פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו התייחס אחר הצהריים (יום ד') למתקפות עליו ולהתנגדויות השונות לתוכניות שהוא ניסה להביא לאישור הממשלה. "זה התפקיד הכי כפוי טובה שיש במדינת ישראל היום", הוא אמר בכינוס מקוון של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות בנושא תקשורת ואמון הציבור במשבר הקורונה. "אתה לא נותן מתנות, רק הגבלות. מציעים דברים רוחביים – וכולם צועקים 'למה אני אדום והוא ירוק'. בסוף יש פה וירוס שימשיך לשגע את העולם עד שיהיה חיסון".
3 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו מדבר מהבידוד
(צילום: המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות)
לדברי גמזו, שנכנס אמש לבידוד אחרי שבא במגע עם הממונה על החברה הערבית במטה "מגן ישראל" שבראשו הוא עומד, "אני מקבל תמיכה. זה התפקיד הניהולי הכי מורכב שעשיתי. מעולם לא קיבלתי תפקידים קלים שמחפשים רק מחמאות. לקבל צעקות, קללות וביקורת זה חלק מהחיים שלנו".
בפתח דבריו באירוע, אמר פרויקטור הקורונה: "האירוע הזה הוא חצי בריאותי וחצי חברתי-כלכלי. אנחנו צריכים לעשות את הכול בצורה של אחדות. הרבה פעמים הסיטואציה של התחלואה אינה הומוגנית – ובחברה הישראלית זה יוצר פערים. אתה רוצה החלטות הומוגניות, אבל נמצא במורכבות אפידמיולוגית חסרת תקדים".
הוא התייחס גם לספיקת בתי החולים ומערכת הבריאות בארץ: "בכל רגע מנוטרים 25 אלף חולים, כמות המחלימים קרובה ל-110 אלף. המוסדות נותנים את הטיפול הטוב ביותר ולא קורסים. מטפלים גם בחולים שגרתיים וגם בכרוניים.
3 צפייה בגלריה
המשתתפים בפורום המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות
המשתתפים בפורום המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות
בכירי משרד הבריאות בדיון בזום
גמזו הוסיף כי "ההתקרבות לחגים מעוררת שאלות נוספות. היא יכולה להעלות תחלואה. זה מחייב אותנו להחלטות מורכבות לקראת החגים וזה מה שנעשה. אנחנו חכמים יותר מהגל הראשון. ההחלטות יהיו מדודות ותפורות".
במקביל, צמרת משרד הבריאות קיימה אחר הצהריים דיון ב"זום" מתוך הבידוד. בדיון השתתפו שר הבריאות יולי אדלשטיין, סגנו יואב קיש, מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי, הפרויקטור פרופ' רוני גמזו, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי, היועץ המשפטי של משרד הבריאות אורי שוורץ וראש המטה של השר אדלשטיין, קובי צורף.

"סגר? הוא יימשך חודש"

אתמול נכנסו גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי ושר הבריאות יולי אדלשטיין לבידוד עקב מגע עם האחראי על הפעילות מול המגזר הערבי, איימן סייף. איתם נכנסו לבידוד בכירים נוספים: סגן השר ח"כ יואב קיש, ראש מטה שר הבריאות קובי צורף, היועמ"ש של המשרד עו"ד אורי שוורץ, פרופ' רן בליצר וראש דסק החרדים, אלוף במיל' רוני נומה.
בישיבת "זום" שהתקיימה אתמול בין בכירי משרד הבריאות ובהם השר יולי אדלשטיין והמנכ"ל פרופ' חזי לוי למנהלי בתי החולים, אמר לוי כי אם יוטל סגר גורף, הוא ייארך זמן ממושך: "אם הולכים לסגר – הוא יימשך חודש".
3 צפייה בגלריה
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
נדבק בקורונה - והכניס את הבכירים לבידוד. איימן סייף
זוהי למעשה ההערכה הראשונה שניתנה עד כה לגבי מסגרת הזמן של סגר כללי, שכן עד כה דובר על הגבלות בתקופת החגים ללא קביעת משך הזמן שלהן. גורמים שהשתתפו בישיבה טענו כי קיבלו מלוי את הרושם לפיו סגר שכזה, אם יוטל, עשוי להימשך אף יותר מחודש.
מחר יתקיים דיון בקבינט הקורונה שצפוי להכריע בשאלת הסגר הכללי, זאת במקביל לבחינת אפשרויות למגבלות אחרות במהלך תקופת החגים. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet ו-"ידיעות אחרונות", אחת האפשרויות שתובא לדיון היא סגירת מערכת החינוך במהלך תקופת החגים על מנת לצמצם סיכויים להדבקת משפחות התלמידים.
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר כי אתמול אובחנו 3,496 חולים חדשים שנדבקו בנגיף הקורונה. מתחילת השבוע אובחנו 9,571 חולים חדשים. על פי הנתונים, בישראל 30,079 חולים פעילים, 925 מהם מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. 458 חולים מאושפזים במצב קשה, 138 מהם מחוברים למכונות הנשמה.
אמש החל הסגר הלילי בכ-40 יישובים אדומים ושכונות אדומות, שבהם רמת תחלואת הקורונה גבוהה. בחלק מהאזורים היה בלבול רב, כאשר התושבים וגם השוטרים שאוכפים את ההגבלות מנסים להסתגל להנחיות החדשות. רבים מהתושבים הביעו התנגדות לסגר, וכמה אף הכריזו שלא יצייתו לו. "אם כבר עושים סגר, אז עושים כמו שצריך ולא לסגור חלק", אמר בעל עסק באילת.