בזמן שגופי מחקר בכל העולם נמצאים במרוץ יום יומי למציאת חיסון לנגיף הקורונה, ממשלות וגופים עסקיים גדולים נדרשים לקבל החלטות קשות, המושפעות מלחץ ציבורי ותנודות כלכליות. כלי נשק מרכזי במלחמה בנגיף הקורונה הוא נתונים. Data. הקלישאה אומרת שידע הוא כוח, ולכן ההבנה ש-Data הוא כלי אפקטיבי במלחמה בנגיף, יכולה לשפר במידה ניכרת את הדרך שבה יתקבלו החלטות. הנתונים יהיו בסיס לניתוח גורמי תחלואה וסיכון והם יסייעו בבניית מודלים לפתיחה של עסקים ומוסדות חינוך ובזיהוי השפעות התנהגותיות של אוכלוסיות שונות.
2 צפייה בגלריה
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
מעבדות לבדיקת קורונה של צה"ל
(צילום: AFP)
שימוש מושכל במידע יהפוך את קבלת החלטות למדויקת יותר. שירותי הבריאות, גופי ממשל, מנהיגים, חוקרים ומנהלים עסקיים זקוקים לנתונים באיכות גבוהה ובזמן אמת, כדי לקבל החלטות מושכלות אשר יתוו מדיניות לטיפול הרפואי, למדיניות הכלכלית ולמדיניות הציבורית. מידע שלם, מדויק ועדכני הוא קריטי מאי פעם וככל שהוא זמין יותר, כך השימוש בו נרחב יותר – והדרך למציאת פתרונות מתקצרת.
טבעם של משברים להציף הכול מעלה. נגיף הקורונה חשף בפני כל עובדה שכבר הייתה ידועה לרבים: ארגונים רבים, ובהם גופי ממשל, לא השקיעו בטכנולוגיות מתקדמות לניהול נתונים, מתוך חוסר הבנה של חשיבות האיסוף והניהול הנכון של המידע ואי הכרה בפוטנציאל שבקידום מדיניות Data.
גופי ממשל ומוסדות רפואיים אומנם מחזיקים מלאי נתונים מרשים ובחלקם אף מונה אחראי נתונים ארגוני, אבל זה לא מספיק. הגישה למידע הארגוני מסובכת ורצופה בירוקרטיה אין סופית. מתברר שהגופים שאמונים על בריאות הציבור מחזיקים צבא שלם של מומחי ידע, אך הידע לא מסודר ולא מנוהל כך שיוכל לשמש לקבלת החלטות.
גופי ממשל אשר לא יודעים לשתף ביניהם מידע, לעולם לא יצליחו במערכה, או שלחלופין יהפכו אותה לארוכה ומתישה. המידע קיים ,אך היכולת לאסוף אותו ולתרגם אותו לתובנות - מוגבלת. בוויכוחים הבלתי נגמרים בין משרדי הממשלה השונים, הקרב על המידע הוא נצחי. שיתוף המידע הציבורי מוגבל מאוד ובשל כך, אנו ניצבים בחזית המערכה בלי ציוד קרב ראוי.
על הממשלה לקבל החלטה נחושה שלפיה את המידע הציבורי ינהל גוף מרכזי אחד, שבמקביל להיותו כפוף לרגולציה בנושא צנעת הפרט - הוא יפעל לקידום ידע באמצעות ממשל נתונים (Data Governance), דמוקרטיזציה של נתונים (Data Democratization) וסטנדרטיזציה של נתונים (Data Quality), ויחשוף מידע לבעלי עניין במטרה למפות דרכי פעולה מבוססות נתונים.
קברניטי המערכה אינם יכולים לנהל אותה בלי תמונת מצב ברורה בזמן אמת. בלי ממשל נתונים, אנו מסתכנים בהזנת המערכת במידע באיכות ירודה, בספירה לא מדויקת של מקרי הדבקות, במידע שאינו חד משמעי לגבי טיפולים מוצלחים ושאינם מוצלחים, ובזיהוי שגוי של אוכלוסיות וקהילות בסיכון. במילים אחרות, בלי ממשל נתונים אנחנו מסתכנים באובדן חיי אדם ובפגיעה בחוסן הכלכלי, החברתי והלאומי. ריכוז המידע תחת גוף מסודר אחד, תחת הנהגה אחת, יכול לתקן את המצב.
היכולת הטכנולוגית לזיהוי וחשיפה של מידע חדש הנוגע לנגיף - קיימת. הממשלה וקברניטי המלחמה צריכים להבטיח כי מידע שלם ומדויק יגיע לאנשים שיוכלו להפיק ממנו ערך ובאמצעותו להילחם נכון במגפה. לכן, על הממשלה לתת עדיפות למימון של מיזמי DATA. זו הדרך היחידה שבה ארגונים כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יוכלו לבנות תשתית חזקה לניהול נתונים שיהיו בסיס איתן לפענוח וחיזוי. הערך של מידע טוב חשוב היום יותר מאי פעם. מידע שלם ונכון הוא הבסיס לבריאותנו ולרווחתנו הכלכלית.
לרום בר הוא מומחה Data, יועץ טכנולוגי לשותפים במזרח אירופה וישראל בחברת אינפורמטיקה