הרשויות באיראן הודיעו הבוקר (יום ה') כי "אירוע" כלשהו – כנראה שריפה – גרם נזק לְמבנה הנמצא בשלבי בנייה ליד המתקן הגרעיני בנתנז. עם זאת הן מסרו כי לא נגרם נזק למתקן העשרת האורניום עצמו וכי לא היו נפגעים. לדבריהן המתקן ממשיך לפעול כרגיל.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמלבנדי, חשף את הדברים בדיווח שהובא בסוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א. הצהרתו עוררה מיד עניין בעולם, אם כי טבעו של האירוע אינו ברור, וקמבלנדי מסר כי הרשויות חוקרות כעת מה אירע.
רמזנלי פרדווסי, העומד בראש העיר נתנז, אמר כי האירוע שהתרחש במקום היה שריפה, וכי כבאים וצוותי חילוץ נשלחו למקום. הוא לא מסר מה הסיבה לשריפה.
5 צפייה בגלריה
במתקן להעשרת האורניום בנתנז
במתקן להעשרת האורניום בנתנז
במתקן להעשרת האורניום בנתנז
(צילום: AP)
נתנז הוא אתר העשרת האורניום המרכזי של איראן, והוא שוכן כ-250 קילומטרים מדרום לטהרן. הוא מכיל מתקנים תת-קרקעיים הקבורים תחת בטון בעובי של יותר מ-7 מטרים כדי להגן עליהם מהפצצות. זהו אחד המתקנים הנמצאים כעת תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות בשנת 2015. לפי שעה סבא"א לא הגיבה על הדיווח.
בסוכנות הידיעות AP מציינים כי לפני דבריו של הדובר קמלבנדי הבוקר, לא דווח בפומבי על עבודות בנייה כלשהן הנעשות בנתנז. לדברי קמלבנדי, המבנה שנפגע הוא "מחסן תעשייתי" ששוכן בשטח פתוח מעל הקרקע ושלא היה חלק ממתקן הגרעין עצמו. הוא הדגיש כי התקרית לא השפיעה על פעילות הצנטריפוגות או על רמת הקרינה וכי "אין סיבה לדאוג" בגלל האירוע.

לפי סבא"א, המתקן בנתנז מעשיר בימים אלה אורניום לרמה של כ-4.5%, יותר מכפי שהותר לאיראן במסגרת הסכם הגרעין אבל עדיין הרבה פחות מהשיעור הדרוש לייצור נשק גרעיני, 90%. איראן, נזכיר, החליטה להפסיק לעמוד בתנאי ההסכם בעקבות הודעת הנשיא דונלד טראמפ כי ארה"ב פורשת מההסכם, אולם לעת עתה טהרן מקפידה לחרוג ממנו חריגה מתונה יחסית וממשיכה לאפשר לפקחי סבא"א לבחון את מתקניה הגרעיניים. עם זאת, באוקטובר אשתקד התעוררה מתיחות סביב המתקן בנתנז, אחרי שאיראן סירבה לאפשר לפקחית של סבא"א להיכנס אליו בטענה שבבדיקות שנערכו לה נמצאו עליה שרידי חומר נפיץ.
כל דיווח על תקרית במתקן בנתנז מעורר עניין מיוחד, משום שבעבר כבר היה המתקן הזה יעד לפעולות חבלה נגד תוכנית הגרעין של איראן. לפני כעשור גרם וירוס המחשבים "סטקסנט" – שיש קונצנזוס בקרב מומחים כי הוא נוצר על-ידי ישראל וארה"ב – לשיבוש פעילותן של הצנטריפוגות בנתנז ולהריסתן.

פיצוץ לילי, 19 הרוגים במרפאה

הדיווח על התקרית בנתנז באה כמעט שבוע אחרי הפיצוץ המסתורי שאירע ליד טהרן בשעת לילה מאוחרת. הפיצוץ ההוא נחשף כשתושבי הבירה האיראנית דיווחו ברשתות החברתיות ששמעו רעש אדיר, והחלו להעלות סרטונים שבהם נראה אור גדול בוהק באופק.
זמן לא רב אחרי הפיצוץ ההוא הודתה איראן כי הוא אירע באזור בסיס פרצ'ין, בסיס ששימש בעבר את הרפובליקה האיסלאמית לקידום תוכניות הגרעין והטילים שלה, אבל לטענתה היה זה בסך הכול פיצוץ של מצבור גז.
5 צפייה בגלריה
דיווחים לא רשמיים על פיצוץ באזור טהרן
דיווחים לא רשמיים על פיצוץ באזור טהרן
ההבזק בשמי טהרן אחרי הפיצוץ בשבוע שעבר
5 צפייה בגלריה
האתר אחרי הפיצוץ
האתר אחרי הפיצוץ
האזור החרוך אחרי הפיצוץ בשבוע שעבר, כפי שנצפה מהלוויין
(צילום: AP)
ביום שבת האחרון, קצת יותר מיממה אחרי הפיצוץ סמוך לטהרן, פרסמה סוכנות הידיעות AP תמונות לוויין שמהן עולה כי הפיצוץ אירע באזור שמומחים מעריכים כי מוסתרים בו מנהרות תת-קרקעיות ואתרים לייצור טילים. על השאלה מה באמת התפוצץ שם ומהי סיבת הפיצוץ – עדיין אין תשובה ברורה.
בצילומי לוויין מאזור הפיצוץ, כ-20 קילומטרים מזרחית למרכז טהרן, נראו מאות מטרים של צמחייה חרוכה. סימני השריפה האלה לא נראו בצילומי לוויין שנעשו בשבועות שלפני הפיצוץ.
בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו היום כי בשל חשיבותו של המתקן בנתנז מומחים אינם שוללים את האפשרות שהאירוע שעליו דווח הבוקר הוא מעשה בחבלה. "בהתחשב בכך שהתקרית הזו אירעה רק כמה ימים אחרי הפיצוץ ליד הבסיס הצבאי בפרצ'ין, אי אפשר לשלול את האפשרות שמדובר בחבלה", אמר לרויטרס גורם איראני שהיה בעבר בעל תפקיד בתוכנית הגרעין של ארצו.
5 צפייה בגלריה
איראן פיצוץ גז מרפאה טהרן 19 הרוגים
איראן פיצוץ גז מרפאה טהרן 19 הרוגים
19 הרוגים. ההרס מהפיצוץ במרפאה בטהרן
(צילום: EPA)
גם שלשום פקד את איראן פיצוץ גדול, והפעם המחיר שלו היה כבד: לפחות 19 בני אדם נהרגו בפיצוץ במרפאה בצפון טהרן, אסון שגם הוא נגרם לדברי הרשויות מפיצוץ גז. בין ההרוגים היו 15 נשים וארבעה גברים. עוד 20 בני אדם חולצו בחיים.