מנהיגת האופוזיציה בבלארוס, סבטלנה טיחנובסקאיה, נמלטה למדינה השכנה ליטא, זמן קצר לאחר הבחירות לנשיאות שבהן הוכרז כמנצח הנשיא האוטוריטרי אלכסנדר לוקשנקו. טיחנובסקאיה סירבה להכיר בתוצאות הללו, שלדבריה זויפו, וטענה שהיא זו שזכתה בבחירות.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
שר החוץ הליטאי הוא זה שדיווח הבוקר (ג') על מקום הימצאה של טיחנובסקאיה, ולדבריו היא הצטרפה לילדיה שאותם שלחה לליטא עוד במהלך קמפיין הבחירות מחשש לשלומם. "סבטלה טיחנובסקאיה בטוחה, היא בליטא", צייץ השר לינאס לינקביציוס בטוויטר, יממה לאחר שהביע דאגה באשר לשלומה.
בהמשך פרסמה טיחנובסקאיה הודעה שבה הבהירה כי עזבה את ארצה לטובת ילדיה. על רקע המהומות בימים האחרונים בבלארוס, היא ביקשה מתומכיה שלא להתעמת עם המשטרה ולא לסכן את חייהם.
11 צפייה בגלריה
בלארוס סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת ל נשיאות אופוזיציה לא מכירה בתוצאות
בלארוס סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת ל נשיאות אופוזיציה לא מכירה בתוצאות
"אני ניצחתי". סבטלנה טיחנובסקאיה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
מינסק חנות מזכרות שמוכרת חולצות נגד נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
מינסק חנות מזכרות שמוכרת חולצות נגד נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
שולט ביד ברזל מאז 1994. אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: EPA)
טיחנובסקאיה בת ה-37 הפתיעה כשהצליחה לאחד את האופוזיציה בבלארוס ולהפוך מדמות כלל לא מוכרת ליריבתו המרכזית של הנשיא לוקשנקו, ששולט בבלארוס ביד ברזל מאז 1994 ומכונה על-ידי רבים במערב "הדיקטטור האחרון באירופה".
טיחנובסקאיה, מורה לאנגלית במקצועה, החליטה להתמודד במקום בעלה, בלוגר מהאופוזיציה שהתכוון לרוץ בבחירות אך נעצר ונכלא על-ידי השלטונות. לאחר שעשתה זאת הצליחה למשוך רבבות לעצרות הבחירות שלה, בהפגנות בסדר גודל שלא נראו כדוגמתן מאז הקמת בלארוס עם התפרקות ברית המועצות ב-1991.
החשש לשלומה של טיחנובסקאיה גבר אתמול לאחר שאנשי הקמפיין שלה לא הצליחו להשיג אותה בטלפון, כמה שעות לאחר שיצאה מפגישה עם פקידים בוועדת הבחירות המרכזית. בפגישה זו טיחנובסקאיה הגישה באופן רשמי בקשה לספירה חוזרת של הקולות.
בצוות הקמפיין שלה טענו הבוקר כי טיחנובסקאיה אולצה על-ידי השלטונות לצאת מהמדינה. "לסבטלנה לא הייתה ברירה. חמש דקות לפני הביקור (בוועדת הבחירות המרכזית), דיברנו על התוכניות שלנו לעתיד והיא אמרה שאין לה שום כוונה לעזוב את המדינה", אמרה חברת הקמפיין אולגה קובלקובה לסוכנות הידיעות רויטרס. השלטונות בבלארוס הכחישו שהם אילצו את טיחנובסקאיה לעזוב את המדינה.
11 צפייה בגלריה
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
עשרות נפצעו. ההפגנות במינסק
(צילום: AP)
למרות דברי צוות הקמפיין שלה, בסוכנות הידיעות AP ציינו כי לאחר שהגישה אתמול את הבקשה לספירה חוזרת, טיחנובסקאיה אמרה שהחליטה להצטרף לילדיה, כשאז טרם היה ידוע לאיזו מדינה שלחה אותם. לפי התוצאות הרשמיות שפורסמו אתמול, לוקשנקו זכה בכהונה שישית בתפקיד עם 80% מהקולות, בעוד טיחנובסקאיה זכתה בכ-10%.
"בוודאי שאני לא מכירה בתוצאות", אמרה אתמול טיחנובסקאיה. על ההצבעה בקלפיות אמרה: "אני מאמינה למה שהעיניים שלי ראו – אנחנו היינו הרוב". היא אמרה לעיתונאים שמבחינתה היא ניצחה בבחירות ושמערכת הבחירות הייתה מושחתת.

עוד 2,000 נעצרו, 21 שוטרים נפצעו

מנהיגת האופוזיציה יצאה לגלות אחרי שני לילות רצופים של מהומות בבלארוס, שבמהלכם אלפים הפגינו נגד שלטונו של לוקשנקו. בעימותים אתמול עשרות נפצעו ואדם אחד נהרג – לטענת השלטונות ממטען שהוא החזיק והתפוצץ בידו. בבירה מינסק שוטרים הכו מפגינים באלות והשתמשו בגז מדמיע, כדורי גומי ורימוני הלם על מנת לפזר את המפגינים. בכמה מוקדים פעילי המחאה הקימו מחסומים וזרקו בקבוקי תבערה לעבר השוטרים. עימותים דווחו גם בערים נוספות.
היום מסר משרד הפנים בבלארוס כי במהומות בלילה האחרון נעצרו 2,000 בני אדם וכי 21 שוטרים נפצעו, מתוכם חמישה פונו לבתי חולים. גם בהפגנות שפרצו בלילה שבין ראשון לשני נפצעו עשרות בני אדם, וכ-3,000 נעצרו.
11 צפייה בגלריה
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
גז מדמיע ורימוני הלם. העימותים בבלארוס
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
עימותים ב בלארוס מינסק אחרי ה בחירות לנשיאות
(צילום: רויטרס)
למרות היקף המחאה, לוקשנקו אותת שאין בכוונתו להתפטר. "התגובה תהיה הולמת. לא נאפשר למדינה להתפרק", צוטט המנהיג בן ה-65 בסוכנות ידיעות בלארוסית. הוא חזר על טענותיו ש"כוחות צללים" זרים מנסים לעשות מניפולציות על המפגינים, שאותם כינה "כבשים", כדי להדיח אותו. הוא הבטיח שלא יאפשר זאת. "הם מנסים לעורר מהומה", אמר לוקשנקו. "אבל אני כבר הזהרתי: לא תהיה מהפכה".
מערכת הבחירות שהסתיימה ביום ראשון הייתה המאתגרת ביותר עבור לוקשנקו אי פעם, בצל זעם גובר על שלטונו הממושך, זלזולו במגפת הקורונה והמצב הכלכלי במדינה. גם בלי קשר לשאלת תוצאות האמת, הבחירות בבלארוס התנהלו באופן בלתי הוגן, תוך מאמצי דיכוי יוצאי דופן נגד מנהיגי האופוזיציה. יצוין כי לפי פקחים בינלאומיים, מאז 1995 לא נערכה במדינה אף לא מערכת בחירות חופשית והוגנת אחת.
במהלך הקמפיין האחרון עצרו שלטונות בלארוס כמה מיריביו המרכזיים של לוקשנקו, ולפי ארגוני זכויות אדם יותר מ-1,300 מפגינים ופעילים נעצרו בשבועות שקדמו להצבעה. בין העצורים כמה מחברי הקמפיין של טיחנובסקאיה. בארגון NetBlocks העוקב אחר הפעילות באינטרנט אמרו כי הגישה לרשת בבלארוס הוגבלה במשך יום הבחירות ב"אופן משמעותי" וכי נוצר "ואקום של מידע".
11 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת אופוזיציה ב בחירות ב בלארוס
עצרת בחירות של סבטלנה טיחנובסקאיה מועמדת אופוזיציה ב בחירות ב בלארוס
משכה רבבות לעצרות שלה. טיחנובסקאיה
(צילום: AP)
בשנים האחרונות קיווה לוקשנקו לקדם את יחסי ארצו עם המערב על רקע הקרע ביחסים עם רוסיה – בעלת בריתה המסורתית של בלארוס שלחצה עליה להדק את הקשרים הפוליטיים והכלכליים בין שתי המדינות. דיכוי אלים של האופוזיציה וזיוף לכאורה של תוצאות הבחירות, כמו אלה שיריבי לוקשנקו טוענים כי בוצעו, עלולים לפגוע בתקוותיו אלה.
ואכן, במערב השמיעו לאחר פרסום תוצאות הבחירות דאגה רבה מהדיכוי שהוביל משטרו של לוקשנקו. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומאו אמר שהבחירות לא היו חופשיות והוגנות וגינה את "האלימות המתמשכת נגד מפגינים ומעצרם של תומכי האופוזיציה".
היום הודיעה הנציבות האירופית כי היא היחסים בין האיחוד האירופי לבלארוס נבחנים מחדש בעקבות האירועים האחרונים, ובגרמניה קראו אתמול לאיחוד לדון בחידוש הסנקציות נגד בלארוס – שהוסרו ב-2016 כדי לחזק את היחסים איתה, ולהרחיק אותה מרוסיה.