ועדת הקורונה אישרה בצהריים (יום ב') את פתיחת חדרי הכושר והבריכות המקורות והלא-מקורות, בניגוד לעמדת ראש הממשלה ושר הבריאות, שהודיעו כי החליטו לפתוח את בריכות השחייה הלא מקורות תוך תגבור האכיפה בהן. בעקבות תמיכתה של יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון, בליכוד קראו להדיחה מתפקידה - אך בכחול לבן התנגדו, ובליכוד החליטו להשעותה בלבד.


החלטת ועדת הקורונה ביטלה את ההגבלות על פתיחת חדרי הכושר והבריכות שהטילה הממשלה בשבוע שעבר. בסמוך לשעה 16:00 התכנסה שוב הוועדה כדי לקיים הצבעה חוזרת (רביזיה), אך ההחלטה לא השתנתה. יש לציין כי המשמעות היא שכל הדו"חות שקיבלו הבריכות וחדרי הכושר שהמשיכו בפעילות מאז החלטת הממשלה יבוטלו.
ההחלטה עברה כאמור בתמיכת יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון וחברי כחול לבן בוועדה. דקות ספורות לאחר ההחלטה, דרש יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לכנס את ועדת הכנסת ולהדיח את שאשא-ביטון מראשות ועדת הקורונה, מאחר שהצביעה נגד עמדת ראש הממשלה והקואליציה. "נדיח אותך", אמר לה זוהר עם יציאתה מהאולם. "נגמר הסיפור שלך עם הוועדה. את גמרת את הסיפור". לאחר מכן הגיש זוהר ליו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג מכחול לבן בקשה להחליף את שאשא-ביטון. בהמשך, כאמור, החליטו בליכוד להשעותה בלבד.
7 צפייה בגלריה
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
וועדת הקורונה בהחלטה על חדרי כושר ובריכות
הדיון בוועדת הקורונה
(צילום: ערוץ כנסת)
7 צפייה בגלריה
ההצבעה בוועדת הקורונה על פתיחת חדרי הכושר והבריכות בצל התפשטות הקורונה
ההצבעה בוועדת הקורונה על פתיחת חדרי הכושר והבריכות בצל התפשטות הקורונה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
7 צפייה בגלריה
מיקי זוהר מבקש להחליף את שאשא ביטון בוועדת הקורונה
מיקי זוהר מבקש להחליף את שאשא ביטון בוועדת הקורונה
המכתב ששיגר מיקי זוהר לאיתן גינזבורג

זוהר עצמו תקף את שאשא-ביטון בוועדה: "ההחלטה שמתקבלת היום בניגוד לעמדת גורמי המקצוע, הדבר הזה לא מתקבל בעליל, הקואליציה לא תסבול את זה. נמנה יו״ר חדש לוועדה והוא יחדש את הצו ויאשר אותו במלואו. לא יקרה מצב שבו ח״כ פשוט יכתיב לממשלה איך לנהוג".
שאשא-ביטון הגיבה: "אנחנו לרגע לא מקילים ראש ואנחנו נשקול את הדברים, מפאת כבודו של מיקי זוהר לא אומר מה הייתה דעתו האמיתית בשיחות הסגורות".
לאחר מכן כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "ועדת הקורונה ניהלה ישיבות ארוכות ומעמיקות, במהלכן הגיעו להשמיע את דעתם מומחים שונים ומגוונים. בתום הדיונים קיבלתי את ההחלטה המאוזנת עבור הציבור. החלטה שמחד שומרת על בריאות הציבור ומאידך מקיימת את החובה להבטיח פעילות כלכלית רציפה ככל שניתן. שני המשברים, מנוהלים במקביל. לכן חשוב היה ללמוד, להקשיב ולשאול שאלות, במטרה להגיע להחלטה הנכונה ביותר שנותנת את המענה המיטבי בשני המישורים. בפני הוועדה הוצגו נתונים ברורים על אי תחלואה בבריכות. גם בנוגע לחדרי הכושר אין עדות לכך שהם מוקדי התפרצות וישנו גם תו סגול מחמיר וברור שיימנע הידבקות. נוסיף לכך ששחייה ואימון חיוניים לבריאותם הנפשית והפיזית של אנשים רבים. זאת והחשיבות הכלכלית של הפעלתם כפי שהוצגו בוועדה, חיזקו אותי בדעתי שסגירת חדרי הכושר והבריכות כמקשה אחת היא טעות. אני קוראת לציבור להישמע להנחיות באדיקות כדי למנוע את ההתפשטות של הנגיף ולדאוג לבריאות של כולנו".
לטענת גורם בכיר בליכוד, "יפעת שאשא-ביטון נכנעה ללחץ מלוביסטים שייצגו את חדרי הכושר. לכן היא לא הסכימה אפילו לסגור ל-24 שעות. כל המומחים של משרד הבריאות הזהירו שחדרי הכושר הם סכנה ממשית להדבקה בגלל שהנגיף עובר גם בהזעה, ולכן המסיכות לא נותנות מענה. לא ניתן לעבור על כך לסדר היום, ולכן היא תושעה מתפקידה לזמן מה".


נציין כי ההחלטה שהתקבלה בוועדה הייתה בניגוד להודעה שהוציאה לשכת ראש הממשלה זמן קצר לפני פתיחת הדיון, שלפיה "ראש הממשלה ושר הבריאות החליטו לגבש תו סגול מחמיר מיוחד לצמצום ההתקהלויות סביב הבריכות, ובכך לפתוח את בריכות השחייה הלא מקורות תוך תגבור האכיפה במקומות אלה". עוד נמסר כי "חדרי הכושר יישארו סגורים ויפוצו כלכלית בהתאם".
על שאשא-ביטון הופעלו לחצים מטעם הממשלה, שרוצה להשאיר את ההגבלות על כנן, ומצד בעלי העסקים וחברי האופוזיציה שמעוניינים להסיר אותן. הבוקר, על-רקע ההתנגדות בממשלה להסרת ההגבלות, שיגר גורם בכיר בממשלה איום לעברה של ח"כ שאשא-ביטון. "אם היא לא תיישר קו עם החלטות הממשלה המתקבלות - היא תוחלף בראשות ועדת הקורונה", הוא אמר. כאמור, לאחר שהצביעה בעד הסרת ההגבלות - מומש האיום ובליכוד ביקשו להחליפה.
לקראת הדיון אמרה קרן שתוי, מנכ"לית רשת חדרי הכושר הולמס פלייס, כי היא מקווה שחברי הכנסת ישימו את הפוליטיקה בצד, כלשונה. "כולם בעד פתיחת חדרי הכושר והבריכות. ועדיין משום מה, בגלל עניינים פוליטיים וטכניים, זה אולי לא יקרה", ציינה. "אני פונה לחברי הוועדה - לא מעניין אותנו הפוליטיקה שלכם. מעניין אותנו שיפתחו את הענף שסגרו באופן לא תקין".
7 צפייה בגלריה
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
35 מקרי הדבקה ביותר מחודש. חדר כושר בב"ש
(צילום: בראל אפרים)
אתמול פרצה בכנסת מהומה לנוכח החלטתה של שאשא-ביטון להצביע על אישור התקנות שעליהן החליטה הממשלה באופן כולל, ולא לפי כל סעיף בנפרד. ח"כ מיקי לוי מסיעת יש עתיד אמר: "אני נגד סגירת הבריכות וחדרי הכושר, אתם לא יכולים להכריח אותי להצביע עם הממשלה על שאר הנושאים". עם זאת, ח"כ שאשא-ביטון התעקשה לקיים את ההצבעה על הצו המלא של הממשלה, ובשלב זה הודיעה על נעילת הישיבה ועל דחיית ההצבעה להיום.
לאחר החלטתה של שאשא-ביטון, החלו צעקות ועימותים שכמעט גלשו לאלימות במסדרונות הכנסת. ח"כ אחמד טיבי צייץ בתום המהומה כי "הישיבה התפזרה ללא הצבעה. שאשא-ביטון קיבלה טלפון עלום מראש הממשלה (היא הודיעה על כך) והיא נעלה את הישיבה. חבל".

בפתח הדיון אתמול אמרה שאשא-ביטון: "יש עיקרון אחד שאנחנו לא מוכנים לוותר עליו - והוא להבין מה ההיגיון מאחורי ההחלטות, בעיקר בענפי בריכות השחייה וחדרי הכושר. הצלחנו להביא בשבוע שעבר למתווה פשרה בנושא של המסעדות, אבל לא יכולנו לקבל את ההחלטה ביום רביעי כשלא היו לנו את הנתונים לגבי בריכות וחדרי כושר".
לפני פתיחת הדיון אתמול, מסר משרד הבריאות נתונים על התפשטות הנגיף בישראל, ובפרט במוסדות שנסגרו. לפי החקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות, בחתונות שהתקיימו בין 4 ביוני ל-10 ביולי נרשמו 170 מקרי הדבקה, בחדרי הכושר 35 מקרים, במסעדות 21 מקרים ובברים שישה מקרים.
7 צפייה בגלריה
 ועדת קורונה
 ועדת קורונה
יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון. תוחלף בתפקיד?
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נציגת משרד הבריאות ד"ר אמיליה אניס התייחסה בדיון לסגירת חדרי הכושר וציינה מאמר מדעי מדרום קוריאה, שעליו היא הסתמכה: "המאמר הראה התפרצות של 112 מקרים ב-12 חדרי כושר בדרום קוריאה, כאשר המקור זה סדנה של ארבע שעות שהתרחשה וכתוצאה מזה שהיה שם חולה אחד בסדנה".
בנוגע לבריכות הציבוריות אמרה נציגת משרד הבריאות: "אין עטיית מסיכות. יש צפיפות. בקיץ כולם עומדים במקום מה שיוצר צפיפות. יש התקהלות ויש קושי בהקפדה על ההנחיות והיגיינה. הבריכות נסגרו לא רק בישראל אלא גם במדינות אחרות".
7 צפייה בגלריה
בריכת מלון הרודס בתל אביב
בריכת מלון הרודס בתל אביב
הבריכה במלון הרודס מלאה בשבת
"בריכה זה לא רק המים של הבריכה, זה גם כשיושבים על שפת הבריכה. ההמלצה התקבלה בגלל הנסיבות האפידמיולוגיות בבריכה זה לא רק המים עצמם, זה גם ההתקהלות. זה הכול מסביב". כמה מחברי הכנסת תהו מול נציגת משרד הבריאות האם היא ממליצה לסגור בריכות ציבוריות רק על סמך סגירות בחו"ל. ד"ר אניס נשאלה מדוע הבריכות לא נכנסו לנתוני מקורות ההדבקה - והשיבה: "כי אין לי נתונים".
בשבוע שעבר, נזכיר, אישרה מליאת הכנסת ברוב של 29 תומכים מול 24 מתנגדים חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, שמקנה לממשלה לאשר תקנות ולקבל על כך את אישור הכנסת בדיעבד.
מיד לאחר אישור החוק שעוקף את הכנסת, קבעה הממשלה תקנה שקובעת סגירת אולמות אירועים, ברים, מועדונים, חדרי כושר, אולמות תרבות ובריכות ציבוריות. עוד נקבע כי המסעדות יישארו פתוחות תחת הגבלות.

עימות בממשלה סביב הסגר הבא

בישיבת הממשלה שהתקיימה היום, התעמתו השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס ושר האנרגיה יובל שטייניץ סביב דבריו של השר שטייניץ באולפן ynet.
"המדיניות שלנו צריכה להיות מאבטלה לעבודה. יש לייצר ודאות מרבית למשק גם תוך כדי המשבר המתמשך. לשמחתי הנתונים בימים האחרונים מצביעים על תחילתה של מגמה ויכול להיות שאנחנו בתחילת סוף הגל השני. אני מציע למשרד הבריאות להפסיק לפזר תרחישי אימה", אמר השר אקוניס.
השר שטייניץ, שקרא להטיל סגר מיידי של עשרה ימים בריאיון באולפן ynet, השיב לו: "הנתונים מראים שאנחנו עדיין במקומות הגבוהים בעולם בתחלואה".
אקוניס השיב לו בתקיפות: "שמעתי שאתה מציע להטיל סגר כללי מיידי. אני מתנגד לרעיון הזה בכל תוקף, זה יחריב את כלכלת ישראל. ואתה כשר אוצר לשעבר בוודאי יודע את זה". שרי הממשלה נדהמו מהעימות בין השניים ולא הביעו עמדה.
פורסם לראשונה: 13:46, 13.07.20