן ואותנטי, ולשתף ברצון העז שלו להשתלב במשרה מותאמת כמהנדס שסיים את לימודיו בהצטיינות – כל אלה נכנסו לליבי. הפוסט ליווה אותי במשך שעות ארוכות לאחר קריאתו ובאותו רגע החלטתי שנעשה את כל מה שנדרש כדי לשלב אותו בסודהסטרים. לשמחתי הצלחנו".
כשאיילו קיבל את השיחה מברדס, הוא היה המום. "כשגילתי על המחלה שלי, הרגשתי שהעולם מפנה לי את הגב ועוד מחשבות בסגנון", הוא מסביר, "כשהבנתי שמישהו רואה אותי ומוכן לקבל אותי לעבודה למרות האתגרים הנלווים למגבלה, הרגשתי לראשונה כשווה בין שווים".

4 צפייה בגלריה
שווים בתעסוקה - סודהסטרים
שווים בתעסוקה - סודהסטרים
"הרגשתי לראשונה שווה בין שווים"
(צילום: שמוליק דודפור)

ההתמודדות של אסף

אסף מתמודד עם מחלה גנטית שנקראת "פרידרייך אטקסיה". המחלה פוגעת במערכת העצבים ומשפיעה על הקואורדינציה ועל שיווי המשקל. הליכתם של המתמודדים עם המחלה מזכירה הליכת שיכור - עם נדנודים מצד לצד. "לכן אני נעזר במקל", הוא אומר, "כדי שאנשים ברחוב יבינו שיש לי מגבלה ואני לא שיכור".
השפעותיה של המחלה הניוונית הולכת ומתרחבות עם הזמן. "היא כבר מקשה עליי בהתנהלות היומיומית", הוא אומר, "וגם להבנה שהסימפטומים הולכים ומחמירים עם הזמן, יש משקל כבד. המנהל האישי שלי בצוות האוטומציה, והחברה בכלל, עושים הכל כדי שאתגבר על הקשיים. אני עובד בצורה היברידית, ולמרות שיש מרחק פיזי ביני לבין הצוות בחלק מהימים, אני כמעט לא נתקל בקשיים משמעותיים".
בסודהסטרים בחרו להעסיקו למרות שכבר בפוסט הוא ציין כי יש דברים שיתקשה לעשות. "כתבתי שחשוב שהעבודה שלי לא תהיה עם הידיים", הוא מספר, "אמנם ידעתי שמהנדס מכונות עובד בעיקר עם הראש ולא עם הידיים, אבל לפעמים כן נדרש להשתמש בידיים ולי אין את היכולת הזאת. אז ביקשתי שבמסגרת התפקיד שלי השימוש בידיים יהיה כמה שפחות גדול".
איך הייתה ההתחלה?
"אני לא כל כך זוכר כי עבר זמן. אני מניח שזה היה מאתגר עבור המנהל שלי וחברי הצוות לראות איפה אני יכול להיכנס ואיפה אני יכול להתאים. אולי בגלל שזה נעשה בצורה כל כך חלקה אני לא זוכר את ההתחלה כמאתגרת במיוחד".
קוראים את הכתבה אנשים עם מוגבלות ואומרים לעצמם: "הנה אדם מעורר השראה". מה הטיפים שאתה רוצה לתת להם בשביל שיצאו לשוק העבודה?
4 צפייה בגלריה
שווים בתעסוקה - סודהסטרים
שווים בתעסוקה - סודהסטרים
"העצה שלי היא להעיז"
(צילום: שמוליק דודפור)

"העצה שלי – לא לתת למוגבלות לנהל אותך"

"'קודם כל, מי אני בכלל? קטונתי. אבל העצה שלי היא להעיז. לא לתת למוגבלות לנהל אותך, או להשפיע על השאיפות שלך, או לגרום לך לחשוב שלא תוכל להגיע לאיזשהו מקום שרצית להגיע אליו. אני באמת מרגיש שאני שווה בין שווים".
שוק התעסוקה הוא מקום תחרותי – ועבור אנשים עם מוגבלות אף יותר. מה המסר שלך עבור מעסיק שמראיין אדם כזה?
"כשאתה נותן – אתה מקבל הרבה בחזרה. זה נכון בהרבה דברים בחיים, ובמקרה הזה, כשאתה עוזר לאדם שנמצא במצב לא פשוט – זה משמעותי מאוד. תזכרו שיש כאן אדם שצריך את העזרה שלכם בחיפוש עבודה, ובסוף מי שיזכה בו – רק ירוויח. כשאדם ללא מגבלה הולך לחפש מקום עבודה זה שונה מאדם עם מגבלה. כשמישהו כזה קם והחליט לצאת ולחפש עבודה. צריך ממש להעריך את הצעד הזה, בעיקר כשמדובר בתפקידים נחשקים, כי עליהם אנשים רבים עם מוגבלות פשוט מוותרים מראש. בעיניי צריך ממש לחטוף אותם. ויש גם חשיבות לכך שהמעסיק יתאים את מקום העבודה לצרכיו של העובד. כך השילוב יהיה מוצלח יותר".
מה אתה לומד מסביבת העבודה שלך?
"אני מקבל הרבה פידבקים טובים מהמנהל ומחברי לצוות, ומצליח כל הזמן ללמוד ולגלות דברים חדשים – הן בעבודה והן על עצמי".
4 צפייה בגלריה
שווים בתעסוקה - סודהסטרים
שווים בתעסוקה - סודהסטרים
"אסף משתלב בצורה מופלאה. תומך בכל המהנדסים"
(צילום: שמוליק דודפור)
עידן נקש, מנהל הנדסת אוטומציה גלובלית בסודהסטרים ומנהלו הישיר של אסף, מספר כי הוא "משתלב בצורה מופלאה. הוא תומך בכל המהנדסים בפתרונות ובדברים נוספים שנדרשים כדי שהעבודה שלהם תהיה הרבה יותר טובה ואפקטיבית".
המסר שלו למעסיקים שחוששים להעסיק עובדים עם מוגבלות: "לבחון בדיוק את היכולת של אותם אנשים ולהבין מה הערך המוסף שלהם ומה הם יכולים להביא. צריך להבין שההתאמות שנדרשות לעובד שכזה מאוד מאוד קטנות עבור המעסיק, אבל האימפקט אדיר".

רוצים להגשים חלום מקצועי? מיזם "שווים בתעסוקה" מחפש אתכם

גם השנה מציע הפרויקט שלל תוכניות הכשרה במגוון תחומים ללא עלות*(בחלקן יידרש דמי רישום*).
בין הקורסים שעומדים להיפתח השנה: קורס עיתונות ותקשורת של "ידיעות אחרונות" ו־ynet (שכותב כתבה זו נמנה בעבר על משתתפיו); קורס סושיאל מדיה של "ידיעות אחרונות" ו־ynet; קורס יסודות הבישול במלונות פתאל; הכשרת פיתוח SAP בחברת "פרוגיקס"; קורס שיווק דיגיטלי בחברת JUMPIN; קורס מיישמי ומטמיעי CRM של חברת MLY ,קורס תקשורת וטלוויזיה ברשת 13; וקורס סושיאל מדיה "בישראל בידור". חלק מהקורסים יועברו באופן מקוון.

בשיתוף מפעל הפיס ואתר "שווים"
פורסם לראשונה: 09:23, 05.09.23