יו"ר הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, הדומה, הודיע הערב (ג') כי הורה לאחת מהוועדות בו לחקור את האפשרות שכוחות זרים הם שעומדים מאחורי ההרעלה לכאורה של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, מתוך מטרה ללבות את המתיחות הפנימית ברוסיה.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
הקרמלין לא מתייחס להאשמות ברצינות. נבלני ופוטין
(צילום: רויטרס)

"ועדת הביטחון קיבלה הוראה לנתח את מה שקרה, מתוך כוונה להבין האם היה זה ניסיון מצד מדינות זרות לפגוע בבריאותו של אזרח רוסי כדי לעורר מתיחות בתוך רוסיה, וכן להפנות האשמות חדשות כלפי ארצנו", מסר יו"ר הדומה וייצ'סלב וולודין.
למרות דבריו של המחוקק הרוסי הבכיר, בקרמלין דחו היום את האפשרות שנבלני הורעל, ואמרו כי מדובר בהערכה מוקדמת מדי. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שההודעה שפרסמו אתמול הרופאים בבית החולים בברלין שבו מאושפז נבלני – ולפיה בדיקה שנערכה לו מצאה אינדיקציות שהוא אכן הורעל – הייתה חפוזה.
פסקוב טען כי ייתכן שמצבו הקשה של נבלני, שהתמוטט בכאבי תופת בטיסה ביום חמישי מסיביר למוסקבה, נגרם מסיבות אחרות, ולאו דווקא מהרעלה. בבית החולים שבו אושפז תחילה נבלני בסיביר טען הצוות הרפואי כי אין אינדיקציה שנבלני הורעל. מקורביו של נבלני האשימו את הצוות הרוסי בסיביר בהסתרת מידע, ובהמשך, בעזרת לחץ בינלאומי נרחב, פונה נבלני לבית חולים בברלין.
שם אמרו אתמול הרופאים הגרמנים כי ישנן אינדיקציות שהוא הורעל מחומר המשתייך לקבוצת החומרים המכונה cholinesterase inhibitors. לדברי הרופאים הגרמנים, הם עדיין אינם יודעים מהו החומר המדויק שנמצא בגופו של נבלני. כעת הם עורכים בדיקה נרחבת יותר.
4 צפייה בגלריה
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
נבלני מפונה באמבולנס למטוס שפינה אותו לברלין, בסוף השבוע
(צילום: רויטרס)
לקבוצת החומרים cholinesterase inhibitors משתייכים חומרים שאפשר למצוא בין השאר בנשק כימי ובקוטלי חרקים, אבל גם בתרופות המיועדות להפחתת התסמינים של אלצהיימר וסוגים אחרים של דמנציה בקרב בני אדם. בקבוצת הכימיקלים הזו נכלל החומר המכונה "נוביצ'וק", זה ששימש לפי החשד גורמים רוסים לכמה הרעלות של מתנגדי משטר רוסים, בהם הסוכן הכפול סרגיי סקריפל שהורעל ב-2018 באנגליה.
דובר הקרמלין פסקוב טען היום שעד שלא יימצא החומר המדויק ששימש להרעלה, אין מקום לפתיחה בחקירה פלילית. "אם החומר יימצא, ואם ייקבע שזו הרעלה, אז יהיה מקום לפתוח בחקירה", מסר. הוא דחה פעם נוספת את ההאשמות שרוסיה עומדת מאחורי ההרעלה, האשמות שלדבריו הן אינן יותר מ"רעש חלול". "אנחנו לא מתכוונים לקחת את זה ברצינות", הוסיף. בהמשך מסר משרד החוץ הרוסי הודעת הכחשה נוספת, שבה צוין כי אין היגיון מאחורי מעשה שכזה, כיוון שהרעלתו של נבלני לא הייתה מועילה להנהגה הרוסית.
נבלני, יריבו המר של הנשיא פוטין, עדיין מאושפז בתרדמת בבית החולים בברלין. אתמול מסרו הרופאים שמצבו קשה, אך שלפי שעה לא נשקפת סכנה ממשית לחייו. הרופאים ציינו כי אי אפשר לשלול כרגע את האפשרות שנבלני יסבול מפגיעה ארוכת טווח, במיוחד במערכת העצבים.
4 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
"חקירה? מוקדם מדי". דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב
(צילום: רויטרס)
ההרעלה לכאורה של נבלני מעוררת כעת קריאות בעולם לחקירה – שאותה כאמור דוחה הקרמלין. לקריאות הללו הצטרפה היום ארה"ב. מזכיר המדינה מייק פומפאו הביע היום "דאגה עמוקה" מהדיווחים על הרעלתו של נבלני. "משפחתו של נבלני והעם הרוסי ראויים לחקירה מקיפה ושקופה, ולכך שאלו שמעורבים ייתנו את הדין".
סגן מזכיר המדינה האמריקני סטיבן ביגון, שביקר היום ברוסיה ונפגש עם שר החוץ סרגיי לברוב, הביע גם הוא דאגה ממצבו של נבלני ומההשפעה שעלולה להיות לדיווחים על הרעלתו על "החברה האזרחית" ברוסיה. קריאה לחקירה השמיעה גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וכן צרפת, נורבגיה וארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי.
נבלני, פעיל האופוזיציה הבולט ביותר ברוסיה, הוא עורך דין ופעיל נגד השחיתות במדינה. "הקרן למלחמה בשחיתות" שבראשה עמד נלחמה במשך שנים כדי לחשוף מעשי שחיתות מצד פקידי ממשל בכירים, בהם כמה אישים רמי דרג. בחודש שעבר נאלץ נבלני לסגור את הקרן בעקבות תביעה שהגיש נגדה איש עסקים המקורב לקרמלין, תביעה שמוטטה את הקרן כלכלית.
4 צפייה בגלריה
רוסיה אלכסיי נבלני שותה לכאורה תה לפני ה עלייה למטוס אולי הרגע שבו הורעל
רוסיה אלכסיי נבלני שותה לכאורה תה לפני ה עלייה למטוס אולי הרגע שבו הורעל
רגע ההרעלה? נבלני בבית הקפה בשדה התעופה בסיביר
בשנים האחרונות נשלח נבלני לכלא כמה פעמים כעונש על כך שארגן הפגנות מחאה נגד השלטון הרוסי. בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי מעצרו וכליאתו בשנים 2012 ו-2014 נבעו ממניעים פוליטיים וכי הם בגדר הפרה של זכויות אדם. בשנת 2017 הותקף על-ידי כמה גברים: הם הטילו על פניו חומר חיטוי, ועין אחת שלו נפגעה.
בשנת 2018 ביקש נבלני להתמודד על הנשיאות מול פוטין, אבל השלטונות אסרו עליו לעשות זאת. הוא הקים שלוחות רבות של התנועה שלו ברחבי רוסיה, ומאז הוא מציג את מועמדותם של אנשי אופוזיציה בבחירות מקומיות בניסיון לקרוא תיגר על חברי מפלגת השלטון הרוסית, "רוסיה המאוחדת".
בחודש הבא ייערכו בחירות לרשויות המקומיות ברוסיה, ולאחרונה נבלני ובעלי בריתו נערכו לקראתן בניסיון לגייס תמיכה למועמדים שאותם הם מריצים. הדוברת שלו קירה ירמיש אמרה בשבוע שעבר שלהערכתה הרעלתו לכאורה של נבלני קשורה לקמפיין הבחירות המקומיות.