הפרויקטים האבודים של כוחות היבשה: ביטול התוכנית להקמת מתקן האימונים הענקי ללחימה בשטח בנוי - שנחשף שלשום ב-ynet - מצטרף לשני פרויקטים גדולים נוספים שבוטלו לאחרונה בצה"ל, ויועדו לשפר מאוד את תנאי האימונים של לוחמי החי"ר. מדובר בתוכנית להקמה מחדש של שני בסיסי אימונים מיושנים של חטיבות גבעתי והנח"ל, שכעת תצומצם במידה ניכרת ובמסגרתה יתקיים רק שיפוץ נקודתי בשני הבסיסים.
6 צפייה בגלריה
הדמיה של בא"ח נחל החדש
הדמיה של בא"ח נחל החדש
הלוחמים מתלוננים כבר שנים על תשתיות לקויות. כך היה אמור להיראות בא"ח נח"ל החדש
6 צפייה בגלריה
הדמיה של בא"ח גבעתי החדש
הדמיה של בא"ח גבעתי החדש
התוכנית הוטסה לבדיקת האמריקנים. הדמיית בא"ח גבעתי שהיה אמור לקום
6 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בשיחה עם לוחמי מגלן
הרמטכ"ל אביב כוכבי בשיחה עם לוחמי מגלן
הכסף יושקע בחימושי קרב וברכיבים נוספים לחיל האוויר. כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
התוכנית להקמה מחדש של הבסיסים גובשה ואושרה לפני כשנה. בסיסי האימונים החטיבתיים של גבעתי בקציעות, ליד גבול מצרים, ושל הנח"ל באזור ערד פועלים כבר כמה עשורים, וחלק מהתשתיות שלהם רקובות.
עד לאחרונה לוחמים בבא"ח גבעתי ישנו גם באוהלים אך בתקציב פנימי שהעניק פיקוד דרום הוקמו על יסודות המאהלים מבני בטון לאכלוס קבוצות גדולות של חיילים. ועדיין, לבסיס המיושן שהוקם ב-1982 על חורבות מוצב עדיין מגיעה ביובית מדי שבוע לפנות את הביוב ומעת לעת עדיין יש במחנה הפסקות חשמל. בבסיס משרתים בשיא כ-1,900 חיילים.
6 צפייה בגלריה
סיום מסע כומתה של גבעתי
סיום מסע כומתה של גבעתי
סיום מסע כומתה של גבעתי
(צילום: יובל מרום דו"צ)
6 צפייה בגלריה
סיום מסע כומתה של גבעתי
סיום מסע כומתה של גבעתי
סיום מסע כומתה של גבעתי
(צילום: יובל מרום דו"צ)
הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט לבטל את שני הפרויקטים שנועדו להקימם מחדש, ולהתניע תוכנית לשיפוץ נקודתי ומצומצם בהרבה. בבסיסים אלה מוכשרים מדי שנה אלפי לוחמי חי"ר סדירים מהחטיבה הירוקה ומהחטיבה הסגולה.
בבסיסי האימונים המודרניים והחדשים יחסית של חטיבות גולני והצנחנים המגורים הם נאותים ונוחים, ותשתיות האימונים מעודכנות ויעילות יותר. הסיבה לביטול התוכנית להקמת שני הבא"חים החדשים באותם מיקומים היא העדפתו של הרמטכ"ל להשקיע את הכסף - כמיליארד שקלים - ברכש של חימושי קרב לחיל האוויר וברכיבים נוספים למערך ההגנה האווירית.
הלוחמים בנח"ל, ובעיקר בגבעתי, מתלוננים כבר שנים על התשתיות המיושנות שהם נחשפים אליהן בשלבי הכשרת היסוד, במהלך החודשים הראשונים שלהם בצבא. התוכנית להקמת הבא"חים החדשים הבשילה כבר לחלוטין והושקעו בה, בדומה לפרויקט שניר, מאות שעות עבודה של עשרות קצינים, יועצים ומהנדסים.
מאות ארגזי המסמכים והתרשימים של הפרויקטים שקלו 230 ק"ג, ולאחר שסוכמו בזרוע היבשה הם הוטסו ישירות לאישורי ביצוע בבסיס פיקוד אירופה של הצבא האמריקני בגרמניה, מאחר שהפרויקט היה אמור להיות ממומן בחלקו בכספי הסיוע של ארה"ב.
6 צפייה בגלריה
בא"ח גבעתי בימי הקמתו בשנת 1982
בא"ח גבעתי בימי הקמתו בשנת 1982
בא"ח גבעתי בימי הקמתו בשנת 1982

"המג"ד היה צריך לרדוף אחרי טכנאי"

"זאת עבודת תכנון ארוכה של יותר משנה, מילאנו שלושה משרדים בניירת שצברנו", נזכר קצין מזרוע היבשה. המהנדסים של הצבא האמריקני ערכו סריקות עומק לתוכניות הישראליות, בדומה לבסיסים גדולים אחרים שהקימה ארה"ב בדרום הארץ בעבר. התוכנית, יש לציין, כללה לא רק תנאי מגורים ושגרה נאותים ללוחמים, אלא גם ובעיקר מתקני אימונים משופרים כמו מטווחים אלקטרוניים וכיתות לימוד חכמות - הכול על בסיס אנרגיה ירוקה, סולארית, שתספק חשמל לשני המחנות.
לדברי הקצין, "המחנות ללוחמי גבעתי והנח"ל יועדו להיות דומים בחדשנותם לבסיסי חיל האוויר המתקדמים ולעיר הבה"דים שבה מוכשרים החיילים העורפיים של צה"ל, אבל שוב העדיפו להשאיר את החי"רניקים מאחור. הרבה מאחור. הבסיסים האלה היו אמורים להיות יעילים ונוחים, עם מרכז בסיס שהכל מוקם סביבו וקרוב, כמו כיתות הלימוד, אולם הספורט, חדרי הכושר, הסימולטורים והאודיטוריום, וכן מבנים מנהלתיים כמו מרפאה וחדר אוכל.
"הגענו כבר לפרטי פרטים בתוכנית, כמו מיטות מקובעות לקיר שימנעו שחיקה וטרטור של המיטות הישנות, מערכות מים חסכוניות ומערכות מיזוג יעילות ואיכותיות", הוסיף. "רק בחודש שעבר שוב התקלקלו בשיא החום המזגנים ללוחמים בבא"ח גבעתי בזמן שהיו בבידוד בבסיס, והמג"ד היה צריך לרדוף אחרי טכנאי שיגיע לתקן אותם. אפילו על יעילות הזמן חשבנו, עם מערכות שטיפת כלים למטבח שיחסכו תורנים ואמצעי תצפית מתקדמים מבוססי אלגוריתם, שיאפשרו ללוחמים להשקיע את זמנם באימונים ולא בשבועות שלמים של שמירת הבסיס".

הקצין הוסיף שהמצב בבסיס הנח"ל הוא טוב יותר מזה של בסיס גבעתי, אבל גם לו נדרש חידוש משמעותי. הבנייה אגב הייתה אמורה להתחיל השנה, ולהסתיים בעוד כחמש שנים.
בצה"ל מודים שסדרי עדיפויות מושכלים גרמו לביטול התוכנית. "בשני הבא"חים של גבעתי והנח"ל יש מצב תשתיתי לא טוב, בנח"ל הוא בינוני ובבסיס של גבעתי פחות טוב", הסביר גורם בכיר בצה"ל ל-ynet. "רצינו לייצר אחידות בין הבא"חים של החי"ר וליישר קו עם הבא"חים של גולני וצנחנים. בא"ח כפיר שבבקעת הירדן נעדר מהתוכנית הזו, כי מבחינה חוקית לא ניתן לערב את כספי הסיוע בפרויקטים שביהודה ושומרון".
הגורם הזכיר כי כוכבי דחף בעצמו, כסגן הרמטכ"ל, את התוכנית הגדולה לשני הבסיסים. "הוא עשה הערכת מצב להיקף התקציבי הקיים, וכנאה דורש ונאה מקיים, גם מול הצבא, הוא החליט שבכסף הזה צריך לקנות חימושים לחיל האוויר ולחזק את ההגנה האווירית ברכיבים שחסרים", אמר הגורם. "ההחלטה הזו התקבלה מול הערכת מצב סדורה, הסתברות למלחמה ותוך גישת הרמטכ"ל של 'תותחים לפני גרביים'".
לדברי הגורם, "כחלופה אושרה תוכנית לשיפור מקומי של המבנים המרכזיים בבא"חי גבעתי, הנח"ל וגם של כפיר, במבנים מרכזיים במחנות האלה כמו חדרי אוכל, מועדונים ובתי כנסת, אבל הם לא יגיעו לרמה של בא"חי הצנחנים וגולני".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במסגרת החלטות תר"ש 'תנופה', והסטת משאבים בתוך צה"ל, שונה סדר העדיפויות והוחלט לעצור את הקמת הבסיסים החדשים לחטיבות גבעתי ונח"ל כדי להסיט את התקציב שיועד עבורם לרכש אמצעי לחימה. נדגיש כי בהמשך תמומש התוכנית בדמות שדרוג מבנים קיימים ומעבר של מבנים ארעיים למבנים חדשים. השדרוג החל בבסיסים המצוינים, וימשיך לאורך תר"ש 'תנופה'".
פורסם לראשונה: 21:10, 11.08.20