3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. מרתון חיסונים כל שנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
קופות החולים קיבלו לאחרונה הודעה מפתיעה ממרפאת הכנסת ובה דרישה להעביר מנות חיסון לשפעת לטובת מרתון חיסונים לחברי הכנסת ועובדיה שיתקיים במשכן. הדרישה הזו נעשית למרות החשש ממחסור במנות חיסון לשפעת שצפוי השנה בעקבות מגפת הקורונה. בעקבות החשש משרד הבריאות אף פרסם לפני כשבועיים חוזר ובו רשימת סדר העדיפויות של הקבוצות באוכלוסייה אשר יהיו זכאיות לקבלת החיסון.
מפניית מרפאת הכנסת לקופות החולים עולה כי בשעה שאזרחים רבים לא יוכלו לקבל את החיסון כיוון שהם אינם משתייכים לאף אחת מהקבוצות המועדפות – חברי הכנסת דווקא יוכלו לקבל אותו.
גורם בכיר באחת מקופות החולים הביע תרעומת נוכח הדרישה, ואמר: "אם יש חברי כנסת שעומדים בקריטריונים של משרד הבריאות, בוודאי שיש לחסנם, אך מדוע שהם יקבלו עדיפות מיוחדת לחיסון? אין שום קריטריון שמצביע על כך שהם קבוצה שצריכה לקבל את החיסון לעומת אחרים שיישארו השנה בלעדיו. יש בין חברי הכנסת רבים שאינם עונים לאף אחת מההגדרות של הקבוצות שצריכות לקבל את החיסון".
הדרישה לקבלת החיסונים התקבלה עוד בחודש יולי האחרון. "לאור מגפת הקורונה והתקרבות עונת השפעת 2020/1, הכנסת מעוניינת לחסן את הח"כים והעובדים במשכן", נכתב בפנייה שקיבלו הקופות. "אנחנו מתכננים לערוך במרפאת הכנסת מרתון של חיסונים בשיתוף ארבע קופות החולים, שיתבצע בהקדם עם הגעת החיסונים לארץ". בימים האחרונים קיבלו הקופות תזכורת לנושא. יצוין כי "מרתון החיסונים" שמצוין בהודעה נערך בכל שנה בכנסת.
3 צפייה בגלריה
חיסון נגד שפעת
חיסון נגד שפעת
חשש ממחסור בחיסונים לשפעת, הח"כים יקבלו מנות "בהקדם"?
(צילום: שאול גולן)
על פי הנחיית משרד הבריאות, בראש סדר העדיפויות למתן חיסון לשפעת נמצאים בני 65 ומעלה, ואחריהם, על פי סדר חשיבות יורד: חולים כרוניים מתחת לגיל 65 (כולל חולים אשר סובלים מהשמנת יתר קיצונית), מתמודדים עם מחלות נפש חמורות, חברי הצוותים הרפואיים, תינוקות בני שישה עד 23 חודשים, נשים הרות, מטפלות ועובדים זרים אשר מטפלים בקשישים, תלמידי חינוך מיוחד מכיתות א'-ו', דיירי ועובדי מוסדות רווחה, סוהרי ואסירי שב"ס, תלמידי כיתות ב', ג' ו-ד', ילדים בני שנתיים עד כמעט חמש, תלמידי כיתות א', ה', ו-ו' ולבסוף בני 55-64.
"לא ניתן לצפות את חומרת תחלואת השפעת", מסר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי עם פרסום רשימת סדר העדיפויות. "אך משרד הבריאות נערך לכך שהדרישה לחיסוני השפעת תהיה גבוהה". בהמשך ציין לוי שהכמות שהוזמנה תאפשר מתן חיסונים לכ-44% מתושבי ישראל. עוד הוסיף לוי כי עיקר הרכיבים למנות צפוי להגיע לארץ החל מאמצע אוקטובר. על רקע התעדוף הוא הבהיר כי בהמשך ייתכן כי גם קבוצות נוספות באוכלוסייה יקבלו את החיסון, אך במקביל ציין כי "אין לחסן אדם שאינו בקבוצת תעדוף, אלא על פי הוראת משרד הבריאות".
מהכנסת נמסר בתגובה כי "כמדי שנה בעשור האחרון פונה הכנסת לקופות החולים לקבלת חיסוני שפעת על מנת להבטיח את שמירת רצף הפעילות הפרלמנטרית של הכנסת. פעילות ליבה זו, אשר הפכה קריטית בימים אלו, נוכח המשבר הבריאותי והכלכלי הפוקד את המדינה חייבה את הכנסת לבקש חיסונים אלו גם השנה.
"עקב היותם של עובדי המשכן חשופים להדבקה בסיכון מוגבר, נוכח עבודתם היומיומית עם קהלים רבים, רואה הכנסת חשיבות רבה במתן חיסונים אלו אשר יצמצמו בהכרח את סכנת התחלואה במשכן ויסייעו בהבטחת המשך פעילותה המלאה למען הציבור במליאה ובוועדות".
בכנסת ציינו כי "נוכח עובדה זו, פנה רופא הכנסת בחודש יולי האחרון, כאמור, ממש כפי שעשתה הכנסת בכל שנה ושנה בעשור האחרון, בבקשה לחסן את באי המשכן הפועלים בו באופן קבוע, תוך הדגשה מפורשת כי החיסונים במשכן לא יבואו על חשבון אוכלוסיות המוגדרות בסיכון גבוה לפי הנחיות משרד הבריאות, אלא רק לאחריהן".
בעקבות בקשת ynet להצגת תכתובת ובה ההבהרה לפיה החיסונים לא יבואו על חשבון האזרחים, בכנסת הבהירו שבעקבות פניית קופות החולים בעניין, הסכימה המרפאה לדחות בשלב זה את מתן החיסונים, ואולם בכל זאת החיסונים ייערכו במקביל למבצע הארצי.