3 צפייה בגלריה
מסעדה תל אביב
מסעדה תל אביב
מסעדה בתל אביב
(צילום: AFP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ראש הממשלה החלופי בני גנץ החליטו אחר הצהריים (שישי), פחות משעה לפני כניסת ההגבלות החדשות לתוקף, כי המסעדות לא ייסגרו בשעה 17:00 ויישארו פתוחות עד יום שלישי הקרוב בשעה 05:00 בבוקר - לפי המתכונת שהייתה נהוגה עד כה. הממשלה תתבקש לאשר את ההחלטה החדשה בהקדם.
בשעות האחרונות הודיעו יותר ויותר מסעדנים כי לא יישמעו למגבלות החדשות שהטילה הממשלה, וימשיכו לפתוח הערב את המסעדות שלהם לישיבה. על פי החלטת הממשלה המקורית, המסעדות היו אמורות לפעול רק במתכונת של איסוף הזמנות מהמקום או משלוחים.

3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שינו את החלטתם. נתניהו וגנץ
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
איגוד המסעדות מסר כי שינוי ההחלטה הגיע בזכות מגעים שניהלו עם לשכת ראש הממשלה. "הגענו להסכמות עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ולפיהן הסגירה תידחה ליום שלישי. אנחנו קוראים לכול הלקוחות שלנו להגיע הערב ובימים הקרובים, כדי להפגין סולידריות עם התעשייה שלנו ובעיקר כדי ליהנות".
‏שר התיירות אסף זמיר, שהצביע בישיבת הממשלה נגד ההחלטה לסגור את המסעדות הערב, אמר כי "ההצעה בנושא המסעדות הייתה לא סבירה בעיניי וגם ההצעה בעניין מערכת החינוך. ‏אני שמח מאוד שבשני הנושאים הללו הממשלה כבר תיקנה את כוונתה והחלטתה. אמון הציבור מחייב אותנו לפעול על בסיס נתונים ועובדות ולהפעיל שיקול דעת שלוקח בחשבון את רחשי הציבור".
במרד השתתפו, בין היתר, המסעדות של רותי ברודו, מסעדת משיה ומסעדת מאנטה ריי. "אנחנו לא ניתן להחלטה שרירותית שנסגרה באישון לילה למוטט אותנו", אמר אסף ליס, מבעלי קבוצת בארכה האוס שמפעילה את מסעדת משיה.
"קנינו סחורה בעשרות אלפי שקלים, ואין לנו שום כוונה לזרוק אותה, לא רואים לנכון לזרוק אוכל לפח. אנחנו בטח ובטח לא מקבלים החלטה הזויה שהגיעה דרך מסכי טלוויזיה באמצע הלילה". שותפו אלון פרידמן הוסיף: "זו החלטה שערורייתית שמראה על חוסר ניהול מוחלט של המשבר".
בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של משיה נכתב: "מסעדת משיה פתוחה היום כרגיל! אנחנו לא מצליחים להבין מדוע ולמה, אבל אנחנו מעדיפים להתעסק במה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב".
במאנטה ריי הודיעו עוד לפני שינוי ההחלטה כי כל ההזמנות להערב נשארו בתוקף: "לא יאה לנו מקצועית לשבש תוכנית סמוך כל כך לשעת להזמנה. זאת האתיקה שלנו וזאת חובתנו כלפיכם".
גם במסעדות מקבוצת R2M של רותי ומתי ברודו - הוטל מונטיפיורי, קופי בר והרצל 16 -התכוונו לפתוח הערב בכל מקהר. גורם ברשת אמר ל-ynet: "אי אפשר לקבל החלטה באמצע הלילה בלי זמן התארגנות סביר ולצפות שנעמוד דום". גם במסעדות "אייבי" ו"האחים" מתכוונים לפתוח כרגיל. "הערב נפתח כרגיל תוך הקפדה על הנחיות התו הסגול. מוזמנים להגיע לאכול, לשתות וליהנות בכפוף להיגיון הבריא ולשמירה על בריאות הציבור", נכתב בעמוד הפייסבוק של "אייבי".
3 צפייה בגלריה
סחורה שתיזרק לפח במסעדת סנטה קתרינה
סחורה שתיזרק לפח במסעדת סנטה קתרינה
סחורה במקרר של מסעדת סנטה קתרינה
(צילום: תומר אגאי)
השף תומר מור מעמותת "מסעדנים חזקים ביחד", המוביל את מחאת המסעדנים, אמר כי "החלטת הממשלה היא פקודה בלתי חוקית בעליל". בהודעה שהפיצה העמותה נכתב: "חובתנו להילחם על העסקים שלנו, גם אם נהפוך לעבריינים בעל כורחנו. לא נזרוק את כל הההכנות וחומרי הגלם שכבר עשינו לקראת הסופ"ש. קוראים לציבור לבוא ולתמוך בנו, להזמין מתוך התפריט ולקחת את האוכל. מי שירצה לשבת, זאת בחירה שלו. נקבל אותו בחיוך ובאהבה".
"זו החלטה מטומטמת של ממשלה שמנותקת מהעם שלה", אמר השף גיא גמזו מהמסעדות אריא ונונונו. "החלטה בשלוש בלילה לסגור מסעדה, אחרי שאתמול אמרו שזה לא יקרה, זה יוצר תסכול עצום. היה ראוי שהממשלה הייתה נותנת לפחות זמן להתארגן, שיחליטו על סגירה ביום ראשון ושיתנו לסיים את הסחורה בסוף השבוע".
על פי ההגבלות שעדיין נותרו בתוקף, מהשעה 17:00 נדרשים מכוני הכושר להיסגר עד להודעה חדשה. על החנויות, הקניונים, המוזיאונים, בריכות השחייה והאטרקציות התיירותיות להיסגר עד יום ראשון בשעה 05:00 - וכך בכל אחד מסופי השבוע הבאים עד להודעה חדשה.
ההגבלות שאישרו השרים בסופי השבוע לא חלות על חנויות שמספקות שירותים חיוניים - ובהן חנויות למכירת מזון, בתי מרקחת, חנויות למכירת מוצרי היגיינה, חנויות אופטיקה ומעבדות לתיקון מוצרי תקשורת. השרים אישרו עוד כי בריכות השחייה בבתי המלון גם לא ייסגרו בסופי השבוע.
"ההמלצות שאנחנו מביאים כוללות את הדרך למנוע התקהלויות של מעל 10 איש במרחב סגור ומניעת התקהלויות של מעל 20 איש במרחב הפתוח", אמר ראש הממשלה נתניהו בפתח הדיון. "זה לא מדעי, תמיד יהיו חריגים, אבל זו הכוונה שלנו – למנוע את ההתקהלות".
במהלך הישיבה, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הציג תחזית פסימית לגבי מועד ייצור חיסון לקורונה. "אולי לקראת אמצע שנת 2021", הוא אמר. נתניהו הזהיר כי "אם נמשיך כך - ללא מגבלות חדשות - תוך שלושה שבועות נגיע ל-1,600 חולים קשים. אם לא נשטח את העקומה - נשקפת סכנה לישראלים רבים".