נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתכנן לחתום בימים הקרובים על צו שיאפשר לממשלו להטיל סנקציות על כל מי שיפר את אמברגו הנשק הקונבנציונלי שמוטל כיום על איראן. כך מסרו הערב (ה') ארבעה גורמים המעורים בפרטים לסוכנות הידיעות רויטרס.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשיא איראן חסן רוחאני רוחני
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשיא איראן חסן רוחאני רוחני
טראמפ ורוחאני. להפחיד את החברות הזרות
(צילום: רויטרס , AP)
הצו, כך לפי הגורמים, יעניק לטראמפ סמכות לשלול מחברות ברחבי העולם גישה לכלכלה האמריקנית אם יהיו שותפות לעסקאות נשק עם איראן. טראמפ מתכנן לחתום על הצו על רקע כישלון ניסיונה של ארה"ב להאריך דרך מועצת הביטחון של האו"ם את אמברגו הנשק – שתוקפו אמור לפוג ב-18 באוקטובר, כפי שקבע הסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015.
ההצבעה בחודש שעבר שבה ביקשה וושינגטון להאריך את אמברגו הנשק, למשך זמן בלתי מוגבל, הסתיימה בכישלון שאותו חגגה איראן כ"השפלה לארה"ב": רק מדינה אחת, הרפובליקה הדומיניקנית, הצטרפה אז לארה"ב בתמיכה בהצעה. רוסיה וסין אף לא היו צריכות לממש את האיום שלהן בווטו.
בעקבות אותו כישלון הודיע טראמפ על הפעלת המנגנון בהסכם הגרעין להחזרה מהירה של כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, למרות שארה"ב פרשה ממנו בהוראתו ב-2018. המנגנון הזה, המכונה Snapback, מאפשר למדינות שחתמו על ההסכם להחזיר את כלל הסנקציות במהירות אם הן סבורות שאיראן מפרה את תנאיו. איראן אכן מפרה את תנאיו של ההסכם כיום, כמחאה על החזרת הסנקציות האמריקניות עליה ובניסיון לאלץ את שאר המעצמות לפצות אותה.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של ה או"ם
רק הרפובליקה הדומיניקנית תמכה בהצעת ארה"ב. מועצת הביטחון
(צילום: EPA)
ניסיונה של ארה"ב להחזיר את כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן נתקל גם הוא בהתנגדות בינלאומית. שאר המעצמות סבורות שלארה"ב אין כל סמכות להפעיל את המנגנון המדובר, כיוון שפרשה מההסכם.
אלא שארה"ב גורסת כי המהלך שלה חוקי לגמרי, וכי בשל כך כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, כולל אמברגו הנשק, אמורות להתחדש בלילה שבין ראשון לשני (בשעה 03:00 לפי שעון ישראל). אחד הגורמים ששוחחו עם רויטרס אמר שמטרת הצו החדש שעליו אמור לכאורה לחתום טראמפ היא להראות שארה"ב לא תירתע מההתנגדות הבינלאומית להפעלת ה-Snapback.
גורם אחר, דיפלומט אירופי, אמר כי הצו יעניק "שיניים" לפרשנות של וושינגטון שלפיה אמברגו הנשק על איראן ימשיך להיות בתוקף גם לאחר שמדינות אחרות בעולם יראו אותו כפג תוקף מ-18 באוקטובר.

הצו מאפשר לממשל טראמפ להטיל מה שמכונה "סנקציות משניות", כאלו שמופעלות נגד צד שלישי – חברות לא-אמריקניות למשל – ומונעות גישה לשוק האמריקני. זהו כלי חזק ביותר שבו יכולה להשתמש ארה"ב, כיוון שחברות זרות מעדיפות לשמור על הגישה לכלכלה האמריקנית הגדולה מאשר לעשות עסקים עם כלכלה קטנה הרבה יותר כמו איראן.
עורך הדין דאג ג'ייקובסון, המתמחה בסנקציות, אמר כי נראה שהצו החדש סמלי בעיקרו, כיוון שכבר עתה ישויות איראניות רבות נתונות לסנקציות נוקשות של ארה"ב – סנקציות שמאפשרות גם הענשת גורמים שלישיים שעושים איתן עסקים. "המטרה של זה היא לשלוח מסר לאיראן בסוגיה הספציפית הזאת: שארה"ב לא שמחה מכך שהשותפות האחרות להסכם הגרעין לא הסכימו עם ההחזרה המהירה של הסנקציות", אמר ג'ייקובסון.
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
פומפאו. גם כשהופעלו הסנקציות האמריקניות ב-2018 אמרו שהן לא יצליחו
(צילום: AFP)
ביום רביעי אמר הנציג האמריקני המיוחד לענייני ונצואלה ואיראן, אליוט אברמס, כי וושינגטון מתכוונת לכפות סנקציות על מי שיפר את אמברגו הנשק של האו"ם, אם כי הוא לא ציין אם הדבר יעשה בעזרת צו נשיאותי.
גם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו רמז על פעולה אמריקנית בעתיד הקרוב. "נעשה את כל מה שאנחנו צריכים לעשות כדי שהסנקציות הללו ייאכפו", אמר אתמול פומפאו בהתייחסות לאמברגו הנשק.
הוא ציין שהרבה מומחים טענו שגם הסנקציות האמריקניות שחודשו באופן חד-צדדי לפני שנתיים ייכשלו. "היינו מאוד מוצלחים למרות מה שהעולם אמר שיקרה", אמר פומפאו וציין שהסנקציות האמריקניות פגעו קשות בכוחה הכלכלי של איראן.