סוגיית שינויי האקלים לא זכתה עד כה לתשומת לב רבה בבחירות לנשיאות ארה"ב, אך שריפות הענק במערב המדינה החזירו אותה לקדמת הבמה. בביקור אמש (ב') בקליפורניה הטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פעם נוספת ספק בתפקיד שממלאת לפי מדענים ההתחממות הגלובלית בהחרפת עונת השריפות, כשבמקביל המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן תקף אותו בחריפות וכינה אותו "מצית אקלימי".
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
טראמפ ביקר אחרי הביקורת, ביידן תקף מהבית
(צילום: gettyimages, רויטרס)

שריפות היער הענקיות, נזכיר, משתוללות בשלוש מדינות במערב ארה"ב: קליפורניה, אורגון ומדינת וושינגטון. לפחות 35 בני אדם נספו עד כה, אך ההערכה היא שמניין המתים יעלה מכיוון שרבים עדיין נעדרים. באורגון לבדה יש 22 נעדרים. השריפות בשלוש המדינות כילו עד כה שטח עצום, בגודל של כ-16,200 קמ"ר.
בצל הביקורת שהוטחה בטראמפ על כך שלא התייחס לשריפות המשתוללות כבר כשלושה שבועות – ההתייחסות הראשונה שלו אליהן הייתה רק ביום שישי האחרון – ביקר אמש הנשיא באזור העיר סקרמנטו שבצפון קליפורניה וקיבל תדרוך מבכירי השלטון המקומי, בהם המושל הדמוקרטי גווין ניוסם. ריח עשן כבד נישא באוויר משריפות שבערו כ-150 ק"מ משם.
בביקור חזר טראמפ על הטענה שהשמיע כמה פעמים בעבר, ולפיה הגורם לשריפות בקליפורניה הוא טיפול כושל לכאורה של הרשויות המקומיות ביערות, וקרא לגרוף מהם עלים ולפנות משם ענפים יבשים שעלולים לשמש כדלק עבור הלהבות. הוא לא סיפק הוכחות לטענה הזו, ומומחים לשריפות יער ולטיפול ביערות מסבירים שאין שום טעם בגריפת עלים במרחבי הפרא והיערות העצומים של ארה"ב. "כשמצטברים לך במשך שנים עלים, עלים מתים, על הקרקע, זה פשוט מצית את זה", אמר טראמפ. "זה ממש דלק לאש. אז הם חייבים לעשות עם זה משהו".
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תדרוך על ה שריפה שריפות ב קליפורניה סקרמנטו
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תדרוך על ה שריפה שריפות ב קליפורניה סקרמנטו
סין והודו יעשו משהו נגד שינויי האקלים? עדיף לגרוף עלים. טראמפ בקליפורניה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עולה ל אייר פורס 1 ב קליפורניה ארה"ב
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עולה ל אייר פורס 1 ב קליפורניה ארה"ב
ריח עשן באוויר. טראמפ עולה לאייר פורס 1
(צילום: רויטרס)
טראמפ טען גם שבמדינות אחרות בעולם אין בעיה כה חמורה של שריפות ענק: "אין להן בעיות כאלו, יש להן עצים נפיצים מאוד, אבל אין להן בעיות כאלו". לדברי הנשיא, טיפול ביערות יהיה פתרון מהיר יותר לשריפות מאשר מאבק בהתחממות הגלובלית. "כשאתה נכנס לשינויי אקלים, האם הודו הולכת לשנות את דרכיה? האם סין הולכת לשנות את דרכה? ורוסיה? רוסיה הולכת לשנות דרכיה?", תהה.
מושל קליפורניה, גווין ניוסם, הודה בתדרוך שקיים עם טראמפ כי הרשויות בארצו לא עשו מספיק בכל הנוגע להכנת היערות לעונת השריפות, אך הזכיר לטראמפ ש-57% מהיערות בקליפורניה נמצאים בכלל תחת אחריות הממשל הפדרלי. הוא הדגיש כי אין ספק שלהתחממות הגלובלית תפקיד משמעותי בהעצמת השריפות ובהרחבת היקפן. "שינוי האקלים אמיתי, והוא מחריף את זה", אמר המושל הדמוקרטי.
בשלב מסוים בביקור קרא לטראמפ אחד הבכירים המקומיים בקליפורניה, השר לניהול משאבים טבעיים ווייד קראופוט, "להכיר בשינויי האקלים ובהשפעה של הדבר על היערות שלנו". קראופוט אמר לטראמפ כי "אם נתעלם מהמדע ולמעשה נטמון את הראש בחול ונחשוב שהכול קשור לניהול צמחייה, לא נצליח להגן יחד על תושבי קליפורניה".
10 צפייה בגלריה
נזקי ה שריפה שריפות ב צפון קליפורניה בית ספר שעלה באש
נזקי ה שריפה שריפות ב צפון קליפורניה בית ספר שעלה באש
בית ספר שנחרב בצפון קליפורניה. שטח חסר תקדים עלה באש
(צילום: AFP)

טראמפ השיב לו: "יתחיל להתקרר, אתה תראה". קראופוט הגיב לנשיא בעדינות ואמר שהוא מקווה שהמדע "יסכים" עמו. טראמפ שוב ענה לו: "אני לא חושב בעצם שהמדע יודע".
במקביל לביקורו של הנשיא בקליפורניה, תקף אותו יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן על מה שכינה "הכחשת האקלים" שלו, והזהיר שאם האמריקנים יבחרו בו ב-3 בנובמבר, הם עלולים לשלם על כך מחיר כבד. "אם יהיו לנו עוד ארבע שנים עם הכחשת האקלים של טראמפ, כמה פרברים עוד יעלו באש בשריפות? כמה שכונות פרבריות יוצפו?", תהה ביידן, תוך שהוא מתייחס במרומז לחיזור של טראמפ אחר קולות הבוחרים הלבנים בפרברים, בין היתר בעזרת מסר של "חוק וסדר" שבו הוא מזהיר מפני כאוס ברחובות בצל המחאה נגד גזענות.
את הנאום שלו נשא ביידן מביתו שבדלאוור, כשברקע הביקורת שהרפובליקנים מותחים עליו מ שלא ביקר באזור השריפות. אלא שלא רק רפובליקנים הם שתוקפים אותו: גם דמוקרטים מהמחנה הפרוגרסיבי והשמאלי יותר במפלגתו מתוסכלים מכך שהוא אינו תקיף דיו בסוגיית הסביבה, לשיטתם.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן נואם ב דלאוור
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן נואם ב דלאוור
ביידן. "האירועים הנוראיים יהפכו לשגרתיים יותר, להרסניים יותר ולקטלניים יותר"
(צילום: רויטרס)
ביידן אמנם חשף ביולי תוכנית בעלות של 2 טריליון דולר להשקעות בתחום האנרגיה הנקייה והפסקת כל פליטות גזי החממה בארה"ב עד 2035, אך הוא לא אימץ כמה מההצעות המהפכניות יותר שמקדמים הפרוגרסיבים במסגרת היוזמה המכונה "הניו דיל הירוק".
בנאומו לא התייחס ביידן למחלוקות בתוך המחנה שלו, אלא הפנה את חיצי הביקורת לעבר טראמפ. הוא הודה שמדיניות הנשיא אולי לא זו שגרמה ישירות לשריפות ולהוריקנים, אך הזהיר שאם טראמפ יזכה בכהונה נוספת, "האירועים הנוראיים הללו ימשיכו להפוך לשגרתיים יותר, להרסניים יותר ולקטלניים יותר".
לטראמפ, נזכיר, יש היסטוריה ארוכה של המעטה בערכה של ההתחממות הגלובלית. ב-2017 אף טען שמדובר ב"תרמית". לאחר שנכנס לבית הלבן הוביל הנשיא את ארה"ב לפרישה מהסכם פריז שבו הסכימו מדינות העולם על מאבק בשינויי האקלים.
בינתיים, בשריפות באורגון קיבלו הכבאים סיוע ממזג אוויר מתון ולח יותר שהגיע מהאוקיינוס השקט, אחרי ארבעה ימים של רוחות חמות ויבשות שתדלקו את הלהבות. למרות זאת הודיעו הלילה הרשויות על גיוס כאלף חיילים מהמשמר הלאומי שיסייעו בפעולות החילוץ והפינוי. לפחות אחת השריפות באורגון, שהחריבה עיירות שלמות, נגרמה לפי החשד בשל הצתה. ביום שישי הוגש כתב אישום נגד האיש שחשוד בהצתה הזו.
10 צפייה בגלריה
הוריקן סאלי ארה"ב סופה
הוריקן סאלי ארה"ב סופה
הוריקן "סאלי" מהחלל. חמש סופות טרופיות בבת אחת
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ממגנים חנויות ו עסקים ב ניו אורלינס לואיזיאנה מפני סופה הוריקן סאלי
ממגנים חנויות ו עסקים ב ניו אורלינס לואיזיאנה מפני סופה הוריקן סאלי
מצב חירום. ממגנים חנויות בניו אורלינס שבלואיזיאנה
(צילום: Getty Images)
ביידן הזכיר בדבריו גם את ההוריקנים שמכים בארה"ב, כשברקע עונת סופות טרופיות עמוסה במיוחד. הלילה הודיע מרכז ההוריקנים הלאומי כי סופת ההוריקן "סאלי" שמתקדמת לעבר חופי ארה"ב במפרץ מקסיקו התחזקה להוריקן בדרגה 2 (מתוך 5). הרוחות שלה נעות כעת במהירות של 155 קמ"ש, אך הסופה ממשיכה להתחזק עם התקרבותה לאלבמה ולמיסיסיפי, ועלולה לפגוע בהן עם רוחות במהירות של 177 קמ"ש – מהירות שכבר קרובה יותר להוריקן בדרגה 3.
הרשויות במיסיסיפי וכן בלואיזיאנה, שעלולה גם היא להיפגע, הורו על פינוי תושבים מאזורי חוף נמוכים. הנשיא טראמפ אישר הלילה הכרזה על מצב חירום פדרלי בשתי המדינות הללו, הכרזה שתאפשר הזרמת כספים אליהן. גם בפלורידה הכריזו הרשויות על מצב חירום בעקבות ההוריקן, בשני המחוזות המערביים ביותר במדינה.
"סאלי" נעה לכיוון החוף במהירות איטית יחסית, ובמרכז ההוריקנים הלאומי אמרו שעדיין לא ברור היכן בדיוק היא תפגע ביבשה, אם כי פגיעה בחופי מיסיסיפי סבירה יותר. מלבד הרוחות העוצמתיות, החזאים חוששים מהגשמים הרבים שתמטיר הסופה, והעובדה שהיא מתקדמת במסלולה באיטיות מחריפה את החשש הזה, שכן את הגשמים היא תמטיר באותו אזור לזמן רב יותר. "סאלי" צפויה להמטיר בין 20 ל-40 סנטימטרים של גשם על אזורי החוף, שם עלולות להיות הצפות קשות.
הסופה מאיימת על אזור מפרץ מקסיקו שבועות ספורים אחרי סופת ההוריקן הקודמת שהכתה באזור. זוהי הסופה ה-18 במספר שמקבלת שם רשמי בעונת ההוריקנים הנוכחית באוקיינוס האטלנטי, והיא הסופה הטרופית השמינית שתפגע העונה בארה"ב. לפי דן קוטלובסקי, מטאורולוג בכיר בחברת החיזוי AccuWeather, מדובר במספר חריג למדי של סופות טרופיות הפוגעות בארה"ב בעונה אחת, עונה שטרם הסתיימה. ייתכן אף שמדובר בשיא של ממש.
"סאלי" היא רק אחת מחמש סופות טרופיות שמתחוללות כעת במקביל ברחבי האוקיינוס האטלנטי. לפי הדיווחים בנושא בתקשורת האמריקנית, זוהי הפעם הראשונה זה 50 שנה שחמש סופות טרופיות מתרחשות בבת אחת באוקיינוס האטלנטי. "גל טרופי" נע כעת במפרץ מקסיקו, בעוד ההוריקן פולט והסופות הטרופיות רנה, ויקי וטדי נמצאות רחוק יותר באוקיינוס.