2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
יו"ר הרשות הפלסטינית אמר הערב (יום ה') כי הוא "דוחה ומוקיע" את ההצהרה על כינון יחסים רשמיים בין ישראל לאיחוד האמירויות. בתום שעות של התייעצויות דחופות בעקבות ההכרזה הדרמטית נמסר מלשכתו של אבו מאזן כי "ההנהגה הפלסטינית מתנגדת באופן נחרץ ומגנה את ההכרזה המשולשת האמריקנית-ישראלית-אמירותית שהגיעה בהפתעה". בנוסף, הודיעה הרשות הפלסטינית כי היא מחזירה את השגריר שלה באמירויות במחאה על ההסכם.
בהודעה נכתב עוד כי "ההנהגה הפלסטינית רואה צעד זה כפיצוץ יוזמת השלום הערבית והחלטות הפסגה הערבית והפסגה האסלאמית, וכן ההחלטות הבינלאומיות. זהו צעד תוקפני נגד העם הפלסטיני. מה שעשתה איחוד האמירויות הוא מעשה בגידה בירושלים, במסגד אל-אקצה ובעם הפלסטיני. ההנהגה הפלסטינית דורשת מאיחוד האמירויות לסגת באופן מיידי מההכרזה המחפירה הזאת".
עוד נמסר כי "ההנהגה הפלסטינית מזהירה את מדינות ערב פן ייכנעו ללחצים האמריקניים וילכו לכיוון של נורמליזציה עם ישראל על חשבון העם הפלסטיני. אש"ף הוא הנציג הלגיטימי החוקי היחיד של העם הפלסטיני. העם הפלסטיני בכל מקום עומד מאוחד מאחורי הנהגתו הרשמית, שבראשה אבו מאזן, בהתמודדותו עם ההצהרה המשולשת הברוטלית.
"ההנהגה הפלסטינית קוראת לקיים ישיבה דחופה של הליגה הערבית, וכן של ארגון שיתוף הפעולה האיסלאמי, על מנת להתנגד להצהרה הזו. כמו כן, ההנהגה הפלסטינית קוראת לחברה הבינלאומית לעמוד בחוקים הבינלאומיים אשר מהווים את הבסיס לפתרון הסכסוך הפלסטיני-ישראלי. השלום לא יושג אלא בסיום הכיבוש הישראלי של השטחים הפלסטיניים".
2 צפייה בגלריה
הכתבה ב "ידיעות אחרונות"
הכתבה ב "ידיעות אחרונות"
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, התקשר לאבו מאזן לדון בהצהרה המשולשת. בשיחה הוא הביע את התנגדותו להסכם, וטען כי הוא אינו מחייב את העם הפלסטיני. שניהם הסכימו על המשך הקשר ועל חיזוק שיתוף הפעולה הפנים-פלסטיני.
חברת הוועד הפועל של אש"ף חנאן עשראווי, אמרה מוקדם יותר בשם הארגון שבו היא חברה כי "ישראל קיבלה פרס על כך שהיא לא הכריזה פומבית את מה שהיא עושה לפלסטין בצורה בלתי חוקית מאז תחילת הכיבוש. איחוד האמירויות 'יצאה מהארון' עם העסקאות הסודיות שלה. בבקשה, אל תעשו לנו טובות. אנחנו לא עלה התאנה של אף אחד".
יחסיה של הרשות הפלסטינית ואיחוד האמירויות היו מתוחים מאוד בתקופה האחרונה בשל נטייתה של איחוד האמירויות לכיוון של נרמול היחסים. במהלך הגל הראשון של הקורונה הטיסה המדינה המפרצית ציוד רפואי לרשות הפלסטיני במטוס מטען שהגיע ישירות מאבו דאבי לנתב"ג. הפלסטינים זעמו על כך - וסירבו לקבל את הסיוע.
יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, הוא הפטרון של בכיר פת"ח לשעבר מוחמד דחלאן – אויבו המושבע של אבו מאזן – דבר שגרם להחרפת המתיחות בין הרשות לאיחוד האמירויות.
גם בחמאס תקפו את ההסכם בחריפות. "זה הסכם מסוכן שהוא גם פרס לישראל על הפשעים שלה ועל הפגיעה שלה בעם הפלסטיני", מסרו בארגון הטרור. "אנחנו מגנים בכל צורה את הנורמליזציה עם ישראל. זו דקירה בגבה של הסוגיה הפלסטינית".
עוד ציינו כי "ישראל היא זו שמפיקה תועלת מהסכם כזה והוא רק יעודד אותה לבצע עוד פשעים נגד הפלסטינים והמקומות הקדושים להם". בג'יהאד האיסלאמי הוסיפו הכי נורמליזציה עם ישראל היא "כניעה" ואמרו כי הדבר לא ישנה את הסכסוך, אלא יהפוך את ישראל ל" והיא לא תשנה את עובדות הסכסוך אלא תהפוך את ישראל לטרוריסטית יותר.
פורסם לראשונה: 19:21, 13.08.20