הרופאים בבית החולים בברלין שבו מטופל כעת פעיל האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני הודיעו הערב (יום ב') כי בדיקה שנערכה לו העלתה אינדיקציות לכך שהוא הורעל.

4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
נבלני ופוטין. פעל נגד השחיתות וקידם מועמדי אופוזיציה
(צילום: רויטרס)
נבלני, יריב מר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הפועל זה שנים לחשיפת שחיתויות במשטר הרוסי, התמוטט בשבוע שעבר במהלך טיסה מסיביר למוסקבה. אנשיו אמרו בשעות שלאחר מכן כי נראה שהוא הורעל, ככל הנראה באמצעות החדרת רעל לתה ששתה בבית קפה בשדה התעופה מעט לפני ההמראה. הם התלוננו על הסתרת מידע מצד רופאים בבית החולים הרוסי שבו אושפז, שם טען הצוות הרפואי כי אין אינדיקציה שנבלני הורעל. בסוף השבוע, אחרי שלל קריאות מהעולם, התירה רוסיה לפנותו לטיפול בבית חולים בגרמניה.
מבית החולים הגרמני נמסר הערב: "צוות הרופאים בדק את המטופל באופן יסודי אחרי הגעתו. הממצאים הקליניים מצביעים על הרעלה באמצעות חומר המשתייך לקבוצות החומרים הפעילים המכונים cholinesterase inhibitors". לפי בית החולים, נבלני עדיין מאושפז בתרדמת במחלקה לטיפול נמרץ. "מצבו קשה, אבל לפי שעה לא נשקפת סכנה ממשית לחייו", מסרו הרופאים.
4 צפייה בגלריה
רוסיה אלכסיי נבלני שותה לכאורה תה לפני ה עלייה למטוס אולי הרגע שבו הורעל
רוסיה אלכסיי נבלני שותה לכאורה תה לפני ה עלייה למטוס אולי הרגע שבו הורעל
לפי דיווחים ברוסיה זהו תיעוד של נבלני שותה את כוס התה שבה לפי חשדם של אנשיו הורעל, לפני העלייה למטוס
4 צפייה בגלריה
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
נבלני מובל לשדה התעופה, בדרך להמראה לגרמניה
(צילום: רויטרס)
לדברי הרופאים הגרמנים, הם עדיין אינם יודעים מהו החומר המדויק שנמצא בגופו של נבלני. כעת הם עורכים בדיקה נרחבת יותר. הרופאים הדגישו שהשפעתו של החומר הרעיל על הגוף כבר נבדקה והוכחה כמה פעמים במעבדות עצמאיות. הם ציינו כי אי אפשר לשלול כרגע את האפשרות שנבלני יסבול מפגיעה ארוכת טווח, במיוחד במערכת העצבים.

נשק כימי וקוטלי חרקים

לקבוצת החומרים cholinesterase inhibitors משתייכים חומרים שאפשר למצוא בין השאר בנשק כימי ובקוטלי חרקים, אבל גם בתרופות המיועדות להפחתת התסמינים של אלצהיימר וסוגים אחרים של דמנציה בקרב בני אדם. בקבוצת הכימיקלים הזו נכלל החומר המכונה "נוביצ'וק", זה ששימש לפי החשד גורמים רוסים לכמה הרעלות של מתנגדי משטר רוסים, בהם הסוכן הכפול סרגיי סקריפל שהורעל ב-2018 באנגליה.
קודם לכן היום מסר דובר של ממשלת גרמניה כי נבלני המאושפז הושם תחת אבטחה בבית החולים, אחרי שכבר אתמול התגבשה בגרמניה ההערכה כי הוא הורעל בכוונה תחילה בתום מסעו בסיביר, שם פעל למען קידום מועמדותם של פעילי אופוזיציה בבחירות המקומיות.

נבלני, פעיל האופוזיציה הבולט ביותר ברוסיה, הוא עורך דין ופעיל נגד השחיתות במדינה. "הקרן למלחמה בשחיתות" שבראשה עמד נלחמה במשך שנים כדי לחשוף מעשי שחיתות מצד פקידי ממשל בכירים, בהם כמה אישים רמי דרג. בחודש שעבר נאלץ נבלני לסגור את הקרן בעקבות תביעה שהגיש נגדה איש עסקים המקורב לקרמלין, תביעה שמוטטה את הקרן כלכלית.
בשנים האחרונות נשלח נבלני לכלא כמה פעמים כעונש על כך שארגן הפגנות מחאה נגד השלטון הרוסי. בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי מעצרו וכליאתו בשנים 2012 ו-2014 נבעו ממניעים פוליטיים וכי הם בגדר הפרה של זכויות אדם. בשנת 2017 הותקף על-ידי כמה גברים: הם הטילו על פניו חומר חיטוי, ועין אחת שלו נפגעה.
4 צפייה בגלריה
רוסיה הרעלה אלכסיי נבלני סגן מנהל בית החולים אנטולי קליניצ'נקו מעדכן על מצבו
רוסיה הרעלה אלכסיי נבלני סגן מנהל בית החולים אנטולי קליניצ'נקו מעדכן על מצבו
סגן מנהל בית החולים הרוסי שבו אושפז נבלני מעדכן על מצבו. מה הסתירו שם?
(צילום: AP)
בשנת 2018 ביקש נבלני להתמודד על הנשיאות מול פוטין, אבל השלטונות אסרו עליו לעשות זאת. הוא הקים שלוחות רבות של התנועה שלו ברחבי רוסיה, ומאז הוא מציג את מועמדותם של אנשי אופוזיציה בבחירות מקומיות בניסיון לקרוא תיגר על חברי מפלגת השלטון הרוסית, "רוסיה המאוחדת".
בחודש הבא ייערכו בחירות לרשויות המקומיות ברוסיה, ולאחרונה נבלני ובעלי בריתו נערכו לקראתן בניסיון לגייס תמיכה למועמדים שאותם הם מריצים. הדוברת שלו קירה ירמיש אמרה בשבוע שעבר שלהערכתה הרעלתו-לכאורה של נבלני קשורה לקמפיין הבחירות המקומיות.