מהומה פרצה היום בצהריים (שני) בפתח הדיון של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת על החוק לבידוד במלוניות. ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) התייחס להתרת כניסתם לארץ של תלמידי ישיבות, והאשים את המפלגות החרדיות: "הבאתם אנשים מברוקלין והדבקתם את האנשים שלכם". יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), האשים אותו בתגובה באנטישמיות.
4 צפייה בגלריה
אלי אבידר יעקב אשר
אלי אבידר יעקב אשר
מהומה וצעקות. אלי אבידר ויעקב אשר, היום בוועדה החוקה
(צילום: ערוץ הכנסת)
ח"כ אבידר פנה ליו"ר, ח"כ אשר, בפתח הדיון ואמר לו: "אתה הורג את המפלגה שלך באנטישמיות. המזל שלכם שהרב קנייבסקי מבוגר מדי ולא מודע לשטויות שאתם אומרים. אתם לא מתביישים. אתה צריך להתבייש כי הבאתם את האנשים מברוקלין והדבקתם את האנשים שלכם בבני ברק ובביתר עילית. אתם פושעי ציבור. חסרי אחריות כלפי האזרחים שלכם. צריך שוויון שכולם ייכנסו, אבל אתם דואגים לחרדים. אתה משקר".
היו"ר אשר התפרץ לדבריו: "בושה וחרפה, של נעליך. זו אנטישמיות. הרווחת עוד רבע מנדט של שונאי יהדות? התרעמתי על השימוש הציני של איווט ליברמן שקרא להקשיב לפרופ' גמזו רק לגבי כניסתם של תלמידי הישיבות ומתעלם מהסטודנטים. זה שימוש ציני מבזה ובזוי. יש כללי בריאות שוויוניים לסטודנטים ולבחורי ישיבות, אתה משקר".
4 צפייה בגלריה
ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידר
ח"כ אלי אבידר
(צילום: אלי מועלם)
4 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
ח"כ יעקב אשר
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ ניצן הורביץ (מרצ) פנה לאחר מכן גם ליו"ר בעצמו: "למה אתם לא נותנים לבני זוג להיכנס למרות שהם נשואים? משרד הפנים לא מכניס אותם בגלל שהם לא יהודים, למרות שהם בעל ואישה. סטודנטים ותלמידי ישיבה - גם מי שלא יהודי מכניסים. הם לא יהודים אבל הם גרים פה, תגיד לילדים שלהם שאבא שלהם לא יהודי אז אסור לו לחזור לארץ. הפעלתם לחץ פוליטי, ואם לגיטימי להכניס את תלמידי הישיבות וזה לא נחשב סיכון, לא ברור למה זה לא נכון כלפי האחרים".
ח"כ אשר הגיב: "למה אתה לא אומר את אותו הדבר גם על סטודנטים שמגיעים מנעל"ה או 'מסע'? משרדי הממשלה מביאים אותם ואני מברך על כך. עשו איתם הסכמות על מתווה להביא סטודנטים ואנחנו מבקשים להחיל את אותן הסכמות. לא צריך מלוניות, זה שקר, הישיבות יארחו אותם על פי כל הכללים".

17 אלף אברכים וסטודנטים בדרכם לישראל

אתמול דן פרויקטור הקורונה ומנהל "מגן ישראל", פרופ' רוני גמזו, עם הגורמים הרלוונטיים כדי לקבל תמונת מצב עדכנית על אישור כניסתם לישראל של 17 אלף תלמידי הישיבות והסטודנטים שיגיעו לישראל בחודשים הקרובים לתקופה ממושכת.
מהנתונים שהוצגו בפגישה עולה כי 12 אלף תלמידי ישיבות יגיעו, ובנוסף להם עוד 2,000 סטודנטים, כ-5,000 משתתפים בפרויקט מסע, כ-500 משתתפים בפרויקט נעל"ה וכ-1,500 שמגיעים מטעם מוסדות פרטיים.
4 צפייה בגלריה
רוני גמזו במשל"ט הקורונה בשיבא
רוני גמזו במשל"ט הקורונה בשיבא
"יש לאזן בין בריאות הציבור לערכי המדינה". פרופ' גמזו
(צילום: לע"מ)
לא ניתן להעריך כרגע כיצד תתפרס הגעתם, אבל ברור שהגעתם לא תהיה מידית ולא בבת אחת. כניסתם של תלמידי הישיבות והסטודנטים לארץ אושרה אך ורק למוסדות שאושרו על ידי משרד הבריאות ושמתחייבים לעמוד בתנאי בידוד של שבועיים בקפסולות של עד שישה. עד כה אושרו 31 מוסדות מתוך 183 שהגישו.
"משרד הבריאות מקפיד ויקפיד על קיום תנאים במוסדות המאפשרים בידוד ומחייב את מנהלי המוסדות להתחייב לכך. הפרה של התנאים היא הפרה של תנאי השהיה בארץ על כל המשתמע מכך הן כלפי התלמיד והן כלפי המוסד", נמסר.
כדי לוודא שלא תהיה חריגה באף מוסד הנחה פרופ' גמזו אתמול את אנשי משרד הבריאות לפקח באופן קבוע על יישום ההנחיות ולצורך משימה זה יגויסו פקחים ייעודיים. פרופ' גמזו הדגיש כי "בתקופה מורכבת זו יש לאזן בין שמירה על בריאות הציבור לבין שמירה על הערכים של המדינה והקשר עם יהדות העולם".
בדיונים השתתפו יו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג, ראש רשות האוכלוסין, פרופ' שלמה מור יוסף, ד"ר אשי שלמון ממשרד הבריאות ונציגי המל"ג.