פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, התייחס הבוקר (שני) בראיון לאולפן ynet, לספקנות המוטלת על הגבלות הקורונה, וטען כי חלק מהציבור לא הפנים כי מדובר באזעקת אמת במצב הבריאותי בשל המגפה. לדבריו, הציבור רגיל למלחמות ולא למלחמה במגפה וכי לפני מערכת הבריאות חודש מאתגר במיוחד ועלייה במספר החולים הקשים.
"חלק מהציבור לא מבין שזו אזעקת אמת. 600 מתים בחודש - תעשו את ההכפלות. לא נפחיד אנשים עם 10,000 מתים אבל יש מספרים", אמר פרופ' גמזו.
הפרויקטור התייחס גם לטענות כי יועץ ראש הממשלה טופז לוק הפר את הוראות הבידוד אתמול בהפגנה בירושלים, ואמר כי "מדובר באירוע חמור ולא צריכה להינתן הנחה לאנשי ציבור". לדבריו, הוא נחוש לסיים את תפקידו כיועץ ב-1 בנובמבר כמו שהכריז.
פרופ' גמזו טען כי העלייה במספר החולים הקשים שתגרור דחייה בפעילות השגרתית של המערכת: "אנחנו מדברים שהשבוע נסיים עם סביב ה-800 חולים קשים, יש לנו כל יום תוספת של 40-30 חולים קשים למערכת, תוספת של עוד כ-40 חולים קלים ובינוניים. נפחית בפעילות האלקטיבית, נשנה ייעוד של מחלקות ונפתח מחלקות קורונה בכל בתי החולים".
4 צפייה בגלריה
פרופ' גמזו מבקר בבתי החולים בנצרת
פרופ' גמזו מבקר בבתי החולים בנצרת
פרופ' גמזו מבקר בבתי החולים בנצרת
(צילום: לע"מ )
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בבית החולים שיבא תל השומר
(צילום: AFP)
לדבריו, "לפנינו חודש ימים מאוד, מאוד קשה. צריך לדעת, כל האזרחים, כל מי שחי במדינה, צריך לדעת, כרגע מערכת הבריאות, בטח מערכת הבריאות האשפוזית אבל גם קופות החולים, נמצאים באתגר מאסיבי, מטורף, כדי לשמור על הבריאות של כולנו".
"אנחנו רגילים למלחמות. טנקים, חזית, יורים, כיבושים, פצועים. הציבור מגיב יותר לאירוע הזה. פה יש אירוע שהוא לא שונה", אמר פרופ' גמזו. "אנשים מתים. 25-20 כל יום, זה צפי התמותה ב-5,000 חולים כל יום".
"חלק מהציבור עדיין אומר, זה מגיפת דמה, זה לא מגיפה, תפסיקו לשקר", אומר גמזו. "בואו, משוגעים, תרדו מהגג, זה אמיתי, אנשים פה חולים, חולים קשה, מאושפזים, גודשים את בתי החולים ומתים. וזה לא רק אנשים מבוגרים. אז כן, יש דיסוננס. חלק מהציבור עוד לא הפנים את זה. אז להתחיל להפחיד? להגיד 10,000 מתים? זה לא מה שיקרה".
פרופ' גמזו טוען כי הקו האדום מבחינתו כבר עבר, ואם הממשלה תחליט על הידוק הסגר לא יעמוד בדרכה – הכל שאלה של איזונים ומחירים: "צריך להסתכל על הכל, בסוף אם הממשלה תכריע להדק את הסגר, מבחינת הקורונה זה בטח יכול לעשות שיפור במשמעת, בתהליך האכיפה. גם במצב הזה, המשטרה צריכה לאכוף, האזרחים צריכים להיות אחראים וכולנו צריכים להיות ממושמעים ולהבין, ההגבלות שאנחנו נותנים הן לא סתם הגבלות, הן אמיתיות".
4 צפייה בגלריה
פקקים בכביש גהה
פקקים בכביש גהה
אכיפת הסגר בכבישים
(צילום: שאול גולן)
גמזו טוען כי מבחינת השיקול המקצועי, סגר מלא והדוק ישפר את נתוני התחלואה: "כשאתם מדברים על שיקול מקצועי שהוא אפידמיולוגי בריאותי, ברור לכם שאם יש סגר מלא, הדוק, חונק, כל הכלכלה נעצרת, כל התנועה נעצרת, כולנו בבית חודש, ברור לכם שזה יותר אפקטיבי. אני רק אומר, המתווה שהלכנו עליו הוא מתווה של איזונים".
לדבריו, צריך לתת הזדמנות אחרונה למתווה שעליו הוסכם: "לראות גם היום וגם מחר שהמתווה הזה לא מצליח. אם יראו שהמתווה הזה לא מצליח, לא מבחינת האכיפה, לא מבחינת הפעלת המגזר הפרטי, אז אפשר ללכת למתכונת אחרת. אבל קודם כל, בואו, דבקנו בקו מסוים, הקו היה מגזר פרטי, מינימום פגיעה בכלכלה, אני עוד לא רואה שהקו הזה לא עובד".
אך, "אם הממשלה מחליטה לסגור יותר, להדק יותר, והיא בראש צלול לוקחת את ההחלטה הזאת שהיא גם כלכלית, אני כמובן אלך איתה. זה לא נוגד את הקטע המקצועי. אין כאן שום בעיה".
אתה לא חושב שבעצם העובדה שחלקים גדולים בציבור חשים שחלק גדול מההחלטות, כפי שאמרת, התקבלו ממניעים פוליטיים, לא השפיעו על התנהגות הציבור כפי שראינו בסופ"ש האחרון?
"הציבור צריך להיות אחראי. גם אם היו החלטות שלא התקבלו במועד או שהתקבלו מסיבות אחרות, מכל מיני כיוונים, עדיין אנחנו צריכים לשים לב. יש פה תחלואה שהורגת. אז את מי אנחנו מרמים? כאשר אתה מתקהל ולאחר מכן אתה חולה ואתה מתקרב לקרוב משפחה שלך, בין אם הוא קשיש או לא, יש סיכוי גבוה שהוא יהיה חולה קשה ואז חמישית מהם מתים. זו קריאת זעקה שלי לאזרחים - אנחנו במצב שבו אנחנו צריכים לגלות אזרחות באמת בריאה ואחראית".
פרופ' גמזו התייחס ליועצו של ראש הממשלה, טופז לוק, שלפי טענות הפר בידוד והופיע בהפגנה בירושלים אמש כשהוא מתעד מפגינים. לדבריו של גמזו מדובר בעבירה חמורה והפצת מחלה, "לא תהיה כאן שום הנחה לא באכיפה ולא בענישה – אנשי ציבור ככל העם, לא צריך לעשות הנחה למשלחת או לכל מי שיפר את הבידוד".
4 צפייה בגלריה
עופר גולן וטופז לוק הפגנה בלפור ירושלים
עופר גולן וטופז לוק הפגנה בלפור ירושלים
עופר גולן וטופז לוק בהפגנה בירושלים אמש
(מתוך הטוויטר של יואב גלזנר)
פרויקטור הקורונה התייחס גם להכרזה על סיום תפקידו בתחילת חודש נובמבר הקרוב: "לצערי אני צריך לדבוק בכך ש-7,000 עובדים באיכילוב והמטופלים, אני מחויב להם. כרגע התוכנית היא לסיים ב-1 בנובמבר, אבל יש דברים שיכולים לגרום לי לשנות את דעתי".
אז אתה ב-1/11 חוזר, גם אם תקבל בעצם בקשה מיוחדת מרה"מ להמשיך?
"כרגע זאת התכנית שלי, כמובן שיש הרבה מאוד דברים שיכולים לגרום לי לשנות את דעתי, אבל כרגע אני דבק בכך. ב-1 בנובמבר אני צריך להמשיך לנהל בית חולים. אתה יודע אישית שקשה לי מאוד לעזוב את הצוות. כל יום קשה לי. אני אגב נמצא בקשר עם הנהלת בית החולים, אבל יש חיבור מאוד הדוק בין מנהל לעובדים שלו. חלקם מרגישים לא בנוח עם ההעדרות שלי, גם אם זה למטרה לאומית".
בכנות, אם היית יודע שכך יהיו פני הדברים, כלומר שכל התפקיד הזה היה נראה כמו עכשיו. האם היית הולך על התפקיד הזה מראש?
עוד יותר הייתי הולך על התפקיד. כי זה אירוע, כשאני רואה אותו עד כמה הוא קשה, כשאנחנו קמים כל בוקר, ואני קם כל בוקר, אני חוזר עכשיו מהערכת מצב, עם כל כך הרבה משימות. אי אפשר להשאיר את זה רק להנהלת משרד הבריאות. יש כאן הרבה מאוד משימות לעשות. גם לגייס את הציבור, גם להתמודד לפעמים ליישום החלטות, יש כאן התמודדות מורכבת וקשה, מול נגיף מאוד מאוד מתעתע.
היום בדיעבד היית מציע את מתווה הרמזור? יש לך מחשבות שניות לגבי כמה יעיל היה המתווה הזה?
"אין לי שום מחשבות שניות, מתווה הרמזור הוא המתווה הנכון. המגיפה הזאת, חייבים לנהל אותה במתווה דיפרנציאלי".