מתיחות בצפון: מסוקי קרב של צה"ל תקפו הלילה (ד') יעדי חיזבאללה בתגובה לירי לעבר עמדה צבאית אמש. מדובר צה"ל נמסר כי היריות נורו לעבר כוח צה"ל שהיה בפעילות מבצעית וכי "במסגרת התקיפה הותקפו עמדות תצפית של ארגון הטרור הנמצאות במרחב הגבול. אין נפגעים לכוחותינו". כמו כן, הוסרו המגבלות במרחב והתושבים הונחו לחזור לשגרה.
בצה"ל הדגישו כי הפרת ריבונות נוספת מצד חיזבאללה תיענה בתגובה חריפה ומסרו שממשלת לבנון אחראית לנעשה בשטחה. "צה"ל רואה את האירוע בחומרה רבה. כל ניסיון הפרת ריבונותה של מדינת ישראל הינו אירוע חמור", ציינו בדובר צה"ל. "צה"ל ימשיך לשמור על רמת מוכנות גבוהה לשמירה על ריבונות ישראל וביטחון התושבים ככל שיידרש".
תושבי גבול הצפון מוזמנים ליצור קשר עם מערכת ynet במייל האדום
אמש ירה צה"ל עשרות פצצות תאורה ועשן באזור מנרה שבגבול לבנון וחסם כבישים בעקבות זיהוי ירי מלבנון על עמדת צה"ל ליד הגבול. נבדקה האפשרות שחוליית מחבלים ירתה משטח לבנון ונמלטה מהמקום. הצבא הנחה את תושבי היישובים יפתח, מנרה, מרגליות, משגב עם ומלכיה להישאר בבתים, ליד ממ"ד או מקלט, והבוקר הסיר את המגבלות.
5 צפייה בגלריה
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
בהודעה לתושבים נמסר הלילה: "אירוע ביטחוני, חלק מהצירים במרחב נחסמו". ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנמצא בחופשה משפחתית במלון בצפת, קיים שיחות ביטחוניות וקיבל עדכונים שוטפים על המצב.
תושבים סיפרו ל-ynet שהם מיהרו להסתגר במרחבים המוגנים. צה"ל דילל לאחרונה כוחות, אך שמר על כוננות גבוהה מחשש לתגובת חיזבאללה על הריגת פעיל הארגון בתקיפה בדמשק שיוחסה לישראל.
כתב רשת "אל מנאר" של חיזבאללה דיווח שצה"ל ירה פצצות 155 מ"מ באזור המקביל לחולא ומיס א-ג'בל שבדרום לבנון. מאוחר יותר טען כתב הרשת כי פצצות תאורה גרמו לשריפות בדרום לבנון.
5 צפייה בגלריה
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
תיעוד פצצות התאורה מהצד הלבנוני
(צילום: גוני סלע)
יוני דוד (42) מקריית שמונה סיפר ל-ynet: "היו המון פיצוצים. ישבנו בסלון ואכלנו ארוחת ערב כשהתחלנו לשמוע אותם, אז ירדנו מיד לממ"ד. ראינו אורות באוויר, את פצצות התאורה. אנחנו מכירים את זה כי אנחנו גרים פה כבר שנים, אבל הילדים פחות. הבת שלי בת החמש התחילה לבכות. הגדול, בן ה-11, ירד בחשש למטה".
איתי יוסף (37) מקיבוץ הגושרים סיפר: "מהשעה 22:45 השמיים מוארים ברציפות, כמו יום עצמאות מעל רכס רמים, משגב ומנרה. הרעשים חזקים, כמו תופים גדולים. זו לא דרך חיים".

5 צפייה בגלריה
היערכות הכוחות באזור הגבול הצפוני
היערכות הכוחות באזור הגבול הצפוני
היערכות הכוחות באזור הגבול הצפוני
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
תגבור כוחות צה"ל ברמת הגולן
תגבור כוחות צה"ל ברמת הגולן
תגבור כוחות צה"ל ברמת הגולן
(צילום: AFP)
בסוף חודש יולי ירה צה"ל לעבר פעילי חיזבאללה בגבול לבנון וסיכל פיגוע. לא היו נפגעים בצד הישראלי. בעת הזו הודיע צה"ל על הגברת הכוננות בגבול הצפון, לאחר ההערכה כי חיזבאללה החליט כנראה לבצע פעולת נקם על הרג אחד מפעיליו, בהפצצה המיוחסת לישראל באזור דמשק כמה ימים לפני כן.
לפי צה"ל, הכוחות שיבשו חדירה של שלושה עד חמישה מחבלים חמושים שהיו בדרכם לפגע וחצו את הגבול הבינלאומי למרחק של כמה מטרים בודדים. צה"ל פתח לעברם בירי ממרחק של מאות מטרים והם נמלטו בחזרה ללבנון. בעת האירוע השתמש צה"ל במיסוך באמצעות ירי ארטילרי.
המתיחות בצפון מתרחשת במקביל להסלמה בדרום, כאשר גם הלילה תקפו מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תשתית תת-קרקעית של חמאס בדרום רצועת עזה. לפחות 29 שריפות פרצו אתמול בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מהרצועה.
אמש נכנס לרצועה השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי. השליח ידון עם נהגת חמאס בדרישות הארגון ויעביר להם מסרים ואת התשובות לדרישותיהם מישראל. אל-עמאדי נכנס לעזה עם המענק הקטארי אבל הכסף לא יחולק באופן מיידי, והחלוקה תותנה בדרישת קטאר להפסיק את הפרחת בלוני התבערה ואת ירי הרקטות.
פורסם לראשונה: 23:17, 25.08.20