צה"ל פרסם הערב (ד') תיעוד מהמרחב שממנו בוצע ניסיון הפיגוע של חיזבאללה אמש. בדובר צה"ל אמרו כי "צה"ל ממשיך לשמר רמת מוכנות גבוהה לשמירה על ריבונות ישראל וביטחון התושבים ככל שיידרש". בתיעוד נראה קו הגבול שליד מוצב ציפורן, בין היישובים מרגליות למנרה. הציר חשוף לירי מלבנון, אך במוצבים הסמוכים צה"ל נערך מחדש ולכן ככל הנראה נמנעה פגיעה בחיילים.
בעקבות האירוע, ישראל דורשת ממועצת הביטחון לחזק משמעותית את מנדט כח יוניפי"ל עקב חוסר תפקודו. השגריר ארדן אמר: "אין הצדקה לכוח מסורס שבתוך שטחו חיזבאללה מתעצם והופך את דרום לבנון לבסיס טרור". ארדן כתב לחברות מועצת הביטחון והזהיר כי "פעולותיו של חיזבאללה מערערות את היציבות באזור ויובילו להשלכות הרסניות".
ארדן צירף מפה של דרום לבנון ובה מסומנים האזורים בהם התגלו מנהרות חיזבאללה, כני שיגור טילים ועמדות תצפית של "ירוק ללא גבולות" - ארגון פיקטיבי מטעם חיזבאללה שפועל לתצפת על חיילי צה"ל.

6 צפייה בגלריה
מפת המיקומים
מפת המיקומים
המקומות בדרום לבנון שבהם התגלו מנהרות וכני שיגור טילים של חיזבאללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס הערב בקצרה לתקרית. לדבריו, "מה שקרה אתמול, ההתפרצות הישראלית וכל פצצות התאורה שירו, זה נושא רגיש וחשוב. אדבר על זה בעיתוי המתאים בעתיד".
מוקדם יותר התייחס צבא לבנון לתגובה הישראלית לתקרית בגבול הצפון אמש. בהודעה אישרו כי "מסוקי חיל האוויר הישראלי תקפו מרכזים השייכים לעמותת 'ירוק ללא גבולות' שנמצאת על אדמת לבנון באמצעות 13 טילים. בנוסף המסוקים תקפו באזור דרום לבנון וגרמו לשריפה במקום".
עוד מסרו כי "צה"ל ירה 117 פצצות תאורה, ועוד 100 פגזים. הפגזים גרמו למספר שריפות, נזק לשני בתים ולבניין בחוות עזים".
6 צפייה בגלריה
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל פרוסים ב צפון פיקוד צפון אחרי פיגוע חיזבאללה
כוחות צה"ל פרוסים ב צפון פיקוד צפון אחרי פיגוע חיזבאללה
כוחות צה"ל פרוסים בצפון
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל כוכבי בסיור בצפון
(צילום: דובר צה"ל )
דובר יוניפי"ל התייחס גם הוא לאירועי הלילה ואמר כי "הכוחות זיהו ירי מספר פצצות תאורה מכמה אתרים צבאיים של צה"ל, לאורך הקו הכחול. המכ"מים שלנו זיהו פצצות מרגמה ופגזי טנק, ברובם פצצות עשן, ופעילות אווירית אינטינסיבית של כטב"מים מעל האזור. יוניפי"ל בתגובה החלו מיד בפעולות תיאום".
התגובות מגיעות לאחר שמסוקי קרב של צה"ל תקפו הלילה יעדי חיזבאללה בתגובה לירי לעבר עמדה צבאית אמש. מדובר צה"ל נמסר אז כי יריות נורו לעבר כוח צה"ל שהיה בפעילות מבצעית וכי "במסגרת התקיפה הותקפו עמדות תצפית של ארגון הטרור הנמצאות במרחב הגבול. אין נפגעים לכוחותינו". בצה"ל הדגישו כי הפרת ריבונות נוספת מצד חיזבאללה תיענה בתגובה חריפה ומסרו כי "ממשלת לבנון אחראית לנעשה בשטחה".
התקרית החלה לאחר זיהוי ירי מלבנון על עמדת צה"ל ליד הגבול. תחילה נבדקה האפשרות שחוליית מחבלים ירתה משטח לבנון ונמלטה מהמקום. הצבא, שפרס הבוקר מחסומים בצפון, הנחה את תושבי היישובים הסמוכים לגבול להישאר בבתים, ליד ממ"ד או מקלט - והבוקר הסיר את המגבלות.
המוצב שאליו ירו פעילי חיזבאללה היה מאויש בחיילים שבהם התכוונה החולייה לפגוע. הכוננות הגבוהה צפויה להישמר מאחר ובשלב זה, מעריכים בישראל, חיזבאללה ימשיך לנסות לנקום. בתוך כך, ישראל העבירה מסרים ללבנון במהלך היום כי תגיב בתקיפוּת על ניסיון פיגוע נוסף, כשגם תקיפת עמדות התצפית של חיזבאללה אמש בתגובה לתקרית, על-ידי טילים ממסוקי קרב מסוג אפאצ'י, נחשבת לחריגה.


כמו כן, היום ביקר הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, בפיקוד הצפון בעקבות האירועים. בביקור השתתפו מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, מפקד עוצבת הגליל, תת-אלוף שלומי בינדר ומפקדים נוספים. במהלך הביקור שמע כוכבי סקירה מבצעית מפי המפקדים וקיים הערכת מצב בה נידונו ההתפתחויות האחרונות בגזרת הצפון ומוכנות לתרחישים אפשריים.
מדובר צה"ל נמסר כי "הרמטכ"ל התרשם מהיכולות המבצעיות והמודיעיניות של הכוחות בשטח וציין לטובה את רמת המוכנות של הכוחות".


"100 אלף טילים מכוונים אלינו, מיגון הצפון - מחדל לאומי"

בנוסף, באירועים בגבול לבנון, אמר הבוקר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד-תל"ם), כי "מיגון הצפון הוא מחדל לאומי. יותר מ-100 אלף ראשי נפץ מכוונים למיליוני תושבים והמענה ההגנתי הוא אפסי".
הדיון בוועדה עסק בדו"ח מבקר המדינה בנושא היערכות העורף למתקפת טילים ורקטות, והשתתף גם ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, שחיזק את דברי ח"כ שלח: "אם תפרוץ מלחמה נהיה נתונים רק לחסדי שמים".
בדו"ח המבקר מראשית החודש נקבע כי "ליקויים מהותיים במיוחד נמצאו ביישובי גבול הצפון", וכי ל-50 אלף תושבים בישראל, המתגוררים עד תשעה ק"מ מגבול הצפון, אין מיגון תקני בסמוך. עוד עלה מהדו"ח כי לכ-2.6 מיליון תושבים בכל ישראל אין מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם.

6 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
ח"כ עפר שלח
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
מנהל אגף משרד מבקר המדינה, איל זוננפלד, ציין בדיון כי בעת מלחמה ישוגרו לישראל עשרות אלפי טילים ורקטות: "התוכניות לפינוי אוכלוסייה טרם הושלמו וחלקן אינן בנות ביצוע. טרם הוסדרו סמכויות הגופים המטפלים בעורף, נותרו פערי מיגון משמעותיים, וטרם יושמה החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני לגבש תוכנית רב-שנתית לטיפול בעורף".ביולי 2018 קבע הקבינט המדיני-ביטחוני כי תגובש תוכנית רב-שנתית לשנים 2030-2019 למיגון העורף ולשיפור המוכנות לרעידות אדמה. תוכנית זו טרם גובשה ולא הוקצה לה מקור תקציבי.
ח"כ שלח טען כי ויכוחים בין משרד האוצר למשרד הביטחון, ריבים על סמכויות בין גופים ביטחוניים ואוזלת יד של הממשלה הביאו לכך, שלעשרות אחוזים מתושבי הצפון אין שום הגנה: "אירועי הלילה ממחישים את סכנת ההתלקחות בגבול המסוכן ביותר של ישראל. ההרתעה ההדדית בינינו לבין חיזבאללה עלולה לקרוס בכל רגע והמענה ההגנתי שמספקת ממשלת ישראל למיליוני אנשים הוא אפסי. "מצטייר מחדל לאומי שראש הממשלה בנימין נתניהו מטפל בו בהצהרות ריקות ובפתרונות על הנייר.
"בשעתו היה זה בג"ץ שהכריח את הממשלה למגן כראוי את יישובי הדרום. אפעל כדי שהפעם, מי שצריך באמת לעשות יקדים פסיקה בלתי נמנעת של השופטים".
ראש מועצת שלומי גבי נעמן הוסיף: "תוכנית פינוי לשלומי לא קיימת ואין להסתמך עליה. יש רק ניירות. אני מצפה מאלוף פיקוד העורף להתייחס למכתבים שלנו ולבקשות. ההתעלמות פוגעת בנו".סגן ראש המועצה המקומית מטה אשר, יורם ישראלי, ציין כי החלה פעולה מסודרת של מיפוי לקראת ביצוע המיגון והפינוי, אבל המהלך הופסק בשל הקורונה: "אם היינו נדרשים לפנות אתמול מבוגרים מהיישובים, עוד אין תוכנית איך לעשות את זה".
לאחר כמה שעות הוסרו המגבלות במרחב והתושבים הונחו לחזור לשגרה. בצה"ל הדגישו כי הפרת ריבונות נוספת מצד חיזבאללה תיענה בתגובה חריפה ומסרו שממשלת לבנון אחראית לנעשה בשטחה. "צה"ל רואה את האירוע בחומרה רבה. כל ניסיון הפרת ריבונותה של מדינת ישראל הינו אירוע חמור", ציינו בדובר צה"ל. "צה"ל ימשיך לשמור על רמת מוכנות גבוהה לשמירה על ריבונות ישראל וביטחון התושבים ככל שיידרש".
בהכנת הכתבה השתתף דניאל סלאמה