3 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
מתקן הגרעין פורדו, איראן
(צילום: AFP)
איראן מחזיקה אורניום מועשר בכמות גדולה פי 10 מהמותר לה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. כך לפי דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שפורסם אמש (שישי), והצביע על הימצאותו של החומר במשקל 2,105 ק"ג במתקן.
בכל מקרה, מדובר ברמות העשרה שלא מגיעות לכאלה הנחוצות לייצור נשק גרעיני, אולם הן יכולות לקצר את זמן ה"פריצה" לפצצה, אם איראן תחליט לעשות זאת בהמשך.
הממצאים התגלו לאחר שפקחי הסוכנות ביקרו באתר - אחד משני אתרים שאיראן הסכימה שייבדקו - ואספו בו דגימות. בדו"ח הסוכנות צוין כי האתר השני ייבדק בהמשך החודש, "בתאריך שכבר סוכם בין הצדדים".

איראן הודיעה לפני כשבוע כי היא הסכימה להעניק לפקחי הסוכנות גישה לשני אתרים שבהם התעורר חשד כי בעבר נערך בהם בחומר גרעיני, או שהם שימשו לאחסון חומר שכזה. לא צוין באיזה אתרים מדובר.
בהודעה משותפת שפרסמו אז איראן וסבא"א נאמר כי טהרן "מעניקה מרצונה החופשי" את הגישה לשני האתרים. עוד צוין בהודעה כי לסבא"א אין דרישות נוספות לקבלת גישה לאתרים אחרים, מלבד אלה שאיראן כבר הכריזה על קיומם.
הודעה זו פורסמה בזמן שראש סוכנות הגרעין, רפאל גרוסי, קיים שיחות עם בכירים בטהרן שאותן הגדירו האיראנים "פוריות". בין היתר הוא שוחח עם הנשיא האיראני חסן רוחאני - שאמר כי הוא מברך על שיתוף הפעולה עם סבא"א, ולדבריו טהרן "תמיד תהיה מוכנה לכך".
3 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
"איראן הפרה את ההסכם, אך משתפת פעולה עם סבא"א". הנשיא רוחאני
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
מריאנו גרוסי יו"ר סבא"א החדש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרעין
מריאנו גרוסי יו"ר סבא"א החדש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרעין
יו"ר סבא"א רפאל גרוסי. "שיחות פוריות" באיראן
(צילום: AFP)
הפרות הסכם הגרעין מצד איראן החלו בשנה שעברה, במחאה על פרישתה של ארה"ב מההסכם והחזרת הסנקציות האמריקניות עליה. עם זאת, נראה כי היא ממשיכה לשתף פעולה עם הסוכנות לאנרגיה אטומית.
בעקבות אותן הפרות, לפני כשבועיים ארה"ב הפעילה רשמית את המנגנון להחזרת הסנקציות של האו"ם נגד איראן - מנגנון המכונה snapback. במועצת הביטחון התנגדו למהלך, והחברות בה טענו כי לוושינגטון אין זכות להחזיר את הסנקציות הבינלאומיות מכיוון שהיא פרשה מההסכם ב-2018.
ארה"ב טענה כי אף שפרשה מההסכם, ביכולתה לדרוש את החזרת הסנקציות היות שהיא חתומה על ההסכם המקורי והיא מכהנת כאחת החברות הקבועות במועצת הביטחון. שאר החברות הקבועות במועצה - המעצמות צרפת ובריטניה (בעלות ברית של ארה"ב) ורוסיה וסין - דחו את הטענה.
בעקבות ההודעה האמריקנית, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, כי מועצת הביטחון חייבת להתנגד לדרישה האמריקנית. "יהיו לכך השלכות מסוכנות על החוק הבינלאומי, זה לא יעשה דבר מלבד הרס המנגנונים הבינלאומיים ויצירת חוסר אמון במועצת הביטחון", הוא טען בשיחת טלפון בין השניים.
מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את ההחלטה האמריקנית ומסר לאחר פרסומה: "זו ההחלטה הנכונה, בדיוק כמו שב-2018 ארה"ב קיבלה את ההחלטה הנכונה לסגת מהסכם הגרעין המסוכן עם איראן. ההסכם הזה מעולם לא צריך היה להיחתם, הוא לא חסם את דרכה של איראן אל הפצצה - אלא סלל את דרכה של איראן אל הפצצה".
ממצאי סבא"א מגיעים על רקע החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מה-15 באוגוסט שלא להאריך את אמברגו הנשק על איראן, שאמור להסתיים ב-18 באוקטובר לאחר 13 שנים. בהצבעת המועצה סין ורוסיה התנגדו, ו-11 מדינות נמנעו - בהן צרפת, בריטניה וגרמניה. מלבד ארה"ב, רק הרפובליקה הדומיניקנית הצביעה בעד הארכת האמברגו לתקופה בלתי מוגבלת.