בשיתוף מפעל הפיס
כשהחלה המלחמה, חברת הכנסת לשעבר שירלי פינטו קיבלה שלל בקשות לעזרה מאנשים עם מוגבלות. פינטו, שבשל היותה חירשת הפכה לסמל ולכתובת לפניות מצד אוכלוסיית האנשים עם המוגבלות, פנתה לעידן מוטולה מנכ"ל אתר שווים, שפועל בתחום ללא הפסקה שסיפר שגם הוא נתקל באותה תופעה: צרכים רבים שצצו בשל המצב המורכב במדינה. הוא פנה למפעל הפיס, שפועל למען אוכלוסייה זו בשלל דרכים (כולל פרויקט "שווים בתעסוקה", אשר מתקיים בשיתוף קבוצת "ידיעות אחרונות") – וכך נולד החמ"ל הסגול: מיזם שנותן מענה לכל הצרכים והבעיות שיש לאנשים עם מוגבלות בעקבות הלחימה.
את החמ"ל מאיישים מתנדבים – שרובם אנשים עם מוגבלות בעצמם, מוקדנים ממפעל הפיס שעובדים בזמני שגרה במכירת מנויים וחברי מערכת "שווים". מי שנותן את המענה בשטח, בין היתר, הוא מערך המילגאים של מפעל הפיס: מדי שנה נותן הארגון אלפי מלגות לסטודנטים, שמתנדבים בתמורה לקהילה.
5 צפייה בגלריה
החמ"ל הסגול
החמ"ל הסגול
"בתקופות לחימה אנשים עם מוגבלות נשארים מאחור
(צילום: אלעד מלכה)
"תמיד אנשים עם מוגבלות נשארים מאחור"
נעמה אביטל מבאר־שבע, סטודנטית באוניברסיטת בן־גוריון בימים כתיקונם, מתמודדות עם שיתוק מוחין מלידה. "בגלל ששנת הלימודים האקדמית לא התחילה, היא מספרת, "חיפשתי משהו טוב לעשות, משהו שירים אותי במצב המדכא שבו אנחנו נמצאים, ומצאתי את החמ"ל הסגול. כבחורה צעירה עם מוגבלות, העולם של הפונים לא זר לי. אני יכולה לדמיין את הסיטואציות, להבין אותן, אני מכירה אותן. נגיד, כאשר למישהו יש מוגבלות פיזית והוא מחפש פינוי, אני יודעת שזה צריך להיות מקום עם מקלחת ולא עם אמבטיה, למשל".
היא גם מכירה היטב את הצד הפסיכולוגי. "עבור אנשים עם מוגבלות, לבקש עזרה זה תמיד אישיו, לא רק במלחמה", היא מסבירה, "אני יכולה להגיד באופן אישי, שככל שאני גדלה אני עוברת תהליך עם הדבר הזה. הרבה פעמים כשאני כן מבקשת עזרה, אני מבינה כמה אנשים הם טובים. זה מחזק. בחמ"ל הסגול כולנו רוצים לעזור".
5 צפייה בגלריה
שירלי פינטו
שירלי פינטו
״כבחורה עם מוגבלות, אני יכולה לדמיין את הסיטואציות״
(צילום: ירון שרון)
"הטוב הקטן שלנו עושה יותר טוב בעולם, וגם יותר טוב לנו"
מוטולה מספר כי בחמ"ל "נותנים מענה גם לדברים הכי בסיסיים – כמו אדם שזקוק לתרופה או מזון ולא יכול ללכת לרכוש אותם, משפחה שצריכה בייביסיטר לילד עם צרכים מיוחדים, חלוקת טאבלטים לילדים, וגם לסוגיות יותר מורכבות כמו פינוי של קשישה לקוית ראייה מהצפון לבית מלון בתל־אביב, כי היא לא יכלה לשאת עוד את הלחץ והחרדה. ולפעמים אנשים רק צריכים שמישהו פשוט ידבר איתם. מספיק שהאדם בצד השני מקשיב ונותן להם לפרוק, וזה מאוד עוזר".
"בתקופות לחימה אנשים עם מוגבלות נשארים מאחור", מסבירה פינטו, "כולם רצים קדימה והאנשים שממילא שקופים הופכים להיות עוד יותר שקופים. יש יותר ממיליון וחצי אנשים עם מוגבלות בישראל, רבים מהם צריכים סיוע במגוון תחומים – עזרה נפשית, ציוד, עזרה עם הילדים – ואין בעצם גוף שיודע לתת את המענה לצרכים האלה".
5 צפייה בגלריה
שירלי פינטו
שירלי פינטו
"לפעמים אנשים רק צריכים שמישהו ידבר איתם"
(צילום: ירון שרון)
לילך רפל מחיפה, מנהלת קליניקה משפטית לזכויות אנשים עם מוגבלות במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, החלה להתנדב בחמ"ל הסגול כבר מהיום השני של המלחמה. "כאדם עם מוגבלות בעצמי, הרגשתי שזה משהו שאני חייבת אותו. לא רק בשביל אנשים אחרים, אלא גם בשביל עצמי", משתפת רפל, ומוסיפה: "באופן אישי יש לי שני מגויסים בבית, בעלי והבן הגדול שלי. ההתנדבות מסיחה את דעתי מהלחץ שזה גורם לי. האמת: אני מרגישה שלא פחות משאני עוזרת לאחרים, הם עוזרים לי בזה שהם נותנים לי מטרה להתמקד בה".
רפל מספרת בהתרגשות על הישג שהיא גאה בו במיוחד. "פנתה אליי משפחה שפונתה מקריית־שמונה. יש שם בחורה בוגרת בתפקוד מאוד נמוך, עם מוגבלות שכלית־התפתחותית, שהייתה במצוקה נוראית ולא הסכימה להתפנות כי היא הבינה שיש מלחמה בחוץ. גם כשכבר הצליחו להעביר אותה למקום אחר, היא בחרה להסתגר באמבטיה ובמשך יומיים לא הייתה מוכנה לצאת", היא מספרת.
5 צפייה בגלריה
שירלי פינטו
שירלי פינטו
"לא פחות משאני עוזרת לאחרים, הם עוזרים לי"
(צילום: ירון שרון)
רפל חיברה את המשפחה עם פסיכולוגית שמומחית במוגבלות שכלית־התפתחותית, ובנוסף, שלחה אליה מילגאית שנמצאת איתה שלוש שעות בכל יום. "הם צילמו ושלחו לי סרטון, שבו רואים אותה צוחקת כשיש אזעקה", היא משתפת בעיניים בורקות, "כשראיתי אותו הרגשתי שהצלתי עולם ומלואו, עד כמה שזו קלישאה, בזה שעזרתי לבן אדם אחד בכזה משבר".
למתנדבים בחמ"ל מתאימים תפקידים שמתאימים להם. למשל, כשהגיעה פנייה מצעיר על הרצף האוטיסטי שחשש לקחת חלק בפעילות כי הוא לא מדבר בטלפון ומתקשר רק בכתיבה, מינו אותו לטפל בפניות של אנשים שמבקשים לדבר רק בהודעות וואטסאפ. "הוא פחד שנוותר עליו, אבל כאן כל אחד מתאים. צריך לתת את הכלים, וכל אחד יכול להיות המוקדן הכי טוב", מצהירה פינטו.
5 צפייה בגלריה
שירלי פינטו
שירלי פינטו
"החוסן האזרחי הוא הדלק לכל המערכה הזאת"
(צילום: ירון שרון)
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס, מסכם: "מפעל הפיס שם לעצמו כמטרה לתמוך באנשים עם מוגבלות, אנשים שגם בזמני שגרה לא תמיד רואים אותם וקולם לא תמיד נשמע. אנחנו פועלים לכך שהעולם יהיה נגיש עבורם. כמובן שבעת הזו, כאשר הקשב שלנו מטבע הדברים מרוכז בענייני הלחימה, החשיבות של מתן תשומת לב לאותן אוכלוסיות גדולה שבעתיים. אנחנו מצליחים לייצר פתרונות לאלפי בקשות וצרכים שעולים מהשטח, החל מדיור, תעסוקה, זכאויות, מכשירים שצריכים תיקון, ועוד. אני מאמין שהחוסן האזרחי הוא הדלק לכל המערכה הזו, ולכן לעזרה שניתנת פה יש משמעות אדירה בימים האלה".
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 06:00, 06.11.23