מי יקבל ראשון את חיסוני השפעת השנה: משרד הבריאות פרסם היום (ה') את תעדוף הקבוצות למקבלי חיסוני השפעת בעונת החורף. השנה, צפויות להגיע לישראל 4 מיליון מנות חיסון. בכך, למעשה, משרד הבריאות לא עמד ביעד שהציב לעצמו - 5 מיליון חיסונים. עם זאת, זהו שיא במספר החיסונים המגיעים לישראל לקראת עונת החורף. למעטי חברי הצוותים הרפואיים – החיסונים יינתנו בקופות החולים כמדי שנה.
בראש סדר העדיפויות בני 65 ומעלה, ואחריהם, על פי סדר חשיבות יורד: חולים כרוניים מתחת לגיל 65 (כולל חולים אשר סובלים מהשמנת יתר קיצונית), מתמודדים עם מחלות נפש חמורות, חברי הצוותים הרפואיים, תינוקות בני שישה עד 23 חודשים, נשים הרות, מטפלות ועובדים זרים אשר מטפלים בקשישים, תלמידי חינוך מיוחד מכיתות א'-ו', דיירי ועובדי מוסדות רווחה, סוהרי ואסירי שב"ס, תלמידי כיתות ב', ג' ו-ד', ילדים בני שנתיים עד כמעט חמש, תלמידי כיתות א', ה', ו-ו' ולבסוף בני 55-64.
בתוך כך, המרוץ העולמי להשגת חיסוני שפעת מתרחש על רקע החשש הגלובלי מפני התמודדות משולבת של שפעת וקורונה. "לא ניתן לצפות את חומרת תחלואת השפעת", כתב מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בפנייתו. "אך משרד הבריאות נערך לכך שהדרישה לחיסוני השפעת תהיה גבוהה".
2 צפייה בגלריה
לחסן לשפעת רק לפי סדר העדיפות
לחסן לשפעת רק לפי סדר העדיפות
לחסן לשפעת רק לפי סדר העדיפות
(צילום: shutterstock)
בהמשך ציין לוי שהכמות שהוזמנה תאפשר מתן חיסונים לכ-44% מתושבי ישראל. עוד הוסיף לוי כי עיקר הרכיבים למנות צפוי להגיע לארץ החל מאמצע אוקטובר. ברקע התעדוף הובהר כי בהמשך ייתכן כי גם קבוצות נוספות באוכלוסייה יקבלו את החיסון אך במקביל, ציין כי "אין לחסן אדם שאינו בקבוצת תעדוף, אלא על פי הוראת משרד הבריאות".
"הרציונל הוא לתת את החיסון למי שהסיכון שלו להיות הוא גבוה ולמי שבמידה ויהיה חולה, המשמעות תהיה קשה", אומר פרופ' יניב שרר, מנהל בית החולים ברזילי. "הסיכון של סיבוכים בשפעת בקרב מבוגרים הוא גבוה ביותר.
בנוסף, חברי הצוותים הרפואיים תמיד היו בתעדוף משום שהם יכולים להמשיך חברי צוותים אחרים. בניגוד לשנים קודמות, הפעם כל חיסון שנקבל נמצה אותו עד הסוף. בכוונתי לנצל את כל החיסונים שאקבל בבית החולים. הפעם לא תהיה התפשרות על הדבר הזה.
"אנחנו לא רוצים להיות חולים ולא יכולים לסבול עוד אנשי צוות שיעזבו אותנו בשל מחלה נוספת. משרד הבריאות מצליח השנה להזמין פי שניים יותר חיסון משנים קודמות. עם זאת, מאחר והדרישה לחיסון תהיה גבוהה הרבה יותר משנים קודמות, בחר המשרד השנה לעשות תעדוף".
השנה ניתן יהיה להתחסן נגד נגיף השפעת בסוג חיסון חדש בשם "פלוזון" (Fluzone High Dose). מדובר בחיסון המכיל כמות גדולה יותר באופן משמעותי של האנטיגן המצוי (המאגלוטינין) בחיסון הרגיל לשפעת בישראל. החורף יגיעו לישראל כ-250 אלף מנות של החיסון, שנמצא יעיל נגד ארבעה זנים של נגיף השפעת.
החיסון מיועד לאוכלוסייה מבוגרת, בני ה-65 ומעלה, ועל פי ה-CDC האמריקני מביא לתגובה חיסונית חזקה יותר באופן משמעותי לעומת חיסונים אחרים וסיפק הגנה טובה יותר (לצד חיסון נוסף בשם FLUAD). על פי המחקרים שפורסמו בעולם, "פלוזון במינון מוגבר" הפחית את כל תחלואת השפעת בשיעור של 24.2% בהשוואה לחיסון הסטנדרטי. למרות המינון הגבוה, החיסון שיגיע לישראל נחשב לבטוח לשימוש ויינתן בחינם בקופות החולים.