13 מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם הביעו אתמול (שישי) את התנגדותן לדרישתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להחזיר את הסנקציות הבינלאומיות על איראן. במכתבים ששלחו טענו כי בקשת ארה"ב מהאו"ם בנושא, שמבוססת על המנגנון שנקבע בהסכם הגרעין, חסרת תוקף, וזאת מכיוון שהאמריקנים פרשו מההסכם לפני שנתיים. טענת ארה"ב היא שמכיוון שהיא חתומה על ההסכם המקורי עדיין ניתנת לה הזכות להפעלת המנגנון.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב או"ם
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב או"ם
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באו"ם. התנגדות עזה במועצת הביטחון
(צילום: gettyimages)
ב-24 השעות לאחר שמזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הודיע על הפעלת המנגנון שמכונה snapback, ובמסגרתו בתוך 30 יום ישובו כל העיצומים של האו"ם על איראן שתוקפן מסתיים ב-18 באוקטובר, כולל אמברגו הנשק, כתבו מרבית החברות במועצה מכתבים שבהם הביעו התנגדות למהלך.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. ארכיון
(צילום: EPA)
המדינות המתנגדות למהלך הן בריטניה, צרפת, גרמניה, בלגיה, רוסיה, סין, ויאטנם, ניז'ר, דרום אפריקה, סנט וינסנט והגרנדינים, אינדונזיה אסטוניה וטוניסיה. הרפובליקה הדומיניקנית טרם הגיבה באופן רשמי בנושא. לאור ההתנגדות העזה במועצה, המהלך צפוי להעמיק את הבידוד של ארה"ב באו"ם - וגם לפגוע באמינות של מועצת הביטחון.
ביום חמישי כתב פומפאו במכתב לשגריר אינדונזיה באו"ם (אינדונזיה מכהנת כרגע כנשיאה הזמנית של מועצת הביטחון) שארה"ב מודיעה שאיראן מפרה את תנאי הסכם הגרעין. כתוצאה מכך, כתב מזכיר המדינה, ארה"ב פתחה בתהליך של החזרת הסנקציות של האו"ם נגד טהרן.
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו
(צילום: AFP)
פומפאו ציין שהמעצמות האירופיות שעדיין חברות בהסכם (גרמניה, צרפת ובריטניה) ניסו לגרום לאיראן לעמוד בתנאי ההסכם אך לא הצליחו. לדבריו, "למרות מאמצים נרחבים ודיפלומטיה מקיפה מצד החברות האלה" איראן ממשיכה בדרכה. "כתוצאה מכך לארה"ב אין ברירה אלא להודיע למועצה שאיראן מפרה בצורה משמעותית את ההתחייבויות בהסכם הגרעין", כתב.
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שמועצת הביטחון חייבת להתנגד לדרישה האמריקנית. "יהיו לכך השלכות מסוכנות על החוק הבינלאומי, זה לא יעשה דבר מלבד הרס המנגנונים הבינלאומיים ויצירת חוסר אמון במועצת הביטחון", אמר זריף בשיחת טלפון בין השניים.
בתוך כך, היום הודיע ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, כי הוא יבקר בשבוע הקרוב באיראן.