בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים

"אנשים עם צרכים מיוחדים יכולים לעבוד בכל מקום עבודה, ולא צריך להדביק להם סטיגמה. מדובר באנשים טובים, האנשים עם הצרכים המיוחדים". המשפט הזה, שאומרת יהלי לימור סיני, עומד בלב לבו של פרויקט "שווים בתעסוקה".
הפרויקט - המשותף למפעל הפיס, עמותת שווים וקבוצת ידיעות - שם לעצמו למטרה ליזום הכשרות מגוונות עבור אנשים עם מוגבלויות על מנת לאפשר להם גישה לתחומי עיסוק ותעסוקה שונים במשק ולפעול למען שוויון הזדמנויות בעולם העבודה. בנוסף להכשרות שהתקיימו בתחומי עיתונות-יח"צ והיי טק, התקיים גם קורס הכשרה של רשת פתאל בתחום הבישול.
4 צפייה בגלריה
קורס הכשרה בבישול ברשת מלונות פתאל
קורס הכשרה בבישול ברשת מלונות פתאל
קורס הכשרה בבישול ברשת מלונות פתאל
"חשוב לנו מאד לעשות הכשרות מגוונות עם כל מיני מעסיקים", מסבירה הילה רוזן, מנהלת פרויקטים ב"תעסוקה שווה". "אנחנו מאוד רוצים לקדם את ההכשרות הללו, משום שאנחנו רואים שזה עוזר לאנשים עם מוגבלויות להשתלב בעולם התעסוקה", היא אומרת. "נשמח לעוד הכשרות, עם עוד מעסיקים שרוצים לפנות אלינו ולעשות משהו מיוחד עם אנשים עם מוגבלויות ובהמשך, לשלב אותם בעבודה".

לתת הזדמנות שווה לכולם בעולם התעסוקה

"שווים בתעסוקה" מבקש לאפשר לעולם העסקי לבדוק את הפוטנציאל הגלום בשילוב אנשים עם מוגבלויות לטובת כל הצדדים. "'תעסוקה שווה' היא התוכנית המרכזית מטעם משרד הכלכלה, לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק התעסוקה, והפעילות שלנו נועדה להיות כתובת מרכזית ועיקרית, גם מבחינת המגזר העסקי, גם מבחינת המגזר הציבורי וגם מבחינת אנשים עם מוגבלות, בשילוב שוק התעסוקה בישראל", אומר עידו יפה, מנהל תחום מעסיקים ב"תעסוקה שווה".
ואכן, בקבוצת "פתאל" הרימו את כפפת הבישול והציעו הכשרה עם שף הרשת. "מהיום הראשון בו הוקמה רשת מלונות 'פתאל', היה ברור לנו שאנחנו רוצים לשלב כל אדם באשר הוא, לא קשר לשיוכו המגזרי, הדתי, ללא קשר לגזע או מין ובלי קשר לסוג המגבלה. לכולם יש מקום אצלנו", אומרת גנית בוכמן, מנהלת ההדרכה של מלונות "פתאל". "כשפנו אלינו ממפעל הפיס ושאלו אם אנחנו רוצים להשתלב בתוכנית המקסימה ולייצר קורס מיוחד עבור אנשים עם מוגבלויות ולשלבם בעבודה, מיד אמרנו 'כן'".

לומדים לבשל אצל הטובים ביותר

"הכל התחיל כשנכנסתי למטבח לפני כ-12 שנה, בגיל 10 או 11", אומר שקד יפרח, שמשתתף בקורס הייחודי. "הסיבה שאני לומד פה היא בגלל שהדודה שלי רשמה אותי והיא ממש המליצה על הקורס. אני ממש אוהב את זה. העבודה מול השף ממש מדויקת ומאוד ברורה. הוא מסביר על הקיצוץ, על הערבוב, על הדיוק ועל טכניקות, וגם על המילוי והבישול", הוא אומר.
גם יהלי לימור סיני, משתתפת נוספת בקורס הבישול, מרוצה ממהלך הקורס: "באים בבוקר, עושים, מדברים קצת, ואז עולים למעלה ומכינים מרקים, וגם קישואים ממולאים ופסטה", היא אומרת ומוסיפה: "הקורס הזה מביא אותי לדברים שלא ידעתי לעשות ואני רוצה להיות עוד, לשאוף לעוד ולעשות".
גיא רודובסקי, שף רשת המלונות מסביר את העקרונות: "הקורס נותן למשתתפים את היסודות הבסיסיים, רגע לפני שהם נכנסים לעבוד במלונות רשת "פתאל". הוא נותן למשתתפים את הכלים ההתחלתיים, כדי שיוכלו להשתלב במערכות יותר גדולות, יותר עמוסות ורועשות, כך שיידעו לאן הם מגיעים ותהיה להם התאקלמות טובה יותר בהמשך".
הוא מסביר שתהליך הלמידה, כולל גם עבודת צוות וגם הבנה מה היא עבודת המטבח. "כל המשתתפים אוהבים לבשל ובישלו בצורה כזו או אחרת - אם זה בבית, באופן חובבני או במסגרות כאלה אחרות. אבל בסופו של יום, אף אחד מהם לא בישל מקצועית", הוא אומר על האתגר שניצב גם לפניו וגם לפניהם.
4 צפייה בגלריה
קורס הכשרה בבישול ברשת מלונות פתאל
קורס הכשרה בבישול ברשת מלונות פתאל
יהלי לימור סיני במטבח של פתאל
ומה בהמשך? שקד משתף בחלום. "אני אשמח לעבוד באיזשהו מלון בירושלים והחלום שלי זה להצליח - לדייק בזמנים, להגיע, להיות אחראי. זה כל מה שצריך".
"מפעל הפיס גאה להוביל פרויקטים, הן במסגרת הקהילה והן בהיבט הארצי, למען שילובם של אנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה הישראלי", אמר מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס. "אנחנו מאמינים שהשילוב בין העלאת המודעות לצרכי אוכלוסייה זאת באמצעות הסברה, לצד שיתופי פעולה פורצי דרך עם שותפים למטרה זו, יכולים לייצר שינוי אמיתי בשטח. יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, הציב את הנושא בראש סדר העדיפויות של הארגון ואנחנו פועלים על מנת ליישם את החזון יחד עם שותפים נפלאים לדרך שנרתמים בכל כוחם למען מטרה נעלה זאת."
בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים
פורסם לראשונה: 08:10, 23.03.22