בין הילדים לעבודה, בין הדאגה לבן הזוג לתפעול הבית – נשות המילואימניקים שנמצאים בחזית הלחימה מאז 7 באוקטובר נדרשות לתמרן בין חזיתות אחרות, ולרוב אין להן אפילו רגע לעצמן.
כדי להקל עליהן את ההתמודדות, בימים אלה עשרות יוזמות של תלמידים ברחבי הארץ בתמיכה של בתי הספר ושל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך מסייעות למשפחות המילואימניקים במטלות היומיומיות ומאפשרות לנשים לנוח.
אביגיל אסתר אבו, תלמידת י"א באולפנת דרכא בנתיבות, יזמה הקמת חמ"ל שסחף אחריו כ־80 מתנדבים, בהן בנות שירות לאומי, בוגרות האולפנה, אזרחים טובים ואפילו מחנכת הכיתה. "ראינו את הקשיים של נשות המילואימניקים וחשבנו איך לעזור", היא מספרת. "אנחנו דואגות לבייביסיטר, מארגנות פעילויות לילדים, עוזרות במטלות הבית ועומדות לרשות המשפחות בכל דבר. הסיפוק גדול, הנשים כותבות לנו שזה נתן להן הזדמנות להתאוורר".
2 צפייה בגלריה
אביגיל אסתר אבו
אביגיל אסתר אבו
אביגיל אסתר אבו. "סיפוק גדול"
ע', אם לשלושה (8, 3 ושנה), שבעלה מגויס מתחילת המלחמה, הגיעה לסף קריסה בשל העומס הפיזי והנפשי. "הייתי חייבת קצת שקט ומנוחה לעצמי, המצב הזה מתיש מאוד", היא מספרת. "המתנדבות הגיעו כמו מלאכיות משמיים, נרתמו מעל ומעבר, לקחו את הילדים למספר שעות, ואני יכולתי למלא מצברים. הילדים נהנו, ולי זה עזר מאוד".
באורט קריית־טבעון משתתפים התלמידים בפרויקט "נוער מגויס למען משפחות המילואימניקים", שבמסגרתו הם מסייעים בפעילויות לילדים, עזרה בשיעורי בית, הוצאת הכלב לטיול ועוד. "הדרך שלי לתרום למאמץ המלחמתי בגילי הצעיר היא בהתנדבות עם משפחות המילואימניקים", אומרת הדר וינטר זאבי, תלמידת כיתה י' בבית הספר. "אבות רבים גויסו למילואים, ונוצר מצב שבו האם נשארת בבית עם ילדים קטנים, צריכה להתמודד לבד וזקוקה לעזרה. עברנו בכיתות והסברנו על הפרויקט, וקיבלנו המון פניות מבני נוער שרוצים לעזור".
הדס פלג ירדן היא אשת מילואימניק, אם לארבעה ועובדת בשתי עבודות: רכזת מוגנות בתיכון בבוקר ומאמנת כושר ואתלטיקה במועדון כדורסל בטבעון אחר הצהריים. "עד שהתחיל הפרויקט הייתי לוקחת איתי את הילדים לעבודה, וזה לא אידיאלי לאף אחד", היא מספרת. "הגיעו אליי שתי נערות והיו עם הילדים אצלי בבית בזמן שאני יצאתי לאמן, ונער אחר לקח אליו את הבן שלי, שיחק איתו, פינק אותו ונתן לו את תשומת הלב שלי היה קשה לתת. זה נתן לי כמה רגעים של שקט ולהיות עם עצמי".
2 צפייה בגלריה
הדס פלג ירדן
הדס פלג ירדן
הדס פלג ירדן עם התלמידים שהתנדבו בביתה. "רגעים של שקט"
ליאור לויתן, מנהל תיכון אתגרי העתיד בחריש, מספר שתלמידי שכבה י"א החליטו להתגייס למאמץ הלאומי ולתמוך בנשות המילואימניקים שמחזיקות את הבית לבד במשך תקופה ארוכה. בין היתר הרימו התלמידים ערב מיוחד שכלל ארוחת ערב מפנקת ואת המופע ״על זוגיות, ילדים, והדבר הזה שנקרא חיים״ של הקומיקאית נועה יהודאי.
סמנכ״ל ומנהל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, חגי גרוס, אמר: "משרד החינוך פועל כדי לוודא שמשפחותיהם של המילואימניקים יקבלו את המעטפת הראויה ויוזם ומעודד את בתי הספר ברחבי הארץ, מכל המגזרים והזרמים, לרתום את התלמידים עבור מטרה נעלה זו. כולנו גאים בתלמידים ובתלמידות המשקיעים מזמנם ומרצם במגוון צורות ודרכים למען רווחת המשפחות״.
פורסם לראשונה: 00:00, 06.02.24