2 צפייה בגלריה
אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל והרכב שסטה בעקבות יידוי האבנים
אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל והרכב שסטה בעקבות יידוי האבנים
אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל והרכב שסטה בעקבות יידוי האבנים
(צילום: אריק אבולוף, כבאות והצלה ירושלים)
חמש שנים עברו מאז שאלכסנדר לבלוביץ' נרצח בפיגוע בירושלים, בעת שחזר מארוחת ערב ראש השנה עם ילדיו אל ביתו שבשכונת ארמון הנציב. בדרך סמוכה לשכונת ארנונה מחבלים יידו אבנים לעבר רכבו, הוא איבד שליטה, לקה בלבו, סטה לתעלה והתנגש בעמוד. הוא פונה לבית החולים שערי צדק בעיר במצב קשה - שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.
2 צפייה בגלריה
משפחתו של אלכסנדר לבלוביץ שנרצח בפיגוע
משפחתו של אלכסנדר לבלוביץ שנרצח בפיגוע
משפחתו של אלכסנדר סביב הקבר
(צילום: שלו שלום)
הרצח של לבלוביץ' היה האירוע הראשון ברצף פיגועים שכונה "טרור היחידנים", שגרר אחריו עוד פיגועים רבים, רובם בירושלים ובעיקר בעיר העתיקה.
בסופם של ההליכים המשפטיים לאחר הפיגוע, על שני נאשמים קטינים נגזרו תשע שנות מאסר בפועל לכל אחד, כאשר אחד מהם שימש תצפיתן באירוע. על נאשם שלישי נגזרו 18 שנות מאסר, ועל שני נאשמים נוספים 15 שנים ו-13 שנים וחצי.
במרץ 2018 שיגר שר הפנים אריה דרעי מכתב לשניים מהמחבלים, תושבי ירושלים שביצעו את הפיגוע, שבו הוא כתב כי הוא שוקל לשלול מהם את התושבות. אלא שלאחרונה השר דרעי חזר בו מכוונתו לשלול את מעמד הקבע של שני המחבלים תושבי ירושלים.

ניר לבלוביץ', בנו של אלכסנדר ז"ל, זעם על החלטת שר הפנים ועל כך שביטול שלילת התושבות נודע למשפחה שלא מגורמים רשמיים.
"עברו בדיוק חמש שנים מאז שאבא שלנו נרצח בפיגוע טרור בערב ראש השנה 2015", הוא כתב, "חמש שנים של מלחמות מול מערכות אכיפת החוק שהביאו ברובן לאכזבה מצמררת. כתב אישום על הריגה ולא על רצח, עונשים לא מספקים ומניעת הריסת בתים. הגשנו בג"צים, נלחמנו באינסוף מלחמות מול גופים ממשלתיים וכל זה בשביל שתי מטרות: צדק וביטחון", סיפר לבלוביץ' הבן ל"ידיעות אחרונות".
"ערב לפני ראש השנה, הבנתי שהטרור ניצח. זו המציאות. שיחת טלפון אחת בערב החג שבה איבדתי שיווי משקל. בצד השני אזרח שבישר לי שוב שלמדינה הזאת אין שיניים כדי לשמור על הביטחון של כולנו.
"בשנת 2018 התקבלה החלטה לשלול מהרוצחים של אבא שלנו את התושבות", המשיך הבן, "החלטה נכונה שכל מטרתה היא להחמיר עונשים ולנסות למנוע את הרצח הבא. בחסות הקורונה, ללא כל עדכון של המשפחה, החליט משרד הפנים לחזור בו מהחלטתו ולבטל את הצעד. המשמעות היא שהרוצחים שישתחררו מהכלא בקרוב ימשיכו להיות תושבי המדינה, לקבל קצבת ביטוח לאומי מהכסף שלי - וללא כל חשש או פחד יחיו בתוכנו. אני מתבייש לומר שהזכויות שלהם גדולות יותר משלי. אני כיתום אפילו לא זכאי לדבר או לחצי דבר מביטוח לאומי או מדינת ישראל", טען ניר.
ראש רשות האוכלוסין, שלמה מור יוסף, צפוי לשוחח עם המשפחה בהמשך השבוע ולהסביר את השתלשלות האירועים.
מארגון "בצלמו" נמסר: "שוב כניעה לטרור/ שר הפנים מאפשר למחבלים מורשעים ברצח אדם חף מפשע להמשיך לקבל כספי ביטוח לאומי שבאים בין היתר מכספי המסים של משפחת הנרצח. ארגון 'בצלמו' מתכוון להגיש ערעור על כך ולפעול בכל דרך שמי שרוצח יהודים לא ייהנה מכספי המסים של אותם נרצחים ובני משפחותיהם".